• Krila

Svartklädd på bröllop?

Ska på bröllop i mitten på maj. Jag tänkte ha svarta stövletter och en svart sidenklänning av lite ballongmodell som slutar strax ovanför knäna. en halterneck.

Kan man ha en svart/silverglittrig bolero till det?

Ska jag ha nån färg på strumpbyxorna ellerhudfärgat/svart?

Helt lost på det här;) Behöver er hjälp=)

• Svar på tråden Svartklädd på bröllop?
  • Hannah76

Jag skulle ha hudfärgade strumpbyxor så att det inte skulle bli så svart.

• AnnelieE

Är väl inte så många som hakar upp sig på klädfärgsregler numera?
    Isf har ju alla som bär rött legat med bruden/brudgummen.

Är det ett borgerligt eller religiöst bröllop?
    Borgerliga bryr sig, enligt min erfarenhet, ännu mindre om, enligt min uppfattning, korkade traditioner.

Låter som en tjust stass :)
    Däremot skulle jag nog inte ha svarta strumpbyxor då det blir väldigt svart och det ändå är vår. Hudfärgat tror jag blir jättesnyggt! 

• BuoBä
    AnnelieE skrev 2011-03-22 10:17:58 följande:

Just det är ju någon konstig myt som uppkommit relativt nyligen, så det kan man fullkomligt strunta i. Kolla bilder från Kronprinsessan Victorias bröllop tex.

Det enda man ska undvika är helsvart för det är sorgeklädsel, och helvitt så man ser ut som en brud.

Med tanke på hur många trådar jag läst, här och på Bröllopstorget, om brudar som varit beredda att skicka hem gäster för att de kom i "fel" kläder, så skulle jag hålla mig till i alla fall de två reglerna.

• Kramig

om du är osäker över färgvalet på klänningen, kolla upp med brudparet hur de känner att de vill ha det. Ska själv gifta mig i sommar och så länge ingen kommer i en brudklänning så får de ha på sig vad de vill oavsett färg. Känns inte som om det är gästernas kläder som är det viktigaste. Men som sagt kolla med brudparet, för alla har inte samma syn som jag.

Lycka till och ha så trevligt på bröllopet.

• Åssi

Jag skulle inte välja helsvart eller helvitt på ett bröllop.

• Pleco

Jag tycker du ska höra med brudparet, det är ju trots allt dom som "bestämmer" i slutändan.

På mitt bröllop hade du fått komma i helsvart, helvitt, helrött och ta mig tusan om du inte hade fått komma i bikini om du hade varit bekväm med det.

• Fruochmamma

Jag hade personlingen inte heller valt svart klädsel till ett bröllop, men som många andra här skriver är inte alla längre så traditionella eller bryr sig om dessa regler. Du känner ju brudparet och vet nog hur "strikta" de är med vett & etikett.

ღ♥ mamma + pappa + Ludvig + Carl ♥ღ
  • tisteln

Jag hade inte kommit i helsvart, då jag anser att det är sorgklädsel och inte passande på bröllop.

Men det beror helt på de som gifter sig och deras föräldrar - vad anser de om gäster som kommer i helsvart, helvitt eller röd klädsel? Vissa reagerar väldigt starkt, och eftersom det är deras dag, så bör man som gäst främst ta hänsyn till dem.

• Krila

Tack för era svar!

Jag får ta å köpa en bolero i gladare färg å köra på hudfärgade strumpbyxor=)

Jag har aldrig träffa brudparet faktiskt=P Det är pojkvännens vänner men dom ville att han skulle ta med mig=)

• Dixie
    AnnelieE skrev 2011-03-22 10:17:58 följande:
    det är ju en myt att man inte kan ha rött på bröllop - det är bara helvit och helsvart man inte bör ha!
Svar på tråden Svartklädd på bröllop?