• Anonym (pormask?)

Pormask som är för hård för att klämma ut. Vad göra?

Jag har fått en pormask eller nått liknande som inte går att klämma. Jag har haft den ett tag men nu börjar den bli ett problem, då den växer. Långsamt men säkert. Den sitter väldigt illa till precis vid läppen där man är extra känslig. Jag har varit på den flera gånger men inget kommer ut trots att jag klämmer hårt. Nu börjar jag fundera på om jag måste söka hjälp. Inte kul om den fortsätter att växa och bli mer och mer synlig.

Någon som har erfarenhet av detta? Tror ni att det är en pormask eller är det någon annan form av hudåkomma. I början kändes det precis som en pormask men nu är den mer som en liten hård kula. Vart söker man hjälp? Bor i Stockholm. Vad gör de åt saken? Klämmer eller skär eller något annat?

• Svar på tråden Pormask som är för hård för att klämma ut. Vad göra?
  • crazy mom

Ring och boka tid på vårdcentralen.

Vissa talgkörtlar blir så stora och växer inåt så det är svårt att få bort själv...

• Anonym

Jag tror inte att de gör ngt åt det. Såna brukar försvinna av sig själva efter ett tag.
    Stå ut, kläm inte då det blir fula ärr

• Anonym (pormask?)
    crazy mom skrev 2011-03-22 10:27:23 följande:
    Ring och boka tid på vårdcentralen.

Vissa talgkörtlar blir så stora och växer inåt så det är svårt att få bort själv...
    Är det bättre med vårdcentralen än en hudterapeft av något slag?
  • Anonym (pormask?)
    Anonym skrev 2011-03-22 10:29:42 följande:
    Jag tror inte att de gör ngt åt det. Såna brukar försvinna av sig själva efter ett tag.
    Stå ut, kläm inte då det blir fula ärr
    Problemet är att den växer, långsamt men säkert. Har svårt att tro att den kommer att försvinna själv. Men jag kanske har fel.
  • Wittra

låter väl lite...eh knäppt men har du testat att ta en nål o liksom "rispa" i ytan av den? Ibland kan såna liksom ha ett "lock" på sig och sabbar man "locket" så brukar man kunna klämma ut skiten. Känns lite överarbetat att ringa vårdcentral om detta..men du gör såklart som du vill :)

• Ramborg

Prova att ånga dej innan du försöker klämma? Luta dig över hett vatten en stund med en handduk över huvudet. Ibland kan det bli lättare då.

• crazy mom

Tror det är billigare med vårdcentralen (ej akuten) än hudterapeft...

hur stor är den i mm?

• Themis

Men alltså, det finns vanliga pormaskar, och sen finns det hårda talgproppar. Dem kan man inte alltid klämma för de bara bygger på och är större än öppningen i poren- de blir som en hård boll eller böld, under huden.

Min kollega hade en sån på ryggen som blev nästan stor som en golfboll, den fick till sist snittas upp och tas bort kirurgiskt, vilket han glatt berättade alla detaljer om. Kräks Men det är klart helt extremt...

Eftersom denna ändå är liten hade jag ringt en hudvårdsterapeut och bett dem titta, de kan nog fixa den eller så skickar de dig vidare.

Om man inte orkar det så hade jag desinficerat en tunn synål och punkterat/petat lite själv. På min annars torra hud brukar det oftast räcka med att badda med Alsollösning några dagar, så torkar det ihop lite och poren går att tömma.

Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
  • Sarilariz

Hudterapeut helt klart.

Min mormor jobbar som det, låter som att den kanske behöver "öppnas" först. Precis det hudterapeuter jobbar med :)

• Anonym (pormask?)

Jag ska prova själv med en nål, men den sitter precis vid läppen där man är känslig. Har kört med nål några gånger tidigare men dragit mig för att göra det på denna. Alsollösning var ett tips som jag inte hört tidigare, ska testa.

Den är 2-3 mm, låter inte så stort men den börjar synnas tydligt och jag är orolig för tillväxten. Känns som bättre att göra något nu innan den blir stor som en golfboll.

Jag tror också mer på hudterapeuft än vårdcentral. Men jag har ingen erfarenhet alls av hudterepeufter. Någon som kan rekommendera någon i stockholm? Vad gör de när man kommer dit, någon som vet.

• Anonym (pormask?)

Har nu försökt med nål. Det gick inge vidare, det gör för ont i och med att det är i anslutning till läppen. Den är också större och sitter djupare än de "fettkulor" som jag tagit bort med nål tidigare.

Ingen som kan rekommendera en hudterapeuft och har erfarenhet av vad de gör med pormaskar som blivigt hårda kulor?

• Wittra
    Themis skrev 2011-03-22 10:57:05 följande:
    Men alltså, det finns vanliga pormaskar, och sen finns det hårda talgproppar. Dem kan man inte alltid klämma för de bara bygger på och är större än öppningen i poren- de blir som en hård boll eller böld, under huden.

Min kollega hade en sån på ryggen som blev nästan stor som en golfboll, den fick till sist snittas upp och tas bort kirurgiskt, vilket han glatt berättade alla detaljer om. Kräks Men det är klart helt extremt...

Eftersom denna ändå är liten hade jag ringt en hudvårdsterapeut och bett dem titta, de kan nog fixa den eller så skickar de dig vidare.

Om man inte orkar det så hade jag desinficerat en tunn synål och punkterat/petat lite själv. På min annars torra hud brukar det oftast räcka med att badda med Alsollösning några dagar, så torkar det ihop lite och poren går att tömma.
    Fast det låter ju mer som om din kollega hade en böld då? Om det rann ur massa gegga, blod osv. Bölder kan även orsaka feber och skapa infektioner osv...
  • mikroE

Jag fick en helt enorm finne på mitt ena bröst en gång. En dag sved det rejält när jag duschade och sedan gick den att klämma. Jag vet inte hur mycket som kom ut (blääääää) men sedan så betedde den sig som vilken finne som helst.

• EmmaÄrMamma

Kan rekomendera "skin care" i Odenplan, superbra hudterapeuter!

• Anonym

Jag baddar alltid med alsolsprit. Det löser upp proppen och dämpar eventuella infektioner.
    Om den sitter lite snällare till kan man göra ett litet omslag eller plåster av bomull och kirurgtejp (micropore) med alsolsprit på och låta sitta över natten.  

• Anonym (?)

Är du säker på att det är en pormask då? Kan det inte vara en leverfläck?

Svar på tråden Pormask som är för hård för att klämma ut. Vad göra?