• Anonym (bilägare)

Hjälp med att räkna ut Resor till och från arbetet (deklaration)

Hej!

Kan någon hjälpa mig med att räkna ut Resor till och från arbetet för deklarationen??

Visst räknar man så här:

Antal jobbdagar x Antal mil x 18,50

???

Jag har 4 mil till jobbet/dag
    Har arbetat 232 dagar förra året

Jag blev så osäker för min summa blev så hiskeligt stor och nu minns jag inte hur stor den var året innan! Något mattesnille som känner sig manad??

• Svar på tråden Hjälp med att räkna ut Resor till och från arbetet (deklaration)
  • Flissi

Måste väl bli 17168kr?

Sen drar man ju bort 7000kr ller vad det är (görs automatiskt tror jag) sen är det väl 30% av summan som blir kvar som man får tillbaka har jag för mig, alltså cirka 3000kr.

• Flissi

Om du har fyra mil/dag eller har du 8 mil?
    Då blir det det dubbla.

• Leonike

Är det fyra mil sammanlagt om dagen? Då tar du väl bara 4 gånger 232 = 928 gånger 18.5 = 17168 och så måste du dra bort 9000 från det. 8168 och så får du tillbaka  30% av det. Stämmer va?

• Anonym (bilägare)
    Flissi skrev 2011-03-22 11:08:25 följande:

Måste väl bli 17168kr?

Sen drar man ju bort 7000kr ller vad det är (görs automatiskt tror jag) sen är det väl 30% av summan som blir kvar som man får tillbaka har jag för mig, alltså cirka 3000kr.

Jo, det verkar mer rimligt...  Och nu när jag räknade fick jag samma summa!!
    Undra hur jag räknade från början egentligen? Nåja, nu börjar jag få rätsida på det iaf...

Allt över 9000 räknas, men Skatteverket drar bort dem där 9000 automatiskt och sen blir det som du säger ngn procent på det osv
  • Anonym (*)

Snabb fråga ang. ämnet: Om det för mig på en dag tar 1 timme med bil och 2 timmar med kollektivtrafik ToR till jobbet, då är det ingen idé att ansöka om reseersättning väl?

• Anonym (**)
    Anonym (*) skrev 2015-04-08 18:02:42 följande:

Snabb fråga ang. ämnet: Om det för mig på en dag tar 1 timme med bil och 2 timmar med kollektivtrafik ToR till jobbet, då är det ingen idé att ansöka om reseersättning väl?

Ansöka kan du alltid göra, om du verkligen kör bil. Att yrka på ett avdrag man faktiskt har är inte lagligt.
  • Anonym (**)

Det räknas inga 30%.

Man drar av summan från beskattad  inkomst, på så sätt minskar den totala skatten.

• Anonym (**)
    Anonym (**) skrev 2015-04-08 18:04:46 följande:
    Ansöka kan du alltid göra, om du verkligen kör bil. Att yrka på ett avdrag man faktiskt har är inte lagligt.
    Inte olagligt, ska där stå.
  • Tacksamt

Pratade med exet om detta idag, summan man måste över i år är 9,000kr tyckte jag han sa...men det är väl bara att läsa i den medföljande tidningen som kom med deklarationen idag ;)

• skattmaspåriktigt

10000 är gränsen men du skriver hela beloppet i rutan, SKV gör avdraget automatiskt. Om du har normal inkomst utan statlig skatt att betala kan du räkna att du får tillbaka ca 1/3 av beloppet som blir kvar efter 10 000 kronors avdraget

Svar på tråden Hjälp med att räkna ut Resor till och från arbetet (deklaration)