• Anonym

Har någon smittat mig med munsår när jag va barn?

Hej. Jag har en rätt personlig fråga. 
    Under många år har jag lidit av munsår , men jag har inte tänkt på det så mycket 
    eftersom det inte har stört mig så mycket förrän nu när jag ska börja dejta en kille
    som bor ca 40 min från mig. Jag var hos läkaren för ca 1 månad sen och tog blodprover
    som visade att jag är helt frisk, allting i kroppen var normalt.
    Detta känns som en otrolig lättnad som lyfts från mina axlar. Men ända problemet jag har är som sagt mina ibland återkommande munsår ca 2 gr om året.
    Nu till min fråga: Eftersom jag haft det sen jag var ung så undrar jag om jag kan ha blivit smittad av någon som kan ha pussat mig som också haft munsår. Jag vet att mina föräldrar älska rmig över allt annat och altid beskyddar mig. Men kan någon annan ha pussat mig och fört dennes smitta vidare? Detta stör mig och jag mår dåligt stundvis, ibland drömmer jag även drömmar om att någon kan ha gjort någonting för längesen men jag ser inte vem det kan vara. Kan min hjärna spela mig ett spratt? Det står att man kan bli smittad av nån som kan ha pussat mig tx som barn eller i tonåren. Därför blir jag lite oroolig varför jag inte vet varför jag ha rmunsår. Någon som kanske kan ge mig något svar? Grubblar ofta på detta och hur gör man när man dejtar en ny kille? Jag smsade nyss och berättade att munsåret inte är mitt eget fel och jag hoppas att han vill träffa mig iallafall för det verkar som en underbar kille. Tack på förhand Mvh! 

• Svar på tråden Har någon smittat mig med munsår när jag va barn?
  • Anonym

Eller så har du blivit sittad genom en handduk, du har tagit på samma ställe som någon med herpse nyss tagit och sen tagit dig på munnen osv osv osv osv. 85% av befolkningen har herpes.

• Anonym

Fast jag läser rätt mycket information på vårdguiden och internet och det smittar inte genom handdukar eller bad, bara kanske genom bestick. Om man fått det som barn eller tonåring så kan man ha blivit pussat på munnen stod det, och jag har haft det sedan ajg va mycket ung. 

• kmp

Din stackare, sluta grubbla på detta.

De flesta människor bär på viruset, men långt ifrån alla får herpes. Men det är väldigt vanligt vid tex förkylning, stress, stark sol
    Jag har fått blåsor då och då sedan jag var barn, men det är bara att acceptera.
    Min man däremot har aldrig haft en herpesblåsa, trots att han pussat mig även när jag haft smittsamma blåsor.

Jag har aldrig funderat på detta när jag dejtat, och skulle den här killen rata dig för att du får munsår ett par gånger om året - då är han dum i huvudet!

• Anonym

Jag har pussat jätte många killar, och vad jag vet så har inte en ända blivit smittad eftersom mina blodprover visar normalt. Vad jag har läst så behöver inte alla heller vara mottagliga att bli smittade, men jag blev det när jag var yngre eftersom jag inte började dejta förs jag var ca 19 år.  Det är därför jag undrar om någon kan ha pussat mi när jag va barn. 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-22 11:23:26 följande:
    Fast jag läser rätt mycket information på vårdguiden och internet och det smittar inte genom handdukar eller bad, bara kanske genom bestick. Om man fått det som barn eller tonåring så kan man ha blivit pussat på munnen stod det, och jag har haft det sedan ajg va mycket ung. 
    Herpes smittar definitivt genom handdukar.

Men säg att någon pussade dig när du var liten - vad är det att bry sig om nu??
  • carbe

Nej det kan bryta ut på dig ändå om du har anlag för det. Inger behöver ha smittat dig som barn.....

• Anonym

Jag håller med han är dum om han ratar mig jag får bara utbrott vid otroligt mycket stress eller ca 2 gr om året 1 gång på våren och 1 gång i början på vintern. Men detta oroar mig eftersom jag är väldigt intresserad utav denna killen, han verkar vara en bra och snäll kille och det är inte alla som får den chansen att hitta en go kille, jag har haft otur med kärlek och vill för en gångs skull verkligen dejta å se om det kan bli något, det ända som stör mig  i mitt liv just nu är bara detta dumma munsåret :( hur gör man för att få självförtroende på första dejten när man vet att man har munsår?

• Issa79

85% av sveriges befolkning har det. man pussar på sina barn o för det vidare. stora majoriteten lider inte av det och en del känner aldrig av det. ofta är det värre när vi är yngre och sen bygger man upp tillräcklgit med antikroppar för att hålla det i schack.

Munherpes HSV-1 är den vanligare varianden medan HSV-2 är mer känt som könsherpes.

• Anonym

Om herpes smittar genom handdukar hur kommer det sig då att ingen annan blivit smittad av mig då? Det står på dom sidor jag läser att det ej smittar genom handdukar, bad eller handdukar smittar ej men bestick och pussar, direkt kontakt och en handduk är ingen direkt kontakt.

• Trivelina

Är det inte skillad på munsår och munherpes? Munsår får man av c-vitaminbrist medans herpes är en virus som smittas och blir kvar i kroppen.

Svar på tråden Har någon smittat mig med munsår när jag va barn?