• Mayen

    Placering bur - marsvin

    Ska åka och hämta 2 marsvin nu på fredag.
    Var tycker ni jag ska ställa buren - jag har 2 möjligheter:

    *Dotterns rum. Ligger på övervåningen, ett rum med mera ljus. Lugnare än nere i köket.
    Dock på sommaren blir det varmt på övervåningen och vi sover nere hela familjen
    (bor i Italien och juli och aug är så varma att vi sover nere där det är svalare)

    * Köket. Ligger på bottenvåningen, svalare på sommaren, dock mindre ljus än i dotterns rum. Utanför köksfönstret ligger vår uteplats som är täckt av ett "utetak", det gör att det kommer inte mindre solljus i köket.
    Naturligtivs är vi mer i köket än i dotterns rum, vi har även en liten TV där.

    Hade tänkt att de skulle få vara lösa lite varje dag nere i hallen som är som en lång korridor (finns inga sladdar eller inte heller en miljon med leksaker som det finns i dotterns rum).

    Tror att köket kan vara bättre, men det är kanske lite mörkare samt där står ju en TV - har läst att de är känsliga för ljud...

    Vad säger ni som har marsvin redan?

  • Svar på tråden Placering bur - marsvin
  • Jenny26

    Jag hade haft dom i köket, dom gillar sällskap och blir mycket tamare.


    ♥ Ebba, världens underbaraste flicka ♥
  • Tikka

    Köket, om det finns ett hörn de kan stå i så det inte blir spring runt omkring dem, att de är lite skyddade. De är lite känsliga för drag så kanske inte i närheten av en dörr. 

  • Millans hustru

    absolut köket för man ska itne ha marsvin i sovrum, de är vä'ldigt allergiframkallande. våra står i vardagsrummet (eg mot min vilja, det är ju inte supersnyggt) o de älskar att det rör sig i rummet, de är ju sociala små djur!

  • stereolife

    Jag har ställt mina tre marsvin i matrummet nu under vintern då det är ljusast där och det alltid är folk runt omkring... Det är både trevligt för dem och oss andra med lite sällskap när vi lagar mat.
    De är ju så fantastiskt goa när de ropar efter grönsaker och sällskap!
    Det är nog omöjligt att hitta mer sällskapssjuka gnagare än marsvin faktiskt...
    De är till och med sällskapligare än våran lilla hund. 
     
    Ställer sen för övrigt dem självklart i ett annat rum sen närmare sommaren då solen kommer fram.
    Då är det ju som sagt rent av livsfarligt att lämna dem i solen!
    Så att det inte blir några missförstånd... 
    Jag rekommenderar definitivt köket för allas skull om du bor i Italien ;)
    Man har ju hört att det kan vara riktigt varmt där ibland.

    Jag hoppas att det går bra med grisarna! 

  • Mayen
    stereolife skrev 2011-11-22 03:19:00 följande:
    Jag har ställt mina tre marsvin i matrummet nu under vintern då det är ljusast där och det alltid är folk runt omkring... Det är både trevligt för dem och oss andra med lite sällskap när vi lagar mat.
    De är ju så fantastiskt goa när de ropar efter grönsaker och sällskap!
    Det är nog omöjligt att hitta mer sällskapssjuka gnagare än marsvin faktiskt...
    De är till och med sällskapligare än våran lilla hund. 
     
    Ställer sen för övrigt dem självklart i ett annat rum sen närmare sommaren då solen kommer fram.
    Då är det ju som sagt rent av livsfarligt att lämna dem i solen!
    Så att det inte blir några missförstånd... 
    Jag rekommenderar definitivt köket för allas skull om du bor i Italien ;)
    Man har ju hört att det kan vara riktigt varmt där ibland.

    Jag hoppas att det går bra med grisarna! 
    Hej hej!

    Vi har ställt de i köket och det är riktigt trevligt. Tack och lov har vi ett svalt hus. På sommaren flyttar vi ner och sover alla i nedervåningen då det blir för varmt uppe. Nere i köket blir det de allra allra värsta dagarna 28-29, men då har vi en fläkt som går och det blir bättre, men det handlar oftast bara om 5-6 dagar per år som det blir så varmt inomhus.

    Hur kallt kan de egentligen ha? Vi har bara runt 15-16 grader på nätterna då vi stänger av värmen, samt även på dagarna då vi inte är hemma. Men det borde väl räcka för de? Jag har lagt in 2 "mysrullar" i pile och de har massor med hö i husen så de borde inte frysa tycker jag...
Svar på tråden Placering bur - marsvin