• Familytime

VARFÖR fastnar alltid tvättmedlet i tvättmedelsfacket?? HJÄLP!!

Vi har köpt ny tvättmaskin och den är underbar på många sätt, förutom att mer än hälften av tvättmedlet fastnar i facket varenda jävla tvätt!! SÅ irriterande!! Jag diskar den för hand efter varje tvätt, men ändå fastnar det. Vi har testat att byta tvättmedel, men det hjäpte inte. Och jag kan inte heller dubbla mängden, för rätt som det är har allt tagits med ändå och då har det ju blivit för mycket tvättmedel i tvätten. Så hur gör man?? Ska jag reklamera tvättmedelsfacket eller hela maskinen eller är det nåt knep man kan ta till för att fixa det?

• Svar på tråden VARFÖR fastnar alltid tvättmedlet i tvättmedelsfacket?? HJÄLP!!
  • vargzaga

Vi har också en ny maskin och tvättmedlet fastnar i facket nästan varje gång...det gjorde det ju inte på den gamla vi hade...konstigt....

• Anicol
    Familytime skrev 2011-03-22 11:48:53 följande:

Vi har köpt ny tvättmaskin och den är underbar på många sätt, förutom att mer än hälften av tvättmedlet fastnar i facket varenda jävla tvätt!! SÅ irriterande!! Jag diskar den för hand efter varje tvätt, men ändå fastnar det. Vi har testat att byta tvättmedel, men det hjäpte inte. Och jag kan inte heller dubbla mängden, för rätt som det är har allt tagits med ändå och då har det ju blivit för mycket tvättmedel i tvätten. Så hur gör man?? Ska jag reklamera tvättmedelsfacket eller hela maskinen eller är det nåt knep man kan ta till för att fixa det?

Samma sak händer i min tvättmaskin trots att jag tar 1-2 msk pulver. Det sitter hårt som cementklump kvar i facket.

Jag tröttnade på det och bytte till flytande istället. Det var det enda som fungerade här.
  • Anicol

Ska kanske tillägga att min maskin är 7 år gammal och detta började för ett par månader sedan. :(

• Super blondinen

Vi hadde samma provblem och köpte flytande .
    löste problemet helt plus att tvätten blev renare.

• Familytime

Har läst lite om det och det verkar vara så att man måste TORKA ut facket innan man häller i tvättmedel! Häller man i tvättmedel i ett fack som är fuktigt så är risken stor att det fastnar, så nästa gång ska jag testa att torka ur med papper efter jag diskat! Det kan också vara för dåligt tryck i anslutningen till vattnet eller skit och skräp i nån sil............. ska försöka länka, men hinner inte just nu..... det verkar åtminstone som om jag inte är ensam om problemet och det är ju bra!  Eller ja.... en klen tröst i en skiten värld........

• Gyllan

Kör på flytande istället. Inget som fastnar och tvätten blir renare. 

• Anicol
    Familytime skrev 2011-03-22 12:00:16 följande:
    Har läst lite om det och det verkar vara så att man måste TORKA ut facket innan man häller i tvättmedel! Häller man i tvättmedel i ett fack som är fuktigt så är risken stor att det fastnar, så nästa gång ska jag testa att torka ur med papper efter jag diskat! Det kan också vara för dåligt tryck i anslutningen till vattnet eller skit och skräp i nån sil............. ska försöka länka, men hinner inte just nu..... det verkar åtminstone som om jag inte är ensam om problemet och det är ju bra!  Eller ja.... en klen tröst i en skiten värld........
    Jag provade flera gånger att torka ur det så att det var helt torrt och mannen har bytt diverse slangar och silar. Han är rörmokare så trycket är testat och ändå blev tvättmedlet som en cement klump i facket. Hoppas att det fungerar för dig.

Min svärmor påpekade även för mig att tvättmedelsresterna i facket sköljs ner i tvätten i alla sköljningar så om det finns kvar under hela tvättprogrammet så sköljs tvätten aldrig ordentligt fri från tvättmedel. Jag hade massa allergiska utslag pga detta som har inte återkommit efter att vi bytte till flytande.
  • Familytime

Hmmmm..... kanske dags att testa flytande tvättmedel istället. Är det mycket dyrare än pulver?

• ywagd

Väcker liv i en gammal tråd för jag har ett problem som kan vara relaterat.
    Sedan ganska lång tid, kan vara ca 5 år så bildas något som liknar cement, i filtret där lugg ska samlas upp. Dels på ytan på uppsamlaren, där det är svårt att få bort, men dels också som "geggiga" klumpar i uppsamlaren.
    Min teori är att det finns någon ny komponent i tvättmedel som har den här tendensen att bli som cement.
    Flytande tvättmedel kanske är lösningen, men jag undrar ändå.
    Kan det vara något i tvättmedlet? Vi köper oftast tvättmedel från ICA.
    Vi tycker också att klädslitaget har ökat samtidigt. Bomullsplagg får småhål som inte kommer från slitage.

? "Cementliknande" klumpar från tvättmedel.
Svar på tråden VARFÖR fastnar alltid tvättmedlet i tvättmedelsfacket?? HJÄLP!!