• Anonym

Någon som blivit gravid med kopparspiral?!

Jag är verkligen väldigt tacksam för svar på denna tråd om Du har blivit gravid med kopparspiral.. Undrar hur vanligt det är?!

Jag tror att jag är gravid.. Jag satte in min spiral för 2 månader sedan är nykär och har haft sex nästan varje dag sedan dess.. jag har bara haft en liten mens sen dess.. och nu har jag ont i nederdelen av magen, rosa flytningar, yr och lite illamående.. jag gjorde ett test för några veckor sedan som inte visade någit men börjar bli orolig nu..

Jag har en dotter på 15 månader.. så man kan ju tycka att jag borde ha nån sort aning om symtom men jag har ju som sagt satt in en kopparspiral så jag borde ju inte vara gravid?!

Väldigt tacksam för svar..!

• Svar på tråden Någon som blivit gravid med kopparspiral?!
  • Stårscha

Räcker upp handen. Spiralen hade halkat ur läge och jag blev på smällen, tämligen oönskat!

Demokrati innebär inte en rätt att aldrig känna sig kränkt, men däremot en rätt att inte bli berövad sina medborgerliga friheter
  • Teddybjörnen Fredriksson01

Jag har också blivit gravid med kopparspiral... Min satt inte heller riktigt rätt, hade halkat ner... Slutade med en abort...

• Anonym (spiral striul)

En till som blivit gravid med kopparspiral! Min satt helt fel, utanför livmodern!! Troligen har den suttit där sen den sattes in. Allt slutade med att jag fick operera bort fanskapet som jag kallar den genom en sk. titthålsoperation plus att graviditeten kom väldigt olämpligt så jag gjorde abort också samtidigt. Aldrig mera spiral säger jag, varken koppar eller hormon! Ett jävla skit preventivmedel enligt mig, det är vanligare än man tror att bli gravid med kopparspiral, det sägs 1 på 100. Jag tror det är mer....

• Anonym (17 år)

Blev gravid som 17-åring med kopparspiral, som satt rätt.
    Hann få äggledarinfektion också... 
    Har träffat många som blivit gravida med kopparspiral. Men även med p-piller...
    Den mest effektiva metoden är hormonspiral.
    Vill du inte ha några biverkninar alls- pessar! 

• jag25

jag med... oönskad graviditet slutade i abort, läkarna va chockade över att jag hade blivit gravid mer spiralen, hade spiralen i mindre än 6 månader

• Wittra

En intressant grej med kopparspiral.....
    det är ju såklart naturligt att dem som blivit gravida med den förkastar dess duglighet som p-metod. Sedan finns det dem som haft sin i åratal o aldrig haft varken bekymmer eller oönskad graviditet.

Så vem ska man tro? För ska man vara riktigt krass så är alla p-metoderna en chansning, visst det förhindrar och skapar en ogynsam miljö för möjlig graviditet, men möjligheten finns alltid där. Eller säg såhär: har man sex så kan man alltid, alltid riskera att bli gravid. Så lever jag iaf.

Jag upplevde mina ppiller som svinsäkra...hade dem i 5 år utan graviditet. Sedan vet jag dem som hade sina i kanske ett par månader och sen blev gravida.

Vi är olika, p-metoderna fungerar olika på oss. Så enkelt är det.

TS: Jag har kspiral och inte blivit gravid...ÄN..haha. Men man vet ju aldrig! =)

• Wittra

Just det...eftersom kspiralen inte stör den naturliga menscykeln, ägglossning och hela fadderullan så kan man ju hålla på koll på när man har ÄL o för säkerhet skull slänga på en kondom också. Det är ju vid ÄL som det är störst chans/risk för graviditet.  Med hormonmedel så brukar man oftast inte ha ÄL och därmed gör det att kspiralen är en aaaning osäkrare...

• Anonym

ojoj vilken ångest jag har...  mår illa konstant och har som mensvärk men ingen mens och trötthet..

Får bli att köpa ett test i morron..

tack för alla svar!

• Anonym (spiral striul)

jag hoppas allt går bra för dig. jag råder dig verkligen att göra ett test för om du är gravid måste spiralen tas bort så fort som möjligt oavsett om du vill behålla barnet eller inte. Lycka till!

• Ixchel

Känner du trådarna?

Lycka till och hoppas du får stöd av din nya. 

Svar på tråden Någon som blivit gravid med kopparspiral?!