• anja1661

använda stålull på glas?

jag ska banne mig få rent ugnsluckan idag!!
    jag har sett på how clean is your house att man ska dränka in bomull i ättika och lägga runt spisplattorna ett par timmar...de thar jag nu gjort och plastat in...

nu tänkte jag testa samma sak på glaset på luckan....men kan man även gnugga med stålull på glaset eller repar man det då?

har tyvärr ingen skrapa (med rakblad på) men det ska inhandlas snarast!

• Svar på tråden använda stålull på glas?
  • Amazina

Har du testat att bara använda vim och svamp t ex? Tror tyvärr du riskerar repa med stålullen...

• anja1661

jo det har jag testat men det är skitjobbigt och jag får inte bort allt ändå...det är ju massa ingrott skit där

• Amazina

Jag minns att jag såg Rent Hus för typ något år sedan... Hon (städtanten) blandade ihop en massa vanliga köksvätskor (typ ättika, citron, diskmedel mm) och sprayade på i hela ugnen med sprayflaska. Sedan satte hon ugnen på typ 50 grader under ett visst antal minuter och sedan var det bara att torka bort. Minns dock inte mer än så. Hon hävdade dock attd et funkade asbra...

• jagäraf

Visst kan du använda stålull, se bara till att den löddrar ordentligt! Jag brukar göra rent glasungsformar med stålull, för att inte tala om fina, gamla barnvagnschassin. Stålull repar inte om den löddrar som den ska.

• anja1661

jag har dränkt bomull i ättika och lagt på glaset....plastat in med flastfolie och nu ska jag gå o kika på det o se om något har hänt...testar att ta stålull lite försiktigt på...

återkommer...

• annaboo

Stålull vet jag inte, men svinto fungerar superbra på ugnsluckans glas... blir inga repor, och går bra mycket snabbare än typ med trasa =)

Ett annat tips är en sockerbit och gnugga, fast jag får det bara att funka om det är lite lite blött, och då smulas den ju sönder å andra sidan =)

Men Svinto funkar!

• anja1661

jag dränkte in bomull i ättika och plastade sedan in det på ugnsluckan...låt stå nån timme. hällde på lite bakpulver och skrubbade försiktigt med svinto....voila!! tog 5minuter och ALLT ingrott skit är borta!!! inte ett spår av skit på glaset....wow!!!

nått bra tips till ingrodda kalkavlagringar på kakel i badrum??

• jagäraf
    annaboo skrev 2011-03-22 14:14:18 följande:
    Stålull vet jag inte, men svinto fungerar superbra på ugnsluckans glas... blir inga repor, och går bra mycket snabbare än typ med trasa =)

Ett annat tips är en sockerbit och gnugga, fast jag får det bara att funka om det är lite lite blött, och då smulas den ju sönder å andra sidan =)

Men Svinto funkar!
    Svinto är ju stålull, världens bästa rengöringsredskap!
  • Ecthalia
    anja1661 skrev 2011-03-22 14:28:39 följande:
    jag dränkte in bomull i ättika och plastade sedan in det på ugnsluckan...låt stå nån timme. hällde på lite bakpulver och skrubbade försiktigt med svinto....voila!! tog 5minuter och ALLT ingrott skit är borta!!! inte ett spår av skit på glaset....wow!!!

nått bra tips till ingrodda kalkavlagringar på kakel i badrum??
    Hur länge ska man låta ättikan ligga på och hur mycket bakpulver använde du?
  • jagäraf

Till badrummet kan du använda Kalkosan som finns i vanliga affärer (bland rengöringsmedel). Citronsyra i kryddpåse funkar också.

• anja1661
    Ecthalia skrev 2011-03-22 14:41:29 följande:
    Hur länge ska man låta ättikan ligga på och hur mycket bakpulver använde du?
    nån timme och sen tog jag bort plastpaketet och hällde på balpulver.....lite lagom så att det blev vitt över glaset lixom...sen skrubbade jag med svinto....plättlätt!!
  • anja1661
    jagäraf skrev 2011-03-22 15:03:08 följande:
    Till badrummet kan du använda Kalkosan som finns i vanliga affärer (bland rengöringsmedel). Citronsyra i kryddpåse funkar också.
    kalkosan, vad e det??
  • Ecthalia
    anja1661 skrev 2011-03-22 20:28:02 följande:
    nån timme och sen tog jag bort plastpaketet och hällde på balpulver.....lite lagom så att det blev vitt över glaset lixom...sen skrubbade jag med svinto....plättlätt!!
    hur gjorde du plastpaketet?
  • anja1661
    Ecthalia skrev 2011-03-24 11:14:28 följande:
    hur gjorde du plastpaketet?
    öppnade luckan, la på bomull så det täckte glaset, hällde på ätikka överallt, la flastfolie över (så att vätskan inte dunstar)
Svar på tråden använda stålull på glas?