• Hoppfull84

vem ange som referens vid lägenhetsansökan?

Vi håller på och försöker få till en flytt till Göteborg framåt sommaren och jag anmäler mitt intresse till alla hyresvärdar jag kan hitta.
    Vissa vill att man ska ange en referens med namn och telefon.

vad är det för typ av person de vill att man ska ange?
    ska det vara någon man jobbar med typ ens chef, eller en anhörig/vän, eller någon från bostadsbolaget man bor hos (bor i ett stort bolag så har aldrig pratat personligen med någon där) eller vad är det dom vill ha?

hoppas att någon här på familjeliv är mer insatt i lägenhetsdjungeln än jag och kan ge råd!

• Svar på tråden vem ange som referens vid lägenhetsansökan?
  • bellsii

ska nog vara eran tidigare hyresvärd för att kolla så hyror o sånt kommit in i tid.

• frökenpiggy

Om du vill ge ett riktigt seriöst intryck, ange både din nuvarande hyresvärd och din chef. Det är inget problem att du inte har haft personlig kontakt med bostadsbolaget. Det viktigaste är att de kan intyga att du betalar hyran i tid och inte har stört grannarna etc. Samma sak med chefen - han/hon kan bekräfta att du har en trygg anställning med fast inkomst, är allmänt skötsam etc.

• Hoppfull84

fast på nästan alla så har man redan fått ange nuvarande hyresvärd och telefonnummer till denne i en annan ruta. sedan kommer ett eget avsnitt för referenser och de vill ha namn på personen i fråga så därför blir jag lite fundersam om det verkligen är tillräckligt att skriva växelnumret till min nuvarande hyresvärd.

• bellsii
    Hoppfull84 skrev 2011-03-22 16:08:10 följande:
    fast på nästan alla så har man redan fått ange nuvarande hyresvärd och telefonnummer till denne i en annan ruta. sedan kommer ett eget avsnitt för referenser och de vill ha namn på personen i fråga så därför blir jag lite fundersam om det verkligen är tillräckligt att skriva växelnumret till min nuvarande hyresvärd.
    ring och fråga vad dom menar?
Svar på tråden vem ange som referens vid lägenhetsansökan?