• Hallonbarn

Köttbullar utan potatismjöl?

Hej alla

Har tänkt att göra köttbullar idag men såg att jag inte har nått potatismjöl hemma.Obestämd

Funkar det utan? Eller faller dom bara isär?

Min granne hade inget hemma heller och jag kan inte handla nu. Men är fortfarande sugen på köttbullar och potatismos idag Tungan ute

Tack på förhand!!{#emotions_dlg.flower} 

• Svar på tråden Köttbullar utan potatismjöl?
  • HeartsOnFire

Köttbullar med potatismjöl? Det har jag aldrig hört talas om.
    Jag har gjort egna köttbullar en gång och då använde jag ströbröd som legat och svällt i mjölk och så hade jag ett ägg i.

• Denebola

Klart det går. Igår gjorde jag köttbullar på finhackad lök, ägg, grädde och blandfärs (+ salt och peppar), de blev riktigt fina och höll ihop utan problem.

• Hallonbarn
    HeartsOnFire skrev 2011-03-22 16:18:46 följande:
    Köttbullar med potatismjöl? Det har jag aldrig hört talas om.
    Jag har gjort egna köttbullar en gång och då använde jag ströbröd som legat och svällt i mjölk och så hade jag ett ägg i.
    Jo står så i receptet i "Vår kokbok".. Blanda ströbröd, potatismjöl och mölk som ska svälla i 10 minuter. Men då borde det ju fungera utan
  • principessan

Ströbröd eller kokt kall riven potatis.

• Denebola

Potatismjöl, ströbröd mm är för övrigt bara utfyllnad, det är ägget som gör att det håller ihop.

• Hoppfull84

har aldrig nånsin använt potatismjöl så ja det går bra!
    man kan använda lite ströbröd som du blandar med mjölk/smulat rostbröd eller inget alls. skippar man brödet så kan det vara ide att steka köttbullarna på plåt i ugnen för de blir aningens skörare och det är lite drygt att rulla dom i stekpanna då.

• Läängtar

Det har jag aldrig i, använder ströbröd ägg och hackad lök

• jagäraf

Jag har heller aldrig hört talas om köttbullar med potatismjöl. Jag brukade ha antingen ströbröd eller havregryn i mina förr men numera har jag ingenting sådant. Bullarna blir lite mer kompakta utan utfyllnad (vilket ströbrödet egentligen är) men lika goda för det.

• Kimona

Har aldrig använt potatismjöl.

Köttfärs
    Ett ägg
    En finhackad lök
    Riven vitlök
    Kryddor

• Denebola
    Hoppfull84 skrev 2011-03-22 16:22:37 följande:
    har aldrig nånsin använt potatismjöl så ja det går bra!
    man kan använda lite ströbröd som du blandar med mjölk/smulat rostbröd eller inget alls. skippar man brödet så kan det vara ide att steka köttbullarna på plåt i ugnen för de blir aningens skörare och det är lite drygt att rulla dom i stekpanna då.
    Hm. Köttbullarna jag gjorde igår var fastare och gick bättre att rulla i stekpannan än köttbullar jag gjort enligt recept med ströbröd och potatismjöl.
  • Pyris

Har aldrig haft potatismjöl i mina köttbullar. Det är väl ägget som gör att det håller ihop.

Ägg, ströbröd o riven lök har jag i mina. 

• Hallonbarn

Tack för så snabba svar Solig

Då blir det köttbullar idag utan potatismjöl Skrattande

• mejja75

Har alltid en riven kall kokt potatis i, tycker det är mycket godare än ströbröd. Och har jag ingen potatis så kör jag med lite pulvermos istället.

• grustag

Aldrig använt potatismjöl, men vill man göra studsbollar så ska man ha i massa potatismjöl och äggvita :p

Krångla inte till era köttbullar riven lök,kryddor och salt är allt som behövs.
    Och ha köttfärsen kall när ni rullar så går det enkelt och snabbt också.
    Man trycker även bort luft ur köttbullen om den har detta, detta beror på hur köttfärsen är från början.
    Där vissa är väldigt luftiga, medans andra är väldigt kompakta.

• Veladis

Potatismjöl?

Om vi gör egna köttbullar använder vi bara blandfärs, lite olivolja och kryddor. Inte en massa jox. Det är köttbullar det...

• 86Malin07

Jag har aldrig varesig potatis mjöl eller ägg i mina.. Går hur bra som helst utan båda!!

• Fridayyy

Hamburgare gör man ju på bara färs, kryddor och vatten.

• Veladis
    Fridayyy skrev 2011-03-22 17:23:44 följande:
    Hamburgare gör man ju på bara färs, kryddor och vatten.
    Färs, kryddor och 2-3 msk olivolja kör vi på...
    Och de håller ihop så fint så.
  • stjärnmamman

hemma hos oss är det pappa som gör köttbullar
    han har köttfärs ägg  kryddor och lite grädde

Svar på tråden Köttbullar utan potatismjöl?