• Fidelis ad urnam

Hur hade du placerat bilen?

Trafik.png

Igår var jag med om en mindre trevlig sak och jag vill se om jag gjorde fel och därav förtjänade glåpord och skrik från den arge bilisten.

Jag är den grå "bilen" på bilden och jag skulle svänga vänster och korsa den trefiliga vägen för att komma in på den mindre vägen dit den grå pilen pekar.
    För att göra detta, jag kör ofta här då jag hämtar maken från jobbet flera ggr i veckan, så lägger jag mig alltid till höger i mitten , kollar så att det inte kommer några bilar på den trefiliga vägen och åker sedan över till anknytande gata.
    Så gjorde jag även igår då det kom en man i en röd bil som skulle svänga vänster och fortsätta in på parkeringen (som jag skrivit upp) på andra sidan den trefiliga vägen jag nyss kom från.
    Han gormade, svor och hytte med näven åt att jag stod på höger sida och efter mycket skrik svängde han förbi på mig på min vänstra sida, alltså hans högra sida.

Jag ritade en bild då min förklaring kanske inte är den tydligaste

Trafik.png

Stod jag så fel när jag stod åt höger?
  • Svar på tråden Hur hade du placerat bilen?
  • Fidelis ad urnam

Ingen som antingen kan bekräfta att jag hade placerat bilen rätt eller lära mig hur jag borde ha placerat bilen?
    Jag känner rent instinktivt att jag hade bilen rätt placerad, men med tanke på hans hetsiga reaktion började jag fundera och bli osäker.

• hemlig02

Jag förstår inte hur du menar att du körde. Du sa att du är den gråa bilen på ritningen va? Men den ä rju placerad till vänster... Eller är det jag som utläser ritningen totalt galet?

• Trisse78
    hemlig02 skrev 2011-03-22 17:00:36 följande:
    Jag förstår inte hur du menar att du körde. Du sa att du är den gråa bilen på ritningen va? Men den ä rju placerad till vänster... Eller är det jag som utläser ritningen totalt galet?
    Du måste läsa galet

Om du tittar på pilarna så ser du att bilen (den gråa) står till höger om du följer dens körriktning.

Jag hade kört likadant TS, kan inte se vad som skulle vara fel.
  • Rirevi

Jag hade kört likadant som du.

• pipon

Jag hade gjort en stockholmssväng. Det vill säga du ställer dig till vänster så att båda kan svänga samtidigt. Det var nog därför han blev sur på dig, du blockerade ju honom.

• syster78

Hade kört som du, kan ju dessutom vara så att det kommer in bil därifrån du ska in som ska köra rakt fram, inte ska ni då plötsligt köra nån vänstertrafik i mitten.

• Fidelis ad urnam
    pipon skrev 2011-03-22 17:39:41 följande:
    Jag hade gjort en stockholmssväng. Det vill säga du ställer dig till vänster så att båda kan svänga samtidigt. Det var nog därför han blev sur på dig, du blockerade ju honom.
    Men om jag hade stått till vänster, om man nu ska stå till vänster, hur gör de som ska åka ut från parkeringen där det är körriktningar åt båda hållen? (alltså de som ska passera mittdelen för att svänga därefter eller köra rakt)
  • Joico
    hemlig02 skrev 2011-03-22 17:00:36 följande:
    Jag håller helt med dig... alltså kollar man på ritningen så står hon ju till höger. Men man måste ju kolla på kartan som om man skulle sitta i bilen och då är hon ju placerad i vänster körfält.. tänker vi lika?
  • Fidelis ad urnam
    Joico skrev 2011-03-22 20:15:11 följande:
    Jag håller helt med dig... alltså kollar man på ritningen så står hon ju till höger. Men man måste ju kolla på kartan som om man skulle sitta i bilen och då är hon ju placerad i vänster körfält.. tänker vi lika?
    Jag skulle svänga vänster och placerade mig till höger.
  • Joico
    Fidelis ad urnam skrev 2011-03-22 20:18:16 följande:
    Jag skulle svänga vänster och placerade mig till höger.
    Aaah du menar till höger där i mitten?
  • Fidelis ad urnam
    Joico skrev 2011-03-22 20:24:13 följande:
    Aaah du menar till höger där i mitten?
    Yes yes och det var där mannen i den röda bilen blev asförbannad då han skulle svänga till vänster, in mot parkeringen på andra sidan vägen
  • Topps

Om man tittar på hur du ritat så körde du rätt för vad jag vet så har vi högertrafik i sverige så gubben kan ta sitt skrikande och stoppa upp där solen inte skiner Tungan ute
    Har den lilla mellan vägen vägmarkeringar om att det är två filer?

• Fidelis ad urnam
    Topps skrev 2011-03-22 21:21:31 följande:
    Om man tittar på hur du ritat så körde du rätt för vad jag vet så har vi högertrafik i sverige så gubben kan ta sitt skrikande och stoppa upp där solen inte skiner Tungan ute
    Har den lilla mellan vägen vägmarkeringar om att det är två filer?
    Jag vet faktiskt inte, men då den tillhör gatan innan och fortsätter på gatan på andra sidan så borde ju det ju vara det samma som resten av gatan, eller hur?
  • Mela78
    pipon skrev 2011-03-22 17:39:41 följande:
    Jag tycker att "stockholmssväng" fungerar bra i korsningar, men bilden/situationen som TS ritat upp är mer över att man korsar en trefilig väg än en korsning. Då passar det bättre att placera sig så som TS gjorde, eftersom man kan bli stående ett tag i väntan på passerande trafik.
  • Fidelis ad urnam
    Mela78 skrev 2011-03-22 21:26:14 följande:
    Jag tycker att "stockholmssväng" fungerar bra i korsningar, men bilden/situationen som TS ritat upp är mer över att man korsar en trefilig väg än en korsning. Då passar det bättre att placera sig så som TS gjorde, eftersom man kan bli stående ett tag i väntan på passerande trafik.
    Så har jag också tänkt i efterhand. En stockholmssväng i en korsning funkar väl just för att vägen man åker in på är enkelriktad, man kan inte få möte. (svårt att förklara mina tankar)
    Men i denna situation så är det mer som att man kör ut från en gata och ska passera en korsande väg, då ligger man väl till höger och inte till vänster iom att man kan få möte osv osv.
  • Miss Cee

Du gjorde helt rätt.

Passera varandra på vänster sida kan man göra i en korsning.
    Den där lilla biten mellan refugerna är mer att betrakta som en pytteliten väg, och då kan man givetvis INTE passera varandra på fel sida. Det blir ju helt fel!!

• hemlig02

NU fattade jag hur det gick till! Det tog en stund! Jag såg bara den översta bilden först, där står du till vänster... Jag hade kört som du!

• Joico

Jag tycker att du gjorde rätt, med tanke på att det ändå var en flerfilig väg som ni båda skulle korsa (fast åt olika håll då).
    Hade det varit enkelfiligt för er båda, som ni skulle över, då hade jag gjort tvärtom. Är det det ni kallar för "stockholmssväng" kanske...

• EFI

TS, jag förstår inte hur du skulle kunna göra annorlunda än du gjorde?! Å andra sidan förvånas jag inte längre över människor som inte kan köra bil eller kan några trafikregler. De brukar även bära sig åt som svin i trafiken. I en perfekt värld hade det varit lagligt att dra ut den gapande gubben ur bilen och ge honom lite pryl...men nu lever vi tyvärr inte i en perfekt värld. Flört

Apple user since 1987
Svar på tråden Hur hade du placerat bilen?