Min dotter har ofta ont i magen
Hej, min snart 6-åriga dotter klagar på magont i princip varje dag. Detta har hållit på i några veckor. Jag har varit hos läkare med henne när jag uppmärksammade att hon hade ont i magen så ofta (läkarbesöket var för några veckor sedan) men läkaren hittade ingenting konstigt. Blodprov och urinprov togs och de visade normalt.
Hon verkar inte ha jätteont. Hon gråter inte, bara konstaterar att hon har ont i magen. Det finns inget direkt samband. Hon kan klaga på magont direkt på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen. Hon får inte ont i magen efter att hon har ätit, utan kan lika gärna ha det innan måltid.
Min dotter trivs väldigt bra på förskolan. Det är aldrig några problem att fara dit. Personalen säger att hon leker med alla och är glad. Det har inte hänt några stora förändringar i våra liv.
Min fråga är givetvis varför har hon ont i magen? Något som självklart är näst intill omöjligt för er att besvara
Jag tänker på allergier av olika slag. Under en veckas till har jag ( och förskolan) gett henne laktosfria produkter för att se om det gör någon skillnad. Än så länge har jag inte märkt någon. Tar det lång tid att se en skillnad om hon skulle vara laktosintolerant? Hur reagerar man vid glutenallergi?
Eftersom hon inte specifikt får ont i magen vid måltid undrar jag hur stor risken är att hon är allergisk?
Jag frågade läkaren och han förkastade den tanken. Ska jag kräva ett allergitest? Hur går de till?
Många frågor. Hoppas på lite tips och idéer