• dio

Min dotter har ofta ont i magen

Hej, min snart 6-åriga dotter klagar på magont i princip varje dag. Detta har hållit på i några veckor. Jag har varit hos läkare med henne när jag uppmärksammade att hon hade ont i magen så ofta (läkarbesöket var för några veckor sedan) men läkaren hittade ingenting konstigt. Blodprov och urinprov togs och de visade normalt.

Hon verkar inte ha jätteont. Hon gråter inte, bara konstaterar att hon har ont i magen. Det finns inget direkt samband. Hon kan klaga på magont direkt på morgonen, mitt på dagen eller på kvällen. Hon får inte ont i magen efter att hon har ätit, utan kan lika gärna ha det innan måltid.

Min dotter trivs väldigt bra på förskolan. Det är aldrig några problem att fara dit. Personalen säger att hon leker med alla och är glad. Det har inte hänt några stora förändringar i våra liv.

Min fråga är givetvis varför har hon ont i magen? Något som självklart är näst intill omöjligt för er att besvara
    Jag tänker på allergier av olika slag. Under en veckas till har jag ( och förskolan) gett henne laktosfria produkter för att se om det gör någon skillnad. Än så länge har jag inte märkt någon. Tar det lång tid att se en skillnad om hon skulle vara laktosintolerant? Hur reagerar man vid glutenallergi?

Eftersom hon  inte specifikt får ont i magen vid måltid undrar jag hur stor risken är att hon är allergisk?
    Jag frågade läkaren och han förkastade den tanken. Ska jag kräva ett allergitest? Hur går de till?

Många frågor. Hoppas på lite tips och idéer

I was an atheist until I realized that I am God
  • Svar på tråden Min dotter har ofta ont i magen
  • Lady without tattoo

Kan det vara något psykiskt bakom?

JAG HAR EN RENRASIG HUND
  • dio
    Lady without tattoo skrev 2011-03-22 16:46:59 följande:
    Kan det vara något psykiskt bakom?
    Kan kan det väl alltid, men jag kan inte komma på något. Som sagt, hon trivs på dagis, det har inte hänt något här hemma eller runt om.
  • dio

och hon är inte ledsen eller orolig över något.

• Trisse78

Kan hon ha funderingar inför starten i f-klass?

Ska det ske några förändringar som hon vet om och kanske funderar på?

• dio

Vi har pratat om "skolan" till hösten och hon säger då att hon ser fram emot det, och inte tycker att det är nervöst osv. Jag tycker inte att hon verkar se det som en stor grej (än i alla fall). Jag ska prata mer med henne om det och se om det är något där.
    Angående din andra fråga; Nej, det ska inte ske några förändringar (vad jag vet). Det är fortfarande hon och jag. Jag har inte träffat någon, vi ska inte flytta, osv, osv.

• PiaMaria

Min 9 åriga dotter har precis samma sak, men hon ska till läkaren i april igen.

Dom tror det e magkatarr.

Fick höra att många tror att det är ett " vuxensjukdom" , men kan lika väl drabba barn oxo!

Så får se vad hon får för magmedicin....

• dio
    PiaMaria skrev 2011-03-22 17:14:55 följande:
    Min 9 åriga dotter har precis samma sak, men hon ska till läkaren i april igen.

Dom tror det e magkatarr.

Fick höra att många tror att det är ett " vuxensjukdom" , men kan lika väl drabba barn oxo!

Så får se vad hon får för magmedicin....
    Usch då, stackars din dotter Hon kom dom fram till den diagnosen?
  • PiaMaria

Allting tyder på det.

jag själv har ju det och känner igen i allt hon känner o gör

Visar ju inget på prover.

Men kanske nått att i a f lägga fram till läkaren? I a f få feedback och kanske förhoppningsvis stryka det från - vad det kan vara  listan

• dio
    PiaMaria skrev 2011-03-22 17:26:30 följande:
    Allting tyder på det.

jag själv har ju det och känner igen i allt hon känner o gör

Visar ju inget på prover.

Men kanske nått att i a f lägga fram till läkaren? I a f få feedback och kanske förhoppningsvis stryka det från - vad det kan vara  listan
    tack för tipset! och hoppas att din dotter mår bättre snart.
  • Lady without tattoo
    dio skrev 2011-03-22 16:50:12 följande:
    och hon är inte ledsen eller orolig över något.
    Berättar hon allt för er hur hon mår?
    JAG HAR EN RENRASIG HUND
Svar på tråden Min dotter har ofta ont i magen