• Minikatt

Vilken cykelsits och hjälm?

Nu när våren kommer vill jag gärna kunna cykla med sonen och är därför på jakt efter en cykelsits och hjälm. Har googlat och det verkar som att HAMAX är det största märket bland cykelsitsar? Vilken hjälm ska man ha? Han är bara 10 månader och då kan han väl inte ha junior-hjälm utan nåt ännu mindre? Vilka märken är bäst på hjälm?

Hoppas på många svar

♥ ~ * ~ * ~ ♥ Wilmer 100514 ♥ ~ * ~ * ~ ♥
  • Svar på tråden Vilken cykelsits och hjälm?
  • alvide

Köp en Hamax som du kan reglera till viloläge. Eftersom han är så liten så kommer han att somna garanterat ibland och då är det bra att kunna luta sitsen bakåt så inte huvudet ska hänga framåt. Inte så kul med ett huvud som hänger framåt medans det hoppar och guppar i sitsen. Värt de extraslantarna.
    En hjälm ska du välja som inte har en spets ut där bak utan den ska vara rundad. Gärna en hjälm med grönt spänne. Köp en cykelhjälm i en riktig cykelaffär så får du en bra hjälm.

• Minikatt

Hamax sleepy då kanske? Ska önska oss den i present från mina föräldrar så priset struntar vi i Ok, får bege mig till en cykelaffär då! Tack för svaret!

• PerG

Ja, en lutningsbar är att rekommendera till en så liten! Vi köpte en Hamax Kiss som inte går att luta och det var jobbigt när sonen somnade och han hängde med huvudet framåt...

Nu när han är äldre så funkar den bättre, men nu ska jag skaffa cykelkärra istället så att jag kan köra båda barnen samtidigt (3 år och 1½ år)

• Minikatt

Okej! Ja det får nog bli en Hamax Sleepy då

• Minikatt

Finns det några andra bra märken än Hamax? Köpa en på Biltema känns ju tex inte så stabilt...

• alvide
    Minikatt skrev 2011-03-24 08:58:05 följande:
    Finns det några andra bra märken än Hamax? Köpa en på Biltema känns ju tex inte så stabilt...
    Jag tror inte att Biltemas går att luta bakåt och inte andra billiga som t ex Jula mm.
    Du kommer att ångra dig om du inte köper någon som du kan luta bakåt.
    Det gjorde vi som bara köpte Hamax Kiss.

Hamax Siesta finns oxå som går att luta bakåt.
    Spectra är samma som Hamax .
    Vet inga andra som är bra. Finns ett märke som heter Rex oxå men ser inte att det finns en modell som går att luta.
  • Thegran
    Minikatt skrev 2011-03-24 08:58:05 följande:
    vi har en biltema och en hamax som inte går att luta. föredrar faktiskt den från biltema!
    stabil, sitter stadigt och bra, dottern trivs i den.
    nu är vår dotter äldre, 2 år och hon började använda den i somras och har aldrig somnat i nån a v dom hitills.
  • sarsparis

Satsa på en av bra kvalitet, tex hamax, då barnet är så litet rekommenderar jag att man kan luta sitsen lite bakåt. Min son somnade ofta när vi cyklade. Kolla även vilken viktgräns den har. På nån stol jag såga var maxvikten 18 kg vilket inte är så mycket. Vi är jättenöjd med vår hamax sleepy trots att den kostar en del. De brukar ävens säljas på blocket. Till hamax kan man köpa ett extra fäste att fästa på en annan cykel så man lätt kan flytta stolen,

Ang hjälp hade vi problem att hitta hjälp som passade vår 1 åring. Hittade tillslut en Met från en välsorterad cykelaffär. alla affärer har inte hjälpar i den storlekn uppenbarligen. Det som är viktigt är ju att  hjälmen har en grönt  spänne som löser ut sig om barnet fastnar i något.

• Minikatt

En hamax sleepy får det bli! Ska som sagt önske den i 1-årspresemt till sonen från mina föräldrar så priset kvittar Okej, hjäm med grönt spänne alltså! Tack för svaren!

• t0va

Jag kollar också på hjälm åt min 7månaders, på babyproffsen såg jag igår att de hade hjälmar i modell xxs 44cm och uppåt. Kanske kan vara ett alternativ ifall sportaffären inte har. 

• älskarlivet81

Vi köpte hjälm på Stadium, 99 kr kostade de just nu, var från stl xs och det passade vår dotter som är 10 månader i alla fall!

Cykelsits köpte vi en bodyguard i alla fall, blev bäst i test i Råd och rön i höstas!

• älskarlivet81
    AnnanAnna1 skrev 2011-04-04 17:04:43 följande:
    Jag vet att OK Babys cykelsitsar har fått högsta betyg i Råd & Rön  iallafall. har inte provat dem själv dock!

Hittade en tävling där du kan vinna den: www.barnnet.se/rep4.php?id=480
    Det var en sådan vi köpt! Har dock inte använt den än!
Svar på tråden Vilken cykelsits och hjälm?