• Mrs J E

Borgerlig vigsel till sommaren? Hur är ert upplägg? Jag behöver hjälp.

Hej!
    Till sommaren smäller det! Glad Då blir det bröllop!
    Vi har tänkt oss en borgerlig vigsel. En enkel sermoni med enbart våra närmaste.
    Räknade ut att vi blir 11 stycken totalt.

Men då till mina frågor.

Vad ska man bjuda på? Förutom bröllopstårta som vi tänkt ha i alla fall.
    Vill ha någon enkel sommar mat som man kan ordna och eventuellt laga själv. (rostbiff och potatissallad är bara nej)
    När man gifter sig borgerligt ska man och kan man ha brudparsfigurerna på bröllopstårtan?
    Vad ska man bjuda på att dricka?
    Ska man spela musik i bakgrunden när man sitter och pratar? Vad för nåt i sånna fall?
    Och är det någon som har någon bra idé om vart man kan ha själva vigsel akten? Idétorka värre!

Kom med era idéer och förslag eller berätta om erat eget kanske?
    Vill höra olika varianter så jag får inspiration Glad

Bilden ni ser är den klänning jag tänk ha. En riktig 50-tals dress.
    Vad tycker ni?

Och en given frisyr till då.

• Svar på tråden Borgerlig vigsel till sommaren? Hur är ert upplägg? Jag behöver hjälp.
  • Lena

Kanske 50tal på resten oxå? Annars var min tanke någon helgrillad köttbit, potatisgratäng och sallad. Om man vill ha det enkelt.

Vi valde den mat vi gillade mest till meny på bröllopsfesten

• Mrs J E

Nja, tror inte vi kommer köra 50-tal på hela grejen.
    Men helt klart något grillat skulle ju funka eftersom vi är så få. Då får man börja fundera på vart man kan vara och grilla eftersom vi bor precis mitt i stan utan tillgång till uteplats eller gräsplätt.
    Tack för idén!

• thebettygirl

Eller vad tror du om en buffé med lite olika sallader, litegod marinerad kycklingfilé och kanske någon annan kött, lite paj, kanske lite räkor...? Vi hade en jättegof buffé för ca 35 personer  på dotterns dop som vi själva lagade till. Visst, det var en del arbete men inte alls så farligt som man skulle kunna tro. Och med snygg uppläggning så såg det riktigt lyxigt ut!

Vad det gäller måsten så finns det inga måsten vad det gäller bröllop anser jag, särskilt inte med borgerliga. Fundera på hur ni vill ha det och tänk inte så mycket på vad det "borde" vara.

Själva så funderar vi på att slå till redan om en månad. Har inte planerat så mycket mer än att det blir endast våra föräldrar som ska vara med och att de inte ska få veta något i förväg. Och att det ska vara borgerligt någonstans här i Göteborg. Vigselförättare har vi kontaktat som kan tänka sig hålla i ceremonin (hittade inte honom på kommunen som är det raditionella utan hos Humanisterna, ville inte ha någon politiker nämligen). Resten återstår att se. Vi funderar på att ha fest för vännerna senare. Kanske en kombinerad kräftskiva då vi ändå sedan något år tillbaka brukar ha kräftskiva...

• snillis

Vi vigdes borgerligt 9 juli 2004
    Vi skulle ha vigselakten utomhus men det regnade som f-n rent ut sagt så vi fick vara inne. Vi hade hyrt en festlokal. Vi var ca 100 gäster (både vuxna och barn) och eftersom vi ville ha ett alkoholfritt bröllop så hade vi det på dagen. Vi bjöd på en lunchbuffé (kallskuret, lite pajer, pastasallader och sånt) med tårta och kaffe efteråt.

Vi hade hyrt in några ungdomar från stadens kommunala musikskola (tog kontakt själv - kände ingen eller så). De satt och spelade fiol under tiden som gästerna anlände och sedan spelade de bröllopsmarschen när vi kom in. 

• Mrs J E

Åh, jag är också så rädd att det ska regna den dagen. Vi ska nämligen vara vid en sjö där man absolut inte kan komma under tak någonstans. Får hålla tummarna hårt!

En lunchbuffé är ju ganska smart att ha för den kan man ju nästan göra iordning kvällen innan, alltså att man lägger upp och så.

mmm, har lite pirr i magen än för det här =)

• snillis

Men ärligt - man måste ha en backup plan när man planerar ett utomhusbröllop - annars blir det ju pannkaka av alltihopa om det regnar.........

• thebettygirl

Och med buffé kan man tom förbereda maten till viss del redan någon dag i förväg. Inboxa mig om du vill ha recept på det vi hade!

• thebettygirl

Sen om ni vill ha tårta kan moussetårta vara en idé. De flesta kan/ska man frysa innan för att de ska vara lätta att ta ur formen och i och med det kan man göra dom redan någon vecka i förväg!

• soli

Hej !!

Ska gifta mig i sommar :D...borglig vigsel...trädgårds bröllop i mitt barndoms hem..på Öland...Mina föräldrar har två gårdar bervid varandra och det ena är ett k märkt hus mycket gammalt..;)..så det är en liten berså med valv som vi ska klä in med blommor...Vi blir ca 50 pers men vi är ganska många i syskon med barn sen dom närmsta vännerna då så klart..vi passar även på att ha lite 30 års fest då min sambo fyller jämt!! sen har vi party tält på inne på en andra gården...kommer bli lite i lantlig stil ...Vi har bestämt catering med ..kyckling, rostbiff,fläskfile med potatsgratäng...sen sallad och bröd ingår...och frukt..sen blir det glass med öländska jordgubbar med knäckflarn..ingen tårta...det blir lite snacks och så efter det ...sen grillar vi nog korv fram på små timmarna när alla blir hungriga igen...Dricka blir nog allt å lite till...:D....vin , cider och nubbar....å så öl!!!

Musiken blir sommar tema...allt möjligt blandat ;)...å mycket kärleks låtar så klart!!! Det blir en sång vid vigslen *Du är allt*....den är fin!!

Min klänning har jag köpt på bon prix en vit fin enkelt...å kostade lagom  mycket ;)...

jag hoppas du fick lite inspiration i allfall...skulle det nu bli dåligt väder så finns det ju alltid en lada vi kan viga oss i eller inne i huset...men det får vi ju inte hoppas!!!

lycka till med planerna:D

Vad gäller tårta å brudpar så tycker jag absolut du kan ha allt !! jag jobbar som konditor så det är många som beställer en fin liten tårta i två våningar med det lilla extra!!;)..

• isolande

Jisses vilken bedårande klänning, verkligen jättefin!

Paj är en given vinnare för bufféer, gör några olika. Sallader med bönor, couscous eller pasta är oxå bra att förbereda innan. Ev kycklingspett? Olika sorters bröd med röror till, tapenade, hummus, smör och en sjysst ost till. Ädelost och kex, oliver, smörstekta sockerärtor eller sparris (kan oxå ätas kallt...)

Billiga designade bröllopstårtor kan du hitta på www.silverdrake.se

Bjud på lådvin, rött och vitt, samt öl i små aluburkar. Glöm inte alkoholfritt i mängder så folk som tar med sig egen sprit kan blanda utan att chaufförerna blir hänvisade till kranvatten.

Musik i bakgrunden, ja, varför inte? Något romantiskt klassiskt kanske under middagen?

Akten kan ju hållas vartsomhelst: På en kulle i skogen, vid stranden, på en inglasad veranda, föräldragårdens gräsmatta, bredvid det där stora trädet din sambo gungade vid när han var liten....vartsomhelst!

Hoppas du får en härlig bröllopsdag!

• Maggis

Vi gifte oss borgerligt på midsommardagen 2010 med bara familj närvarande. I svärföräldrarnas trädgård. Om det hade regnat så hade vi flyttat in i deras loge men nu var det ju hur underbart väder som helst.
    Vi hade buffé med grillat kött, sallad och diverse smårätter och sedan kladdkaka med grädde och färska jordgubbar till efterrätt. Samt tårta. Alkohol till de som ville och alkoholfritt till resterande.

Vi hade en skiva med lite sommar och kärlek på i bak, på låg volym. Annars var det väldigt avslappnat och mysigt.

Klänningen är verkligen superfin och frisyren med!

//Maggis
Svar på tråden Borgerlig vigsel till sommaren? Hur är ert upplägg? Jag behöver hjälp.