• Miss X

Vindtät fleece stl 104? Softshell vs. "hård" skaljacka?

Någon som har tips på vart jag kan köpa en vindtät fleecejacka i stl 104? KappAhl och Lindex har inga i vår, hittar bara softshell... Vet att det finns på Polarn men de är lite väl dyra och inte så jättesnygga färger.

Dessutom, vad är det för skillnad på softshelljackor och vanliga "hårda" skaljackor?? Jag är helt lost... :)

• Svar på tråden Vindtät fleece stl 104? Softshell vs. "hård" skaljacka?
  • alvide

Softshell är en kombination/kompromiss mellan en fleecejacka och en skaljacka. Lite mer vindtät och den är oftast tjockare än en vanlig fleecejacka. Den är inte lika vindtät och tål inte lika mycker regn som en skaljacka.
    Tycker själv inte det är en bra kombo. Det är bättre med en vanlig fleecejacka och en skaljacka och en windstopper som ombyte.
    En windstopper är bra vid blåsiga varma dagar och flecce med skaljacka är bra vid kallare väder och vid risk för regn. Det förutsätter att skaljackan tål regn.

• alvide

Vad är du ute efter för färg? POP har ju de flesta färgerna.

• Miss X

Gillar också vanlig skaljacka med fleece under. Vill kunna använda fleecen för sig när vädret tillåter. Med windstopper menar du en vindtät fleece??

Kollade Polarn på nätet o de hade inte jättemånga färger där; skränig blå, orange, marin... Kan tänka mig en finare blå, grön, eller ja jag vet inte. Men Polarn blir det inte eftersom jag tycker de är onödigt dyra. Har varit bra kvalitet på de vi haft från Lindex och KappAhl. De går ner över rumpan lite också, vilket jag gillar.

Men det kanske finns någon annanstans som jag har missat??

• alvide
    Miss X skrev 2011-03-23 11:22:11 följande:
    Gillar också vanlig skaljacka med fleece under. Vill kunna använda fleecen för sig när vädret tillåter. Med windstopper menar du en vindtät fleece??

Kollade Polarn på nätet o de hade inte jättemånga färger där; skränig blå, orange, marin... Kan tänka mig en finare blå, grön, eller ja jag vet inte. Men Polarn blir det inte eftersom jag tycker de är onödigt dyra. Har varit bra kvalitet på de vi haft från Lindex och KappAhl. De går ner över rumpan lite också, vilket jag gillar.

Men det kanske finns någon annanstans som jag har missat??
    Ja, Windstopper är en vindtät fleecejacka. Det som kan skilja åt mellan olika märken är hur bra de andas och släpper ut kroppsvätska/värme. Jag vet inte vilka som är bra eller dåliga direkt. Men generellt andas de dyrare bättre än de billiga men så klart finns det undantag.
  • aprilbebis

Kolla på sportaffärerna. Jag tycker Stadium och Intersport brukar ha bra ytterkläder till barn.

• Miss X

Ja det är svårt att veta vilka som är bra/dåliga så man får testa sig fram. Är nöjd hittills (och de har ju inte varit superbilliga.., men ändå skillnad mot Polarn) och därför hade det varit skönt om de funnits. Dyrast brukar ofta vara bra men inte alltid bäst enligt min erfarenhet :)
    Intersport och Stadium ska jag kolla! Kollade Stadium på nätet men de kan nog faktiskt ha mer i affären. Gillar också deras utbud till barn :)

Svar på tråden Vindtät fleece stl 104? Softshell vs. "hård" skaljacka?