• Anonym (klump­is)
    Äldre 22 Mar 20:55
    67047 visningar
    14 svar
    14
    67047

    Klump i halsen-känsla och ibland fastnar det mat i halsen...

    En sak som jag upplever nästan varje dag är en känsla av att det är en klump i halsen. Det känns lite hela tiden men blir mycket mer tydligt om jag sväljer och då känns det som att det är något som åker upp och ner och som inte går att svälja bort.
    Ibland upplever jag också att det liksom fastnar mat i småbitar i halsen. Tillexempel små köttfärskorn eller om jag dricker en apelsinjuice med massa fruktkött.. Det känns som att det sitter någon liten bit kvar i halsen.
    Det försvinner aldrig om jag försöker skölja ner med vatten. Men oftast försvinner känslan efter några timmar.
    Ibland om det inte vill försvinna så kan jag framkalla en "hulkning". Inte så mycket att jag kräks utan bara så att jag liksom hulkar en gång och ibland kommer det upp lite slem och en liten matbit från halsen.

    Det låter kanske inte mycket för världen, men är himla störande med den här klump och mat känslan i halsen...

    Dessutom har jag ganska ont över diafragman ungefär. Mellan revbenen där de slutar och sen upp mot bröstbenet och halsen. Det är möjligt att det är muskulärt pga bindevävssjukdomen men det behöver inte vara det enligt min läkare (som inte iofs hittar annan förklaring)

    Jag är undersökt med gastroskopi i September förra året men då såg allt ganska bra ut. Lite rodnad och väldigt väldigt mild reflux enligt läkaren. Dock hade jag ätit omeprazol i typ 3 veckor och slutade 5 dagar innan undersökningen, men detta visste läkaren om när han gjorde sin bedömning.

    Nu undrar jag om någon annan har upplevt samma sak eller har en aning om vad det kan bero på?

  • Svar på tråden Klump i halsen-känsla och ibland fastnar det mat i halsen...
  • Lizzyy
    Äldre 22 Mar 21:30
    #1

    hur mår du annars? har de kollat sköldkörteln ex? Kollat något mer?


  • Äldre 23 Mar 01:27
    #2

    Jag har ofta klump i halsen men för mig är det troligtvis en mix av ångest samt magkatarr.

  • Anonym (klump­is 2)
    Äldre 23 Mar 01:45
    #3

    Jag har något liknande symtom, har haft detta i 15 år nu.Även blivit undersökt i halsen men ingen har hittat nåt.
    kan vara psykisk också.
    Jag har vant mig vid detta men dock med ändrade matvanor. Jag äter mat som är lättuggad, som jag vet inte fastnar i halsen. Äter inte kött, kyckling, vissa frukter (som äpple) och grönsaker ,godis...jag har svårt att svälja tabletter, allting måste krossas eller delas.

  • Anonym (klump­is) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 19:03
    #4

    Jag vill inte ändra min kost.. jag älskar ju mat :)

    Fattar inte vad detta beror på...

  • paperp­lanes
    Äldre 11 Apr 19:13
    #5

    Äter du några mediciner för övrigt?

  • Anonym (klump­is) Trådstartaren
    Äldre 11 Apr 19:15
    #6
    paperplanes skrev 2011-04-11 19:13:12 följande:
    Äter du några mediciner för övrigt?
    Nix
  • Äldre 11 Apr 22:18
    #7

    Jag har sådär och har ett bråck på matstrupen, vilket jag visserligen tycker borde hittats när du gjorde gastroskopin.
    Det enda som fungerar någorlunda för mig är att äta mindre och undvika de värsta födoämnena. Och inte äta sent.

  • Äldre 11 Apr 22:31
    #8

    Har du gjort matstrupsröntgen? Jag gör det varje år, man sväljer kontrastvätska så filmas det , läkaren kan då se ev försträgningar.
    Jag har en sjukdom sim heter sklerodermi o den har bl.a. Påverkat matstrupen, svårt i bland att svälja undan, maten stockar sig.

  • Anonym
    Äldre 11 Apr 22:33
    #9

    Har liknande och har magmunsbråck.

  • Anonym (klump­is) Trådstartaren
    Äldre 12 Apr 19:09
    #10

    Inte gjort matstrupsröntgen...

    Borde man inte sett bråck på gastroskopin även om jag hade ätit lite omerprazol innan? Och hur behandlar man bråck?

    Vill tillägga att Klumpkänslan är aldrig där om jag äter fast mat men alltid mellan måltider och om jag dricker flytande.

  • Äldre 18 Apr 18:11
    #11

    Bråck behandlas med omeprazol eller operation. För mig fungerar inte medicinen, så jag testar just nu att sluta med den ich satsar på livsstilsförändringar istället.

  • Äldre 14 Jan 12:22
    #12

    Jag upplever något liknande ..det känns som matstrupen är torr ...och det händer ofta att det liksom fastnar när jag dricker det låter jävligt konstigt men kan inte beskriva det bättre .....så är det någon som känner igen detta har inte varit hos läkare men kanske borde

  • Anonym (Bihål­an)
    Äldre 18 Apr 23:16
    #13
    Kentan4411 skrev 2016-01-14 12:22:01 följande:

    Jag upplever något liknande ..det känns som matstrupen är torr ...och det händer ofta att det liksom fastnar när jag dricker det låter jävligt konstigt men kan inte beskriva det bättre .....så är det någon som känner igen detta har inte varit hos läkare men kanske borde


    Hur har det gått för dig? Det låter som att du hade torra slemhinnor. Jag kan få så när mina bihålor strular.
  • Tue 17 May 2022 15:33
    #14

    Det var visserligen ett tag sedan du skrev detta, men det låter som ett typiskt magmunsbråck(eg. diagfragmabråck). Och jag läste längre ned i tråden hur gastroskopin inte hade visat på ngt bråck, vilket jag läste efter min infernaliska gastroskopi-undersökning(han var hårdhänt och höll på i nöstan en kvart!), inte hjälper om man har ett s.k. glidande magmunsbråck(sliding hiatal hernia kan du söka på, för att förstå det hela bättre), och magsäcken ligger i rätt position under själva undersökningstillfället. 
    Först efter kontraströntgen(vanlig röntgen m kontrast i form av barrium) kunde man konstatera det på mig. Tycker nog man kunde ha börjat med det, istället för den mycket mer invasiva gastroskopin,  men, men...
    Så till problemet JAG har:

    Jag kan efter snart 3 månader m Omeprazol fortfarande inte inta fast föda, och man gör inget för att hjälpa mig alls.
    Jag har börjat använda en mojäng som heter iQoro, som enligt många ska hjälpa(men man blir sämre efter ett tag, innan det går åt rätt håll, säger de). Har hållt på i ca 7 veckor, men inte märkt ngn reell förändring än(men det kan ta upp till ca 6 månader, beroende på individen och dess individuella problem). Inväntar ängsligt ngt resultat alls, utöver att jag får i mig lite större mängder än inledningsvis(iQoron? Omeprazolen?).
    Jag är innerligt trött på slapphäntheten i vården, och att inget händer! 
    Sist min husläkare hörde av sig, hade han remitterat mig för en ny gastroskopi(!) när man redan har konstaterat iatalt bråck(magmunsbråck), så jag ser inte poängen med det...
    För att kolla om jag har "Eosinofil esofagit"(i princip allergisk matstrupe) vilket det förstås också kunde ha varit, men nu har man ju konstaterat magmunsbråck, så varför inte göra ngt åt det istället)? En remiss som inte har lett till någon kallelse heller, än så länge...
    Dessutom har jag alltså fortfarande inte fått träffa en gastroentorolog... alltsedan jag fick besvär i februari! Behöver jag ett AmEx Plantina-kort för att kvalificera för ett sådant exklusivt möte? 

    Är så trött på allt... känner ngn en bra privat läkare i Stockholm som får saker gjorda??? 

Svar på tråden Klump i halsen-känsla och ibland fastnar det mat i halsen...