Klump i halsen-känsla och ibland fastnar det mat i halsen...
En sak som jag upplever nästan varje dag är en känsla av att det är en klump i halsen. Det känns lite hela tiden men blir mycket mer tydligt om jag sväljer och då känns det som att det är något som åker upp och ner och som inte går att svälja bort.
Ibland upplever jag också att det liksom fastnar mat i småbitar i halsen. Tillexempel små köttfärskorn eller om jag dricker en apelsinjuice med massa fruktkött.. Det känns som att det sitter någon liten bit kvar i halsen.
Det försvinner aldrig om jag försöker skölja ner med vatten. Men oftast försvinner känslan efter några timmar.
Ibland om det inte vill försvinna så kan jag framkalla en "hulkning". Inte så mycket att jag kräks utan bara så att jag liksom hulkar en gång och ibland kommer det upp lite slem och en liten matbit från halsen.
Det låter kanske inte mycket för världen, men är himla störande med den här klump och mat känslan i halsen...
Dessutom har jag ganska ont över diafragman ungefär. Mellan revbenen där de slutar och sen upp mot bröstbenet och halsen. Det är möjligt att det är muskulärt pga bindevävssjukdomen men det behöver inte vara det enligt min läkare (som inte iofs hittar annan förklaring)
Jag är undersökt med gastroskopi i September förra året men då såg allt ganska bra ut. Lite rodnad och väldigt väldigt mild reflux enligt läkaren. Dock hade jag ätit omeprazol i typ 3 veckor och slutade 5 dagar innan undersökningen, men detta visste läkaren om när han gjorde sin bedömning.
Nu undrar jag om någon annan har upplevt samma sak eller har en aning om vad det kan bero på?