Ni 35+ och gravida, ska ni göra fb??
Som frågan lyder! Tänker ni göra fb? Vad får er att bestämma er för ja eller nej?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-23 09:20
inte fb jag menar FP fostervattenprov/moderkaksprov såklart...
Som frågan lyder! Tänker ni göra fb? Vad får er att bestämma er för ja eller nej?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-23 09:20
inte fb jag menar FP fostervattenprov/moderkaksprov såklart...
Nå?
Jag har bestämt mig för att hoppa över KUB o NUPP och gå direkt på FVP. Är 39 år.
Jag har redan gjort KUB och NUPP-testet och det var ua. (Risken låg på 1:9000) så jag har valt att inte göra något FP,eftersom allt såg ok ut. Och jag är 38 år.
Ok, tack!
Fler?
Jag gjorde KUB och fick resultatet 1:1832 och valde att vara nöjd med det. Jag är snart 39 år.
Fyller strax 40 och fick 1:2500 pa KUB (hade forst 1:100 men fick sankt pa uppfoljningen).
Kommer inte ta FVP eftersom risken for missfall ar hogre an risken for ett barn med DS.
Gjorde KUB med bade ettan (da jag var 35) och tvaan (nar jag var 37) och inget FVP.
Hm.....är missfallsrisken större än att få en barn med Ds??? Ops!
Vi kommer göra KUB/NUPP precis som förra gången. Om det är något som är fel så vill vi veta det om det går.
Sist hade vi 1:8000 nånting och det var ju skönt. Hoppas att det ska bli nåt liknande den här gången så man kan gå vidare och lägga det bakom sig.
Har för mig att jag har läst om ett nytt sätt att göra FVP på, utan att sticka hål och som därmed inte innebär nån risk för fostret - nån som har mer info?
Men för att svara på din fråga så tror jag att vi gör FVP om KUB/NUPP indikerar att vi bör göra det.
Å, det vill jag också veta!!!! Vore fantastiskt skönt att slippa "störa" inne i magen!!
Jag valde KUB och fick 1:2342 och det var jag nöjd med, ville verkligen inte göra FVP. Jag är snart 39. Bebben kommer i juli.
Med min dotter var jag 32 och fick 1:1391 på Nupptest och samma där, nöjd och hon är frisk.
Jag är 41 och kommer inte att göra fostervattensprov. Har haft 2 sena missfall och jag är helnojjig över ett till missfall.
Jag tog fvp med första, och då var jag 33. Det gick jättebra, men klart att jag nojjade veckan efter. Det är ju inte så stor risk, men den finns ju där. Nu har jag precis blivit gravid igen, nu 36 år, och jag tror nog att jag vill göra fvp igen.
Fjärilslarven; Jag såg också något om nya sätt att göra fvp utan att sticka hål i magen, undra om man kunde göra det bara genom ett blodprov. Jag tror dock inte att dom har börjat med det än, det är nog fortfarande på forskingsnivå. Fast jag hoppas jag har fel, det vore ju superbra att slippa sticka ner i magen.
Det låter ju bara för bra för att vara sant Undrar bara när det blir av i verkligheten....
Jag är 39 år och gjorde KUB idag, och fick 1:13809 så jag känner mig helt nöjd med det, och kommer inte att göra FVP. Men om jag hade fått låga siffror, hade jag givetvis gjort ett FVP.
Nå´n som vet om det görs KUB i V-ås?
Nå´n som vet om det görs KUB i V-ås?
När jag gjorde fvp för två veckor sedan blev jag erbjuden att vara med i en forskningsstudie ang endast blodprov för att analysera kromosomerna. Jag tackade självklart ja!!
Vid provet frågade jag när dettta kommer att bli verklighet, och fick svaret:"detta har funnits på forskningsnivå i flera år och varje år säger man "nästa år", men eftersom det ännu inte är 100% säkert vill man ju inte erbjuda det isf fp el mkp, men nu har svenska forskare funnit en ny metod för kromosomanalys och det var detta som mitt blodprov gick till och man hoppas att denna metod ska kunna finnas tillgänglig inom något/några år".
Nu är jag "färdig" med barn, men jag hoppas denna metod kan vara till gagn för er i framtiden
KRAM