• Anonym (wondering)

Ni som opererat bort gallan med titthål, SE HIT!

För lite över två veckor sen åkte jag in till akuten med svåra buksmärtor, visade sig vara en inflammation i bukspottkörteln.. Några dagar senare operarade jag bort gallan. Hade ont under höger revben och en strålande smärta i armen som kom o gick, även nacken hade fått sig en törn.. Men det försvann efter ett par dagar..
    Nu cirka 1½ vecka efter operation vaknade jag och kände mig öm under höger revben igen, på samma ställe.. Jag tänkte att i o med att jag sover på mage så var det därför! Det försvann sedan och kom inte tillbaka.
    Förrän dan efter jag vaknade på morran, tänkte samma sak där, att i o med att jag sover på mage o så..
    Men smärtan har hållt i sig hela dagen!! Inte så jobbigt smärta så, känns som håll! Nästan exakt, i vissa ställningar känns det inte alls. Men det är när jag tar djupa andetag, går och sitter "ihopklämd" typ.

Har ni som opererats med titthålsoperation känt det såhär?
    Tog bort stygnen idag, o dom var så fina! Frågade sköterskan om detta men hon sa att i o med att dom blåser upp magen med koldioxid så kan det irritera lungorna, men det är ju bara under höger revben det gör ont, och nästan 2 veckor efter kommer smärtan? Ja det hade hon inge svar på, men föräntade mig inte det heller.. 
    Tycker det är konstigt! Men som sagt, känns som redig jävla håll och jämn smärta hela tiden typ..
    Jag är riktigt trött på smärta nu att jag knappt orkar anstränga mig...

• Svar på tråden Ni som opererat bort gallan med titthål, SE HIT!
  • MiScHoOo

jag opererades i oktober månad och jag känner fortfarande av det. Min vän har opererat sig över två år sedan och kände det samma men hennes avtog ett år och hon känner lite till och från. Tyvärr känner jag ofta och det är irriterande men samtidigt är det ingen fara

• Lumo

Som jag fattat det kan man fortfarande få gallstenar som känns i gallgången, som ju är kvar. Men verkar lite märkligt om du får det såhär tidigt... Ring sjukvårdsrådgivningen vetja, 1177.

Själv väntar jag på remiss för operation. Hur länge efter behövde ni vara sjukskrivna?

• Kristall V

Jag har opererat bort gallan för 8 år sedan, men jag kan fortfarande få kramp i gallgångarna om jag sitter fel (hopsjunken) eller ibland om jag ätit fel. (gröna äpplen tex.) Det känns som håll ungefär.

• MiScHoOo
    Gwempa skrev 2011-03-23 10:37:25 följande:
    Som jag fattat det kan man fortfarande få gallstenar som känns i gallgången, som ju är kvar. Men verkar lite märkligt om du får det såhär tidigt... Ring sjukvårdsrådgivningen vetja, 1177.

Själv väntar jag på remiss för operation. Hur länge efter behövde ni vara sjukskrivna?
    sjukskriven i 3 veckor av smärta
  • MondayMorning

Op mig för exakt en vecka sen, så har stygnen kvar med. Jag har inte ont men en skum känsla på höger sidan...Jag känner ju om jag äter fet mat att jag får små ont, ägg har jag inte ens vågat mig på än. Nu har jag väldigt ont i mitt sår vid naveln med pga infektion som jag går på antibiotika för..Då dom gjorde titthål på mig men fast med dubbelt så stor hål så att säga..

• MondayMorning

Hade jag haft jobb och inte fått infektionen hade jag absolut kunna börja jobba veckan efter..

Ex op på tis och börja jobba måndagen där på utan problem =0) 

• MiScHoOo
    MondayMorning skrev 2011-03-23 12:10:16 följande:
    Hade jag haft jobb och inte fått infektionen hade jag absolut kunna börja jobba veckan efter..

Ex op på tis och börja jobba måndagen där på utan problem =0) 
    om det är ett kontors jobb, ja. man får inte lyfta tungt, såret innuti är inte värdigt läkt. Sjukhuset sjukskriver många 2 veckor upp till 4 veckor.
  • MondayMorning
    MiScHoOo skrev 2011-03-23 12:23:57 följande:
    om det är ett kontors jobb, ja. man får inte lyfta tungt, såret innuti är inte värdigt läkt. Sjukhuset sjukskriver många 2 veckor upp till 4 veckor.
    Jaha de visste jag inte...där ser man =)
  • nemo1

Har opererat bort den för flera år sedan och har så gott som dagligen fortfarande kramper i gallgångarna. Tydligen något man får stå ut med. Sjukskrivning en vecka är det som gäller. Jag stack hem samma kväll från sjukhuset.

• teomamma

Jag har gjort samma sak som du TS, oxå bukspottkörtelinflamation o opererade bort gallan för 2 v sen. Har oxå fått ont igen, både i solar pluxus (känns som ett hål- eller håll kanske..) och så har jag ont precis under revbenen o bak i ryggen på höger sida. Vaknade av det inatt o har haft det sen dess.. Vet inte varför men mina levervärden är inte bra än, kanske hänger det ihop?

• mikroE

Jag hade ont så då och då i ungefär ett år efter operationen, men numera har jag inte ont. Jag är dock opererad med gamla metoden a la slaktarärr men jag tror inte det gör någon skillnad i detta fall. Jag hade väldigt mycket stenar och titthålsoperationen var ny så de trodde att risken att något blev fel och de skulle behöva öppna vanligt ändå var för stor så de rekommenderade den gamla för mig. Numera hade de nog gjort titthål även på mig, detta var 13 år sedan.

• carnitas01

När mina operations sår hade läkt så var jag symtomfri.
    Dock direkt efter operation så hade jag extremsmärta, så illa att dom trodde det hade hänt nått.

Kanske dom lyckats skada lite dig lite där du har ont.

• Favvo

Jag op bort min för drygt en mån o känner fortfarande av om jag äter typ fet man ect. Stenar kan ju fortf stanna i gallgångarna.
    Men spec ont efteråt hade jag inte, kände mig endast öm i kroppen veckan efter. Blev inte sjukskriven men som tur är jag mammaledig.

Kirirugen sa efteråt att jag kan leva precis som vanligt och att de inte var ngn fara att flyta....

Svar på tråden Ni som opererat bort gallan med titthål, SE HIT!