• eze4me

Kan man tillaga BabySemp i micron?

Har gått över till BabyPlus nu men tycker att jag får amma så lite så jag har tänkt återgå till BabySemp på dagarna och sen ge henne (4 mån) BabyPlus på kvällen bara.

Nu till min fråga: BabyPlus kan man ju tillaga i micron, utan att behöva koka upp vattnet. Men nu läste jag på BabySemp paketet att man måste koka upp vattnet, låta det svalna till 70 grader, blanda i pulvret och sen låta svalna till ättemperatur. Alltså, kan man inte tillaga BabySemp på samma sätt som BabyPlus, kallt vatten från kranen och in i micron? Det tar ju sån himla tid annars!

• Svar på tråden Kan man tillaga BabySemp i micron?
  • fru bengtsson

Det gjorde jag från det att Ellen var ca 2 månader iaf. Kollade med BVC och där sa de att vi har så rent och bra vatten (kommunalt) så det var helt OK.

• stina77

Har gett mina två senaste barn babysemper och eftersom vi har kommunalt vatten har jag inte kokat vattnet. Har blandat med kallt vatten och sedan in i micron smidigt och lätt.PS mina barn har överlevt det DS.

• eze4me

Å tack snälla för de glada nyheterna!! Dessutom är ju min lilla tjej fyra månader så då borde det ju inte va nåt problem! Tack tack!!

• yttan

eze4me !!

Ett bra tips är att du har färdig kokat vatten i en termos i den tempratur som barnet ska äta så är det bara att blanda ner pulvret och skaka om flaskan. Så har jag det och det är mkt praktiskt för det går fort om hon skulle bli akut hungrig eller om hon vaknar på natten och vill ha mat.

• eze4me

yttan: Tack för tipset!! Kom på det också när jag gav henne Semp1 förut innan de bytte, sen gav jag henne inget på två månader så jag hann glömma det knepet! Bra att du påminde mig!

• yttan

eze4me

Det var så lite så vännen. Vad är vi andra till för när du öppnar en tråd och frågar. Du förväntar dig väl tips och råd ifrån andra mammor eller pappor antar jag.

• fru bengtsson

Alltså, jag värmer vattnet först och sedan tillsätter jag pulvret, då är det ju inga problem att hålla koll på temperaturen.

• Boppers

En vatten kokare är toppen till ersättningen, kokar upp allt vatten en gån å sedan är dt bara att värma till lagom ät temperatur och blanda med pulver. tar ca två minuter så är allt klart..

• madebyinferno

Jag kokar upp vattnet i vattenkokaren, låter det svalna, fyller upp en eller två flaskor med rätt mängd vatten och försluter, ställer vattenflaskorna i kylen.
    När det är dags för mat tar jag fram en flaska och värmer vattnet i micron till lagom temperatur, häller i rätt mängd pulver och skakar, dubbelkollar tempen = klart!

Svar på tråden Kan man tillaga BabySemp i micron?