• heliora

Blir man tjock av Cola Light - 0 kalorier?

Cola Light  och Cola Zero innehåller 0,1 kcal, 0 % socker, 0 % fett.

Bortsett från att det innehåller sötningsmedel och aspartam (fortfarande inga kalorier) - blir man tjock av att dricka mycket cola light?

Betänk nu  att man blir tjock  av att inta fler kalorier än vad man gör av med - oavsett vad dessa kalorier består av.

Det borde ju vara omöjligt, eller hur?

• Svar på tråden Blir man tjock av Cola Light - 0 kalorier?
  • Bibbidi

grejen är väl att man blir så sötsugen efter cola med sötningsmedel. Man lurar ju hjärnan på att man ska få någonting sött och när det väl inte kommer så slår hjärnan bakut och kräver någonting sött. Därför brukar ju de som dricker mkt zero eller light ocks äta mer av annat än de som dricker vanliga cola..

Men annars så... mjaaa... vet inte... lite mage iaf efterso m man blir så full av vätska kanske?

• heliora
    Bibbidi skrev 2011-03-23 01:03:58 följande:
    grejen är väl att man blir så sötsugen efter cola med sötningsmedel. Man lurar ju hjärnan på att man ska få någonting sött och när det väl inte kommer så slår hjärnan bakut och kräver någonting sött. Därför brukar ju de som dricker mkt zero eller light ocks äta mer av annat än de som dricker vanliga cola..

Men annars så... mjaaa... vet inte... lite mage iaf efterso m man blir så full av vätska kanske?
    Jag vet inte, jag tänker mer som ersättning för att dämpa det allra värsta sötsuget.
  • ComicBookGuy

Om jag inte minns helt fel så tror jag att Anna Skipper har sagt nått om att när man dricker cola light så höjs insulinnivåerna, o att det man äter i samband med colan lagras som fett. Jag har dock ingen aaaaning om det stämmer eller ej (mkt av det hon säger brukar ju va bs)...

Men colan i sig ska ju inte göra så man går upp i vikt.

• heliora

Det borde ju löna sig till max att byta ut vanligt cola mot light, konstigt att inte fler bantande och fitnessgalningar gör det :)

Är väl som att dricka vatten ur viktsynpunkt.

• ComicBookGuy
    heliora skrev 2011-03-23 01:08:36 följande:

Det borde ju löna sig till max att byta ut vanligt cola mot light, konstigt att inte fler bantande och fitnessgalningar gör det :)

Är väl som att dricka vatten ur viktsynpunkt.

Alla fitnessgalningar jag känner dricker pepsi max o red bull light till förbannelse :P
  • heliora

För ett par år sen var det ett vädigt ståhej kring att man inte ska dricka light-saft och liknande... gäller samma cola light? Vet någon varför sötningsmedel är så farligt?

• heliora
    Jotifycom skrev 2011-03-23 02:41:06 följande:
    Yes det blir man, lightprodukter är inge bra alls ;)

www.jotify.com
    Har du någon fysiologisk motivering till det eller är det bara sånt som "alla vet" men ingen vet varför? 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    heliora skrev 2011-03-23 01:26:57 följande:
    För ett par år sen var det ett vädigt ståhej kring att man inte ska dricka light-saft och liknande... gäller samma cola light? Vet någon varför sötningsmedel är så farligt?
    Dels har vi ju den påstådda cancerrisken hos (främst) aspartam, den grundar sig i vissa tveksamheter kring en studie på 80-talet och sedan rullade det på och nu "vet alla" att aspartam ger hjärntumörer och annan cancer. I verkligheten finns ingen sådan koppling belagd.

Dels har vi ju det som har tagits upp, att sötningsmedel ökar hungern eller gör att man går upp i vikt. Ytterligare ett påstående som har ganska dåligt underlag:

Although some individual studies have suggested that aspartame contributes to weight gain and obesity as well as increases hunger,comprehensive reviews on this subject have concluded there is little to no data to support the assertion that aspartame adversely affects hunger or obesity. Wikipedia

Nu är det väl inte längre aspartam i cola light/zero utan sukralos men även där finns det motståndare till det som menar att det är farligt medan det saknas vetenskapliga belägg för att så är fallet trots många studier på det. Sätter man i sig ett par hundra gånger rekommenderad dos så kan man givetvis vänta sig vissa dåliga effekter men det gäller ju allt. En studie (som jag bara kan läsa abstraktet på för tillfället) gjorde tester med tio gånger rekommenderad dos och kunde påvisa vissa hälsoeffekter.
    When you have eliminated all which is impossible, then whatever remains, however improbable, must be the truth.
  • Stugmamman

Såsom inlägg 3 beskrev. Det är insulinet som lagrar in fett. Insulin utsöndras då man äter kolhydrat. Insulin utsöndras redan då kroppen känner att man har något sött i munnen.

• Meline

Nej.
    Du blir tjock av ett kaloriöverskott, och går ner i vikt av ett underskott. Du blir inte fet av cola light om du inte stoppar i dig ett överskott av kalorier i övrigt. Det är vad du sätter i dig utöver cola lighten som avgör om du kommer att gå upp eller ner i vikt (eller om inget alls händer).

• Ruggugglan

Min sambo äter enligt LCHF. Han har gått ner 15kg på två månader trots att han fuskar genom att dricka Coca Cola Zero.

• Themis

Finns typ 70 000 trådar om detta på FL innan, man kanske kan leta lite efter aspartam, light etc innan man börjar om från noll?

Tok gör som galen ber.
Svar på tråden Blir man tjock av Cola Light - 0 kalorier?