Min man martyren-hur avväpnar man honom?
Min sambo är världens underbaraste ända tills vi blir osams, då förvandlas han till ett riktigt rikspucko och jag är otroligt less på att vi aldrig någonsin kan reda ut saker som vuxna människor och komma till en lösning.
Så här går det till, jag försöker undvika att ta upp negativa saker med sambon för att jag vet att han över huvud taget inte kan handskas med kritik. Till slut blir det för mycket och jag måste ta upp saken och följande scenarion inträffar 1) Han säger inte ett ljud, sitter och spelar på sin telefon eller tittar på tv. Man får fråga om han över huvud taget hört att jag sagt något. 2). Han säger att han är trött och ska sova, vänder sig om och jag får försöka somna bäst jag vill, saken helt outredd 3). Vänder på klacken och går därifrån. 4.) Han går direkt i försvarsställning med att ta upp något helt irrelevant som inte alls har med saken att göra, oftast helt förvirrat och ologiskt. 5.) Han förvandlas till martyr. "jag vet att jag är värdelös och kass på allt, jag har alltid varit sådan och du har alltid rätt, du är bäst" 6.) När jag kommer med förslag på lösningar kommer han ALLTID med negativa invändningar. Inte samarbetsvillig för fem öre.
Vi kommer ingen vart med det här och jag känner att han använder det här beteendet som ett maktmedel. Han var inte alls sådan här i början. Då tog han ansvar för sina egna handlingar. Nu är alltid hans dåliga beteende någon annans fel. Hur avväpnar man en sådan här person? Hur får man honom att börja samarbeta och komma med konstruktiva förslag istället för negativa invändningar? Ska jag bara köra med samma medicin mot honom eller hur ska jag beté mig för att han ska förstå att jag inte längre står ut med det här barnsligheterna?