• oppio

Högt blodsocker, ska på glukosbelastning, vad kan vara fel?

Är i vecka 35, var hos BM i går och hon tog lite standardprover. Ringde sedan upp på kvällen och sa att jag hade högtblodsocker och att hon skulle höra av sig i dag med tid för glukosbelastning.

Hon sa dock inte mer vad det kunde vara som var fel, och jag blev lite förvånad över beskedet, så jag glömde fråga. Så nu tänkte jag höra med er som haft högt blodsocker, vad kan vara orsaken? Vad händer med bäbisen om man har högt blodsocker för länge? Risk för graviditetesdiabetes? Vad gör man åt sånt? Har hur många frågor som helst just nu...

Kan tillägga att jag inte ätit något speciellt innan testet, förra graviditeten gjorde jag misstaget att hälla i min en 60 cl festis i väntrummet innan besök hos BM, å då var sockret högt, men jag höll mig under gränsen den gången. :) Därför känns det ju som att man behöver få i sig ganska mycket socker precis innan testet om det ska vara det som ger utslag?

Hoppas nån vänlig själ som varit med om samma kan reda lite klarhet i det hela.

• Svar på tråden Högt blodsocker, ska på glukosbelastning, vad kan vara fel?
  • rasajj

Hogt blodsocker under graviditet klassas val som graviditetsdiabetes.

Risker: Bebis far for hog halt glukos genom placentan och tvingas bilda eget insulin som vid fodsel kan vara for hog halt for egen glukoshalt och kan ge insulinchock. Det ar valdigt viktigt att barnets blodsocker testas sa fort barnet ar framfott. For att reglera ev. lagt blodsocker hos bebis.

Kan ge bebis overvikt genom att bebis samlar pa sig for mycket glukos omvandlat till fett under graviditeten. = okad risk for framtida overvikt for barnet.

Okad risk for barnet att sjalv drabbas av diabetes.

Okad risk att barnet far for mycket fostervatten da barnets forhojda glukosvarden gor att barnet urinerar (producerar for mycket fostervatten) for mycket.

Graviditetesdiabetes behandlas framst genom kost, och oftast sa far mamman sjalv kontrollera sitt blodsocker hemma. Fungerar inte kostreglering sa maste mamman ta insulinsprutor for att fa ner blodsockernivaerna.
    Mamman bor erbjudas dietistkontakt.

• oppio

Tack för svaret!
    Men odå... jag hoppas verkligen att det inte är nån graviditetsdiabetes jag råkar ut för, utan bara nåt tillfälligt... Har fått tid för glukosbelastning på tisdag, tyckte det låter långt fram, men BM var inte orolig för att det var nåt egentligen. år hålla tummarna!

• Åsalind

Jag blev också ivägskickad på belastning. Gjorde det förra veckan i v 38, kändes lite konstigt att det kom så sent. Det enda jag hade gjort före bm:s test var att jag ätit glass på kvällen före och på morgonen hade jag druckit en del äpplejuice. Men, det känns konstigt att det skulle kunna ge sånt utslag. Och mycket riktigt, när jag gjorde belastningen hade jag inga som helst tecken på diabetes, snarare tvärtom sa hon som analyserade provet. Så, gud vet vad det är som tippar en över vågen.

Om du inte fått tipset redan, så ta med dig en citron till belastningen, enda sättet att smaksätta drickan, den smakar ganska... otrevligt...
    Och nåt att läsa eller nåt, man ska sitta still i två timmar efter man druckit sockerlösningen, jag fick sitta kvar på vc, eftersom man inte heller får vara aktiv under tiden sockerlösningen arbetar i kroppen.

• jezzica

Hej.
    Glukosbelasting gör du ju för att kolla ev graviddiabetes. Jag gjorde det i vecka 28 pga av diabetes i familjen. Men jag hade inget. O har du gravdiabetes är det viktigt o veta för kan påverka bebisens organ vad jag förstod på min barnmorska.
    Kan rekonmendera att ta med ngt läsa eller liknande e sååååå tråkigt att göra glukosbelastning det tar ju ca 2.5 timmar o man ska ligga där liom jätte tråkigt. Å drickan man ska sricka smakar inte alls gott så tror du kan ta med citron o ha i. Det missade jag o jösses det ångra jag :P
    Lycka till =)

• niiiica

Jag fick också göra glukosbelastning, tror det var typ i vecka 28, denna grav har jag klarat mej hittils (v 33). Vet inte vad de har för gränser för att göra det, men jag tror jag låg ganska precis över gränsen. Och allt var normalt efter jag gjort belastningen. Som flera skrivit, det är rätt tråkigt att sitta och vänta i två eller två och en halv timme. Så ta med bok/tidning   De hade fun light som man fick ha i om man ville.

• Charlott29

Det kan tyda på graviditetsdiabetes men behöver absolut inte vara det! Man kan ha enstaka förhöjda blodsockervärden utan att det klassas som grav.diabetes.
    Vad du kommer få göra är att gå på glukosbelastning vilket betyder att du under 5-10 minuter dricker sockervatten (tips är att ta med en citron så smakar det lite bättre). De mäter ditt blodsocker innan du dricker lösningen (du ska vara fastande) och sedan mäter de 2 timmmar efteråt. Då får inte blodsockret ha stigit mer än till en viss nivå.

Om det har stigit mer betyder det att du behöver göra vissa korrigeringar, ofta börjar man med kost och motion. Nu har ju detta kommit sent för dig så det är ju inte så många veckor att prata om. I 99% av fallen försvinner diabetesen i samband med att bebisen föds men man kan ha en ökad risk att utveckla diabetes i framtiden om man inte äter bra och motionerar.

Vid grav-diabetes (eller vanlig diabetes också för den delen) så finns risken att bebisen lägger på sig mer och är modell större när den föds. Man brukar få göra tillväxtultraljud för att kontrollera tillväxten på bebis.

Oroa dig inte, det är inget farligt!

• oppio

Tack så jättemycket för alla svar!

Nu känner jag att jag har lite mer koll, och det känns ju skönt att det inte behöver betyda diabetes :)
    Ska försöka komma ihåg det där med citron, det verkar ju vara ett bra tips.
    Tack snälla ni!

• BebbansMammor

Hej,  satt själv och läste den här tråden för några dagar sen då jag var orolig. Är i v 38 och haft fint blodsocker hela graviditeten (runt 4, övre gräns är 9). Sen helt plötsligt så blev blodsockret galet i v 37, hade helt plötsligt 9! Bm mätte om för hon blev så förvånad; och då hade jag 9.8!
    Fick göra glukosbelastning måndagen efter det, och nojjade så klart hela helgen över grav. diabetes. Hade inte detta som tur var. Sockerlösningen på fastande mage var ung. det äckligaste jag varit med om under hela graviditeten och jag undrar lite varför man måste göra detta så sent i en grav?
    Hade iaf 7 och övre gränsen är 12, så det var ingen diabetes på gång.

Så tydligen MÅSTE man inte ha grav. diabetes bara för att blodsockert sticker iväg, som jag oroade mig så mkt för.
    Och nej, jag hade inte gjort något särskilt innan BM testade mig och jag hade 9.8. Det var på morgonen, jag hade ätit frukost en dryg timme innan; 2 grova smörgåsar och ett glas proviva.
    Gången innan när vi mätte blodsocker hade jag druckit 2 glas juice precis och låg ändå på 4. Så tja...

Svar på tråden Högt blodsocker, ska på glukosbelastning, vad kan vara fel?