• Storstrumpan 2

Läkarintyg för min vattkoppsjuka 12 åring??

Ja min "lilla" tjej som är 12 år har nu fått vattkoppor...hon har hög feber och mår dåligt..men som sagt detta med att VABA...ni som vet..måste vi åka upp till sjukhuset så att läkaren kan se henne, eller räcker det med att ringa och prata med dem för att dem ska kunna skriva ut intyget till f-kassan...?

Blir tokig på detta system...

Någon som vet??  

• Svar på tråden Läkarintyg för min vattkoppsjuka 12 åring??
  • Anette m 2st 01

Om du inte redan har ringt till VC eller dyl så tycker jag att du ska göra det direkt.

• Erica80
    Anette m 2st 01 skrev 2011-03-24 14:12:57 följande:
    Om du inte redan har ringt till VC eller dyl så tycker jag att du ska göra det direkt.
    Varför måste man göra det?
  • sylse

Jag har vabbat flera ggr med min son. Aldrig har jag hört att det ska va läkarintyg för det.
    Jag sjukänmäler honom från dagis + att jag ringer till mitt jobb o talar om att jag är hemma pga vab.
    Ringer till försäkringskassan o anmäler.
    Det som är att det tar lång tid innan man får pengar. Men inte behöver du ju läkarintyg!!!

• Anette m 2st 01

Därför att man inte får vara hemma med sjukt barn efter det att barnet fyllt 12 år.

• sylse
    Anette m 2st 01 skrev 2011-03-24 14:19:33 följande:

Därför att man inte får vara hemma med sjukt barn efter det att barnet fyllt 12 år.

Okej...det visste jag verkligen inte att det är så.
  • Erica80
    Anette m 2st 01 skrev 2011-03-24 14:19:33 följande:

Jaha! Det visste inte jag
  • sylse

Bra då är vi fler som inte vetGlad

Va sjukt att det är så! Okej om barnet är över 15

• Anette m 2st 01

Tyvärr så är det så och jag gissar att om man behöver vara hemma ändå med barn över 12 år pga att dom är så pass sjuka så dom inte klarar sig själva, ja då är det nog ett läkarintyg som gäller.

• Tygtiiger

Du måste ha ett intyg som heter "vård av barn som fyllt 12 men ännu inte 16 år" som läkaren får skriva åt dig.

Du måste ringa till vc (inte akuten - dit ska man bara om man är akut sjuk), inte bara komma dit, för vattkoppor är extremt smittsamt och ska hållas undan från bvc, gamla och immunsänkta personer. Men det bör inte vara några bekymmer att få ett sådant intyg för en tolvåring.

Anmäl till fk redan idag via telefon eller internet för det är alltid bökigt att anmäla vab i efterhand. Ersättningen får du inte utan intyg.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Mälaröbo

Får man inget läkarintyg är det semester eller ledighet utan lön som gäller när barnet är över 12 år.

• Storstrumpan 2

Oj...här hade ni skrivit...jag ringde självklart till doktorn och det var inga som helst problem med att få ett läkarintyg för henne...

Ja ibland är man inte så stor när man är 12 år...fast att dem själva tycker det...  

Svar på tråden Läkarintyg för min vattkoppsjuka 12 åring??