Hur gammalt var ditt barn när började du läsa godnattsaga?
Vi längtar efter att få läsa godnattsaga för vår son!!
När började intresset för sagor för ditt barn?
Vad läste du för bok? Vill gärna ha boktips!
Vi längtar efter att få läsa godnattsaga för vår son!!
När började intresset för sagor för ditt barn?
Vad läste du för bok? Vill gärna ha boktips!
Vår son var inte ett dugg intresserad av att LYSSNA på sagor förrens han var 4 år. Innan så ville han titta på bilderna och att man skulle berätta om varje bild. Men alla barn är olika, en del vill höra sagor mycket tidigare... Det är ju bara att prova, nu när er kille är så liten som han är nu så gillar han säkert att ni sitter och läser för han tycker om att lyssna på er och han lär sig språket jättebra då
barn är aldrig för små för att lyssna på sagor men det är ju givetvis inte alla barn som tycker det är så intressant förens dom är lite äldre men börja du om du vill boktip:
nalle phu, max böcker, pippi långstrump, törnrosa, askungen, ja listan kan göras lång men läs du vilken saga som helst.
Hejsan! Jag tror vi började med godnatt-sagor när min bonusson var två, kanske lite tidigare. Vi provade när han var runt ett, men då var han inte ett dugg intresserad av att lyssna, däremot så älskade han när man sjöng med honom då, speciellt "Imse Vimse Spindel" med alla RÖRELSER.. dom är superviktiga!! Sen började vi med små lätta sagor som typ Totte (dom är jättebra). Finns ju även jättebra böcker på bibblan som man kan låna.. som t.ex. Max-böckerna, det är inte så mycket text i dom.. men när dom är sådär små så behöver man inte läsa ordagrant heller. Man kan mest diskutera bilderna "Nämen, titta.. hoppsan.. hunden sitter i pottan".. osv.. =). Böcker med mycket bilder och detaljer är bäst i början, texten är inte alls lika viktig.
Vi började läsa Spöket laban-böckern anär dottern var 67 måander. Gör det varje kväll som en del i nattningsrutinen. Hon älskar dem. Nu vid 9 månader försöker hon bläddra själv och skrattar gott. Så det finns väl ingen egentlig åldersgräns?
6-7 månader skulle det stå
Körde varierat bok eller sång redan från en 7, 8 månader kanske, och allt oftare enklare sagobok, typ max eller nalle puh från runt året.
Tack för era idéer och råd! Det är väl bara och börja läsa...
Gonattsaga har vi inte börjat med, men böcker har jag läst för Alice sen hon var ca 3-4 mån. Hon är 7 mån i övermorgon!
Hej! Vi har läst för vår tjej sen hon var pytteliten. Nu vid 11 månader älskar hon sina böcker, att få bläddra, peka etc. När hon lärde sig krypa började hon komma med böcker för att hon ville läsa.
Mollys brandbil är en favorit, "Se på katten" en annan. Lilla pekordboken börjar hon gilla nu. Klar, tydliga bilder är ett måste!
Jag har alltid haft böcker framme, det tog ett tag sen kom han på hur man skulle bläddra, sen dess är det alla former av pekböcker som gäller. Jag har däremot inte haft böcker med i kvällsrutinen, det blir nästa steg.
Vad tycker ni, ska han ligga i spjälsängen medan jag läser en saga eller sitta i famnen för att få titta på bilderna??
vi sitter en stund i en fåtölj, äter välling och läser, sen är det godnatt. För oss funkar det bra.
Min son vägrar välling tyvärr! Försökte igen här om dagen, men det är bara o glömma. Han tycker det är gott vid matbordet, men inte vid sängen!! Annars verkar det så lagom avkopplande för de små, men ack nej...
Vi läser inte godnattsaga, däremot läser vi böcker varje dag. Första gången jag läste för min son var han väl 6 månader tror jag, nu är han 15 mån och ÄLSKAR böcker. Han har några favoriter, och det går att be honom hämta en speciell bok så gör han det. Annars kommer han själv med en bok och slänger i knät på en när han vill lyssna på en saga :D
I början, när jag försökte få honom intresserad gick det knappt alls. Men jag gjorde så att jag testade lite olika böcker, och sen plötsligt var det en bok han tyckte om! Börja med böcker med stora bilder och lite text, det har iaf funkat bäst här. Och gärna samma bok om och om igen, både jag och sonen kan hans favoriter utantill. Jag har tröttnat på dem nu men inte han, så det är bara att stå ut *s*.
Vi läser/tittar i en liten bilderbok redan nu, som en del i nattningen. (Dottern är snart 3 månader.) Hon känner igen bilderna och tonfallet hos den som läser, så hon pratar lite och är positiv när vi gör det. Känns bra att redan nu ha fått en liten rutin - även om hon förstås skulle "klara sig utan" än så länge. Bok känns som en bra grej att ha med i nattningsrutinen, det går ju att ta med om man sover borta
Jag har börjat läsa för vår son, men inte godnattsaga utan jag läser när han ska sova på dagen. Det står bara lite grann i boken och det är många bilder. Än sålänge läser vi samma bok om och om igen. Han är nu 11 månader. Vi har kanske läst för honom i 1 1/2 månad. Han tycker att det är jätteroligt, även om han inte förstår.
Vi började läsa godnatt saga när hon var 5 månader. Hon älskar att lyssna på sagor.
Ungefär 18 månader, då tog hon själv första initiativet.
Innan dess läste vi mkt men inte vid läggdags.
//Mama B.
typ 2 månader
Oj, det började jag med tidigt. Läste Gobokens böcker först och övergick sedan till riktiga bilderböcker. När min dotter var ca 3 år ville hon höra lååååånga sagor på kvällen - var boken för kort i hennes tycke, fick jag läsa två! Sonen var inte lika intresserad som riktigt liten, men numera ingår det i kvällsritualen att jag SKA läsa en saga innan de somnar.
Tror att intresset blir större ju tidigare man börjar!
Hej och tack för alla råd och tips.
Nu läser vi godnattsaga, och han verkade tycka att det var riktigt mysigt, stod i sin säng tyst och lyssnade. Ha det bra allihopa!