• HelleGbg

Tips på fet mat.

Hej hej.
    Har en undran vad jag kan ge min 2 åriga dotter för "fet" kost?
    Enligt Bvc bör hon väga mer och vara längre (väger 11 kg och är 86 lång)
    Så jag vill ha lite tips på vilka maträtter jag kan ge som är med bra fett i, och vilka andra produkter jag kan ge.
    Tacksam!

• Svar på tråden Tips på fet mat.
  • Spexig

Jag hade nog bara blandat lite extra matolja (utan smak, typ raps, du kan ju köpa en finare sort om du vill) i hennes portion, det tipset har jag från bvc till min lilla tjej.

O gett henne gräddglass till efterrätt. Glad

• HelleGbg

ja, glass gillar hon....
    varje dag????

nu har hon ju varit sjuk med, så då försvinner ju lite med...
    Men bvc snackar om ev allergier pga dålig vikt och växt kurva......

• Catgodess

Det jag VET att man kan blanda i t ex potatismos om man vill ha den extra energirik är extra smör, annars är väl tipset att blanda extra grädde, olja, ägg och smör i det som redan innehåller de produkterna.

• Flickan och kråkan

Blanda i grädde i olika saker....som potatismos, köttfärssmet etc. Om hon gillar mjölk ha det som måltidsdryck alltid. Leverpastej, banan till mellanmål som är lite rejälare än päron eller äpple. Sedan ska du inte hetsa upp dig alltför mycket om hon verkar må bra och äter bra...och växer som hon ska på längden. Min äldsta pojke vägde 11,4 när han var 86 lång. Han var ganska precis 2 år då.

• HelleGbg

tack ni snälla för era svar.
    Man blir ju lite hetsig när det är för lite osv....
    Dottern gillar inte mjölk,....

ska försöka att blanda i smör i allt jag lagar nu:)

• LillaFlingan

riktigt smör! vispgrädde i såserna och i t.ex köttfärsåsen, pastasåser osv.
    ha röd mjölk till maten.. turkisk yogurt ist för vanlig yogurt (10% fetthalt i den ist för vanliga 3%)..

vår äldsta son är ca 90cm lång men vägde bara 12,7kg, varit reält sjuk i rs virus och magsjuka samtidigt!!!
    och rasade i vikt.. (var smal innan men inte såhär!).. så man får kämpa sig framåt...
    ska väga honom igen vid 2års ålder (i slutet på april) o hoppas att han ökat iaf något..

det din bvc kanske misstänker är nog isf glutenallergi/intolerans, de har en förmåga barn att då inte växa som de ska....

• HelleGbg

gluten? Mjöl då? som i bröd etc?
    ok,,ska kolla detta vidare på bvc, hon sa ev allergi mott.om 3 månader...
    tack för svaren..
    hoppas din kille har ökat, otur han hade stackarn med både rs och magsjuka....!

• Flickan och kråkan
    HelleGbg skrev 2011-03-23 10:38:00 följande:
    tack ni snälla för era svar.
    Man blir ju lite hetsig när det är för lite osv....
    Dottern gillar inte mjölk,....

ska försöka att blanda i smör i allt jag lagar nu:)

Min äldsta dricker inte heller mjölk. trodde nästan han var ensam om det....vinkar glatt *vink* *vink*.

Han är 3 år + 3 månader nu och är en gigant på 93 cm och 13 kg....men pigg och glad . Vi äter potatismos....OFTA (grädde, smör, mjölk). Pannkakor gillas också (grädde, smör, mjölk).

Vi funderade också lite på allergi ett tag då han under en period klagade en hel del av ont i magen, men inget annat pekar på det och magontet har försvunnit.
  • HelleGbg
    Flickan och kråkan skrev 2011-03-23 11:17:38 följande:

Min äldsta dricker inte heller mjölk. trodde nästan han var ensam om det....vinkar glatt *vink* *vink*.

Han är 3 år + 3 månader nu och är en gigant på 93 cm och 13 kg....men pigg och glad . Vi äter potatismos....OFTA (grädde, smör, mjölk). Pannkakor gillas också (grädde, smör, mjölk).

Vi funderade också lite på allergi ett tag då han under en period klagade en hel del av ont i magen, men inget annat pekar på det och magontet har försvunnit.
    nä,ingen av våra barn gillar mjölk...inte jag heller som barn...
    kanske ska lägga tankarna åt sidan ett tag,(allergi)  hon e ju pigg och röjer runt hej vilt annars och mår bra...
    så får vi se hur det blir med smör osv
  • che

Det är ju viktigt att ge ordentligt med fett och då kan man ju kanske testa med jordnötssmör på mackorna, kanske? Det tillsammans med en god marmelad eller sylt går nog ner snabbt! :D ... jordnötter har ju bättre fett än smör ... kanske till och med nutella är nyttigare på mackan än vanligt smör?
    Det är mina egna tankar iof, men logiskt sett så borde det ju vara så? ... kanske lite väl mycket socker i nutella just, men jordnötssmör kan man ju göra själv genom att mixa jordnötterna, så det borde ju gå med hasselnötter också kanske? Har aldrig provat, men jag spånar lite här ... ;)

Vissa ungar gillar ju oliver och avokado också och där kan de ju få i sig sunt fett.

Solroskärnor innehåller ju lite extra fett också och är goda tillsammans med russin o banan på ex. turkisk yoghurt.

Kaviar och banan är gott ihop (det söta o det salta är en toppenkombination) på macka ... kaviar har ju en del fett ... :)

Mixa kikärtor och ha i pannkakssmeten så blir det mer protein i pannkakorna - jättebra för kikärtor smakar ju inte så mycket så det kan man smyga ner utan att det märks och så vet man att pankisarna blir lite nyttigare rent näringsmässigt ;)

Ja, jag vet inte men jag vill iallafall försöka ge min tjej lite av de sunda fettkällorna om jag måste tänka på det i framtiden - än så länge är ju hon lite liten för mycket av det jag skrivit här :)

Stolt mamma till en liten tjej som kom 16 maj 2010
  • La Lola

Följer hon inte sin kurva eller?
    För hon är ju inte liten för sin ålder.

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • HelleGbg
    La Lola skrev 2011-03-23 11:44:57 följande:
    Följer hon inte sin kurva eller?
    För hon är ju inte liten för sin ålder.
    njoo, lite kanske.. men bvc sa att hon bara har gått upp 100 gr sedan 1.5 årskontrollen. och att hon gott kunde väga mer......hmm..men nu har hon ju varit magsjuk också, så de gör väl till med....
    Så hon är alltså inte liten för sin ålder??

tack alla igen för era svar...avokado ska jag testa och lite olika grejer...
    extra glass med...
  • La Lola
    HelleGbg skrev 2011-03-23 11:49:40 följande:
    njoo, lite kanske.. men bvc sa att hon bara har gått upp 100 gr sedan 1.5 årskontrollen. och att hon gott kunde väga mer......hmm..men nu har hon ju varit magsjuk också, så de gör väl till med....

extra glass med...
    Hon har samma mått som Hedda så jag reagerar inte på de siffrorna.
    Hon har precis fyllt 2.
  • Flickan och kråkan
    HelleGbg skrev 2011-03-23 11:49:40 följande:

extra glass med...
    Min kille följde sin kurva fint tills han var 2 år. Låg strax under medelkurvan både längd och vikt....och var precis lika stor som din flicka.....och pojkar brukar ju generellt vara större så onormalt liten är hon ju verkligen inte. Han växte dåligt mellan 2 och 2½ dock och då blev jag lite orolig just pga att han växte lite dåligt på längden - 2 cm bara..
  • HelleGbg

ok, då tänker jag sluta oroa mej,,,

tack för era svar!!!!!!!!
    *firar med glasspinne sen*

helt enkelt så är alla människor olika!

• La Lola
    HelleGbg skrev 2011-03-23 12:00:58 följande:
    ok, då tänker jag sluta oroa mej,,,

tack för era svar!!!!!!!!
    *firar med glasspinne sen*

helt enkelt så är alla människor olika!
  • Takid

Vi tillsatte flytande smör -och rapsolja (från Arla) i all mat till sonen ganska länge (fortfarande i gröten fast han är 5 år men liten som en speta...) Den är lätt att röra ut i det mesta och smakar ju mest smör

Vill bara tillägga att din tjej inte låter så liten, min kille var 81 cm och vägde 10 kg när han var 2 år (fast då testade man honom för att kolla eventuella magallergier och nu nöjer sig BVC med att han bara är en liten grabb...)

• guaguita

Nu kommer jag in väldigt sent i diskussionen, men en sak som är intressant att tänka på är att kolhydrater är kroppens primära energikälla, och när man talar om viktreglering, vare sig det är uppåt eller neråt, så är det oftast kolhydraterna man ska titta på. Att ge barn fett är jättebra, jag ger min dotter extra smör och grädde i maten, men försök peta i mer kolhydrater också. Glad

Svar på tråden Tips på fet mat.