• Anonym (Loppan)

Nackdelar med EDA?

jag har hört att EDA kan göra så värkarna blir svagare eller att de avtar helt. jag har fött ett barn med akutsnitt och misstänker att EDAn gjorde så mina värkar slutade helt. öppnades 5cm men sen slutade det. fick EDA när jag var ungefär 4-5cm öppen. barnet slutade sjunka neråt o han hade bajsat i fostervattnet. jag blev dessutom igångsatt, vilka är nackdelarna med igångsättning? kan det också göra så värkarna slutar helt? tack för ditt svar..

• Svar på tråden Nackdelar med EDA?
  • Helen Barnmorska

hej! nackdelarna med igångsättning är att det ofta blir ett intensivare och smärtsammare förlopp, som gör att det blir jobbigare för både mor och barn. Därför försöker man undvika det om det inte finns indikationer för att starta förlossningen tidigare. Tex att mor eller barn ej mår bra eller överburenhet etc.
    Många vill bli igångsatta tidigare av humanitär anledning och man försöker hjälpa modern med det som är jobbigt för att förlossningen skall starta spontant, men ibland mår kvinnan så dåligt att det inte är möjligt och då är det alltid förlosningsläkaren som har sista ordet tillsammans med kvinnnan hur man skall göra. allt för att inte inducera sätta igång  förlossningen i onödan då det finns risk för ovanstående problem.
    Eda är bra när det behövs men det kan ge värksvaghet både tidigt och senare under förlossningen. alla ingrepp som man gör i en förlossning skall vara väl övervägda och behov av.  Eda ökar också risken för instrumentella förlossningar ex sug klocka, då kvinnan har svårare att att känna och hjälpa till i utdrivnings skedet.

Men som sagt eda är en fantastisk smärtlindring när den behövs. Men det är bra att inte ta allt i förebyggande syfte utan vänta tills det, om det behövs.
    Iditt fall så kan det bero på edan, men det får vi aldrig reda på för det kanske hade varit lika utan den. Igångsättningen kan ha orsakat att det blev ett intensivt förlopp och barnet blev stressat oich bajsade i fostervattnet. Men det kanska hade vart lika vid en spontan förlossning. Som du märker så kan man bara svara generellt för ingen kvinna barn eller förlossning är lik den andra.
    Mvh Helen

Svar på tråden Nackdelar med EDA?