• Saralainen

Namnsdag för Nova - när firar ni???

Vi har döpt vår dotter till Nova. Enligt svenskanamn.se så har Nova namnsdag 27 mars men enligt dagensnamnsdag.nu så har Nova namnsdag 18 oktober.
    Det står ju inte med i almanackan så jag undrar, när firar ni som har en dotter döpt till Nova namnsdag??

• Svar på tråden Namnsdag för Nova - när firar ni???
  • Poison

Om inte Nova finns med i almanackan så firar man det väl inte heller? Om man inte själv envisas med att lägga till (i sin egna almanacka) Nova på nån av datumen du angett. Flört 

För att ge ytterligare ett svar på din fråga: Om jag haft en dotter som hetter Nova så skulle vi inte "fira hennes namnsdag" av den anledningen av att hon inte finns med i almanackan som den ser ut nu.

Namn byts ut och byter plats i almanackan varje år. T.ex. mitt namn bytte månad för flera år sen men namnet finns fortfarande kvar. Nova kommer nog tillbaks i almanackan så småning om.

• Saralainen
    Poison skrev 2011-03-24 11:20:04 följande:
    Om inte Nova finns med i almanackan så firar man det väl inte heller? Om man inte själv envisas med att lägga till (i sin egna almanacka) Nova på nån av datumen du angett. Flört 

För att ge ytterligare ett svar på din fråga: Om jag haft en dotter som hetter Nova så skulle vi inte "fira hennes namnsdag" av den anledningen av att hon inte finns med i almanackan som den ser ut nu.

Namn byts ut och byter plats i almanackan varje år. T.ex. mitt namn bytte månad för flera år sen men namnet finns fortfarande kvar. Nova kommer nog tillbaks i almanackan så småning om.
    Nu har alla i Sverige en namnsdag att fira!
    Nu har Sveriges största namnsajt, svenskanamn.se, sett till att Svenska akademiens 617 namnsdagsnamn får sällskap av de 261 928 namnen som tidigare stod utanför namnsdagslistan. Passa på och tipsa andra om just din namnsdag.

Detta är ett utdrag från svenskanamn.se så visst har alla en namnsdag att fira!!
    Så bara för att Nova inte står med i almanackan så kan man väl fira det ändå.
  • Tinnys

Verkar ju löjligt. Vi firar aldrig namnsdagar.  Det är väl bara att fira när ni vill, välj en dag om det är så viktigt. Jag tycker fortfarande att om man inte står i almanackan så har man ingen namnstag. Jag har tidigare slagit på den där listan och beroende på hur du stavar namnet så har man olika dagar, jätte töntigt.

• Saralainen
    Tinnys skrev 2011-03-24 11:45:11 följande:
    Verkar ju löjligt. Vi firar aldrig namnsdagar.  Det är väl bara att fira när ni vill, välj en dag om det är så viktigt. Jag tycker fortfarande att om man inte står i almanackan så har man ingen namnstag. Jag har tidigare slagit på den där listan och beroende på hur du stavar namnet så har man olika dagar, jätte töntigt.
    Ja men varför bryr du dig då? Min fråga riktar sig till dom som har ett barn döpt till Nova. Inte till andra viktigpettrar.
  • Poison

Det väl bara att vraka och välja då - antingen 27 mars eller 18 oktober. Välj själv, och därmed får hon en namnsdag och en dag där ni kan fira hennes namn om det är viktigt.

Personligen så tycker jag som Tinnys, har man inte har en dag i almanackan så har man ingen namnsdag.

Det är upp till var och en! Det finns 2 namnsdags förslag till Nova - vraka och välj.

• Saralainen
    Poison skrev 2011-03-24 12:05:40 följande:

Det väl bara att vraka och välja då - antingen 27 mars eller 18 oktober. Välj själv, och därmed får hon en namnsdag och en dag där ni kan fira hennes namn om det är viktigt.

Personligen så tycker jag som Tinnys, har man inte har en dag i almanackan så har man ingen namnsdag.

Det är upp till var och en! Det finns 2 namnsdags förslag till Nova - vraka och välj.

Jag förstår inte varför ni bryr er om denna tråden ens med den inställningen.
    Bara för att namnsdagar inte är så viktigt för er så är det kanske det för mig???
    Jag skrev detta inlägget för jag tänkte att någon annan som har sitt barn döpt till Nova varit i kontakt med dessa två och "rett" ut vilket datum som gäller.
    Men shit the same.
  • cey

Antingen så firar man namnsdagar enligt almanackan och då har Nova ingen namnsdag.

Vill man ändå fira Novas namn någon gång kan man ju använda sig av något av de datum olika kommersiella företag har hittat på. Eller så kan man välja sin egen "namnsdag", det blir väl ungefär lika officiellt :) 

Om man nu tycker att det är superviktigt med namnsdagar är det ju bra att välja ett namn som sitter stensäkert i almanackan :D

• cey

Eller ja, självklart är det någon som har "hittat på" även de egentliga namnsdagarna. Jag menade att de hittat på egna alternativ. 

• Poison
    Saralainen skrev 2011-03-24 19:05:57 följande:
    Jag förstår inte varför ni bryr er om denna tråden ens med den inställningen.
    Bara för att namnsdagar inte är så viktigt för er så är det kanske det för mig???
    Jag skrev detta inlägget för jag tänkte att någon annan som har sitt barn döpt till Nova varit i kontakt med dessa två och "rett" ut vilket datum som gäller.
    Men shit the same.
    Jag förstår inte varför du missförstår det jag skriver? Jag svara att Nova inte finns med i almanackan och därför inte har en namsdag (elingt mig), men jag vet att namnet funnits med i almanackan - två olika datum t.o.m.

Enligt den sida du länka har Nova namnsdag den 27 mars - Varför inte välja det datumet?

Jag har aldrig firat min namnsdag med tårta och ballonger, men jag vet när jag har namnsdag. Om jag inte finns med i almanackan så ser JAG det som att jag inte har en namnsdag.
  • Poison
    Poison skrev 2011-03-25 07:36:08 följande:
     (enligt mig), *
  • Mint

Bestäm själv en dag. Förslagsvis på ett datum antingen ett halvår från/till hennes födelsedag, eller mitt emellan hennes födelsedag och julafton.

Svar på tråden Namnsdag för Nova - när firar ni???