• MissUnderstood

Sjukpenning vid kejsarsnitt?

Jag funderade på en sak... Om man får kejsarsnitt och får besvär av snittet, dvs inte kan lyfta, har väldigt ont, osv. Får man då ta sjukpenning för de dagar man är hemma? Får då pappan vara hemma med föräldrapenning samtidigt för att ta hand om bebisen? Eller måste jag som fått snitt ta ut föräldrapenning trots att jag har dessa besvär?

• Svar på tråden Sjukpenning vid kejsarsnitt?
  • Kanskedinsyrra

man får nog gott ta sina flräldradagar till det. Om  d inte är nått mycket speciellt. man får ju lyfta lika tungt som barnet, å mycket mer vill man å kan man nog inte göra från början å man hämtar sig ofta rätt fort. pappan har ju de 10 dagarna å skulle d va så att man efter det är helt handikappad får man väl snacka med mödravården eller bb hemvård ellr nån. men du får nog inte räkna med nått extra på nått sätt...

• Cia o krabaten

Det ska till ngt extra illa om man ska bli sjukskriven pga det.
    Det är bara att kämpa på. 

• MissUnderstood

Okay! Jag har varken snitt eller barn (än, men det borde komma en bebis när som helst) men funderar på hur systemet fungerar Förhoppningsvis slipper jag snitt oavsett!

• Kanskedinsyrra

ofta stannar man ju längre på BB också...

• mirre67

Jag är snittad alla tre gångerna och ingen gång har jag blivit sjukskriven. Vansinne om du frågar mig, man är ju inte så där jättestöddig precis direkt efter en stor bukop..men fk godkänner inte kejsarsnitt som "enda" orsak till sjukskrivning, det ska till rätt allvarliga komplikationer då isåfall. Vansinne som sagt..

• Cia o krabaten
    MissUnderstood skrev 2011-03-23 10:38:04 följande:
    Okay! Jag har varken snitt eller barn (än, men det borde komma en bebis när som helst) men funderar på hur systemet fungerar Förhoppningsvis slipper jag snitt oavsett!
    Jag är snittad, akut, med båda mina och efter första var jag kvar 1,5 dygn på BB och när jag kom hem mådde jag som vanligt. Fick verkligen säga åt mig sjlv att inte lyfta osv för det kändes inget!

Med andra åkta jag även där hem efetr 1,5 dygn, men där hade jag ordentligt ont.
    Efter pappan pappadagar fick jag bita ihop och klara både mig och båda barnen. Så det kan vara helt olika också! 

Lycka till med kommande bebis! 
  • Lumo

Eeeeh, det där tycker jag låter märkligt. Om man har sådana problem att man inye KAN ta hand om barnet så har man rätt till sjukskrivning tror jag. Iaf blev jag sjukskriven typ 1 vecka utöver de 10 pappadagarma för att jag behövde hjälp av pappan. Jag kunde amma, men inte lyfta barnet o tex byta blöjor. Jag förlorade 2 liter blod o hade mycket smärtor o yrsel 1 mån efter snittet o klarade det varken fysiskt eller psykiskt själv. Behövde hjälp 1 mån efter snittet o när inye min man kunde så hjälpte min studerande syster till. Tack å lov för det...

Svårt att tro att man skulle bli nekad sjukskrivning i sådana fall. Men visst, är snittet komplikationsfritt o man mår bra sånär som på att man inte får lyfta tyngre än barnet så ska man väl klara sig... I värsta fall får man väl vara hemma utan ersättning några dar då med maken...

• Cia o krabaten
    Gwempa skrev 2011-03-23 13:33:30 följande:
    Eeeeh, det där tycker jag låter märkligt. Om man har sådana problem att man inye KAN ta hand om barnet så har man rätt till sjukskrivning tror jag. Iaf blev jag sjukskriven typ 1 vecka utöver de 10 pappadagarma för att jag behövde hjälp av pappan. Jag kunde amma, men inte lyfta barnet o tex byta blöjor. Jag förlorade 2 liter blod o hade mycket smärtor o yrsel 1 mån efter snittet o klarade det varken fysiskt eller psykiskt själv. Behövde hjälp 1 mån efter snittet o när inye min man kunde så hjälpte min studerande syster till. Tack å lov för det...

Svårt att tro att man skulle bli nekad sjukskrivning i sådana fall. Men visst, är snittet komplikationsfritt o man mår bra sånär som på att man inte får lyfta tyngre än barnet så ska man väl klara sig... I värsta fall får man väl vara hemma utan ersättning några dar då med maken...
    Men då är det ju komplikationer, sm jag skrev i första inlägget så ska det till ngt extra för att få sjukskrivning. Men då är det ju jättebra att det funkar som i ditt fall!
  • kixan

Självklart blir man inte sjukskriven, ett snitt är ju ingen operation, det är ju en förlossning... *ironi*

Det är så jävla dumt, efter andra stora bukoperationer är man väl alltid sjukskriven?
    När min mamma snittades på 80-talet blev hon sjukskriven 6 veckor efteråt båda gångerna fast det var komplikationsfritt..

A -03, F -05, V -10
  • Kanskedinsyrra

Kanske dags å till en mer human regering...

Svar på tråden Sjukpenning vid kejsarsnitt?