• micksaan

Hjälp med val av symaskin

Jag funderar på att skaffa symaskin, och vill framförallt börja sy lite barnkläder. Har koll på att man behöver stretchsömmar, så långt är jag med.

Har tittat lite på en Singer Tradition 2273;
    symaskinsexperten.se/Singer/Mekaniska-Symaskiner/Tradition-2273.htm

Vad tror ni om denna?
    Finns en 2263 också, den har 4-stegs knapphål medan 73:an bara har 1-stegs. 73:an har däremot nålträdare vilket 63:an inte har. Så vad är bäst? Vad rekommenderar ni sykunniga?

Några andra tips på symaskiner i samma prisklass? Eller behöver man höja sig ytterligare i prisnivån för att få en bra maskin?

Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Hjälp med val av symaskin
  • Emmies mamma

Jag skulle inte låta nålträdare påverka valet av maskin. Använder det aldrig. Min man köpte en ny symaskin till mej i present och den har en massa tekniska finesser som jag inte använder. Sätt fokus på bra nyttosömmar och bra knapphål om du kommer sy kläder. Vissa försäljare erbjuder en liten introduktionskurs och det kan ju vara bra. Köp från en butik som även har service.

Lycka till!

• JKA

Jag skulle lägga lite mer pengar alt köpa en begagnad av "bättre" märke. Syr rätt mkt och har en pfaff som jag ärvt av farmor (den är brun/orange så du kan ju tänka dig hur gammal den är) den funkar skitbra. Syrran har en begagnad bernina som är från nån gång tidigt 90-tal. Också riktigt bra. Se till att den har någon bra stretchsöm som sagt, ofta syr man ju i trikå när det är barnkläder det gäller. Knapphål är väl bra också men oftast kör jag själv på tryckknappar till barn:) 

Jag skulle gå till en symaskinsaffär och kolla igenom begagnatalternativen, då vet du att du får en nyservad maskin även om den är begagnad.

Lycka till med syendet:)

Ps. Ottobre har jättebra mönster på barnkläder om du är intresserad.  

• Stormorsan
    micksaan skrev 2011-03-23 10:44:58 följande:
    Jag funderar på att skaffa symaskin, och vill framförallt börja sy lite barnkläder. Har koll på att man behöver stretchsömmar, så långt är jag med.

Har tittat lite på en Singer Tradition 2273;
    symaskinsexperten.se/Singer/Mekaniska-Symaski...

Vad tror ni om denna?
    Finns en 2263 också, den har 4-stegs knapphål medan 73:an bara har 1-stegs. 73:an har däremot nålträdare vilket 63:an inte har. Så vad är bäst? Vad rekommenderar ni sykunniga?

Några andra tips på symaskiner i samma prisklass? Eller behöver man höja sig ytterligare i prisnivån för att få en bra maskin?

Tacksam för alla svar!
    Av de två hade jag valt den med 1-stegs automatiskt knapphål, det skiljer ju bara en 100-lapp. Du ställer bara in måttet och vips syr maskinen knapphålet i ett svep.

4-stegs knapphål har jag på min gamla Huskvarna 2000 från 70-talet. Väldigt manuell funktion där man själv mäter. Steg 1, höger stolpe sys så  lång man vill ha den. Steg 2, tränsar i överkant. Steg 3, vänster stolpe sys. Steg 4, tränsar i överkant.

Mellan varje steg får man stoppa maskinen och ändra inställning. Vet inte om denna maskin har en lika uråldrig funktion som min gamla maskin.

Min "modernare" Husqvarna Rose, syr knapphålen i ett svep, perfekt långa, alla knapphål lika långa, suveränt.  
  • Stormorsan
    Stormorsan skrev 2011-03-23 13:10:24 följande:
    Av de två hade jag valt den med 1-stegs automatiskt knapphål, det skiljer ju bara en 100-lapp. Du ställer bara in måttet och vips syr maskinen knapphålet i ett svep.

4-stegs knapphål har jag på min gamla Huskvarna 2000 från 70-talet. Väldigt manuell funktion där man själv mäter. Steg 1, höger stolpe sys så  lång man vill ha den. Steg 2, tränsar i överkant. Steg 3, vänster stolpe sys. Steg 4, tränsar i överkant.

Mellan varje steg får man stoppa maskinen och ändra inställning. Vet inte om denna maskin har en lika uråldrig funktion som min gamla maskin.

Min "modernare" Husqvarna Rose, syr knapphålen i ett svep, perfekt långa, alla knapphål lika långa, suveränt.  
    Rättar mig själv. steg 4, tränsar i underkant förståss.
  • micksaan

Så Singer är inget märke att rekommendera tycker ni?
    Vad ska en dyrare maskin ha då som inte den jag tittade på har t.ex.? Det är en djungel med dessa maskiner och funktioner!

Jag vill bara ha en enkel maskin som är lätt att hantera, men som ändå kan sy det mesta. Vill inte köpa den dyraste lyxigaste varianten och ej heller den billigaste.

Men köper man ny maskin har man väl garanti vilket jag antar man inte får på en begagnad? Varför rekommenderas en begagnad förresten?

• Stormorsan

Hos en symaskinshandlare får du åtminstone 3 månaders garanti vid begagnat köp. Dessutom är maskinen servad och genomgången.

Symaskiner förr hade mycket bättre kvalitet, starkare motor, står stabilt och går att reparera och serva och det finns forfarande reservdelar och tillbehör att tillgå, till skillnad från nya billiga plastmaskiner.

Det är svårt att hitta syglädjen med en maskin som står och hoppar på bordet (p g a att de är för lätta) har trasslande undertråd och avbruta nålar.

Tänk dig maskinen som en livsinvestering istället för en slit och släng.

• Stormorsan
    micksaan skrev 2011-03-23 18:20:29 följande:

Vad ska en dyrare maskin ha då som inte den jag tittade på har t.ex.?
    Kort sagt. Kvalitet, stabliltet och hållbarhet
  • micksaan

Rådfrågade en bekant som syr en hel del barnkläder och hon tipsade mig om denna maskin istället som låg i samma prisklass som Singern;
    www.symaskinswebbshoppen.se/Produkter/tabid/126/CategoryID/28/List/0/Level/a/ProductID/248/Default.aspx%2cProductName

Hon sa att dom flesta väljer Huskvarna framför Singer. Kanske är bättre då. Den hade tydligen fler sömmar och även ställbart pressarfotstryck (vilket skulle vara underlättande när man sy i trikå enligt henne). Vad tror ni?

Det blir nog ändå en ny maskin del för min del, hoppar över begagnat delen. Jag har sytt lite på mammas maskin och den är av nyare modell, och jag tycker den fungerar ypperligt. Inte plastig och inte lätt..

• Stormorsan

Ja den maskinen tror jag mera på med 1-stegs knapphål och flera trikåsömmar. 

Nackdelen är väl i så fall att Husqvarnas övriga universalpressarfötter inte passar till denna maskin. 

• micksaan

Hur är det, behöver man skaffa  fler fötter? Det följer med dessa i E20;
    universalfot , blixtlåsfot , satängsömsfot , knapphålsfot , quiltfot , stopp o brodérffot , osynlig fållsömsfot

Vilken använder man när man syr i trikå?

Funderar lite...ska man ha mekanisk eller datoriserad? Började titta på Janomes, kostar ju lite mer, men det kanske är värt?

• Stormorsan
    micksaan skrev 2011-03-27 19:16:44 följande:
    Hur är det, behöver man skaffa  fler fötter? Det följer med dessa i E20;
    universalfot , blixtlåsfot , satängsömsfot , knapphålsfot , quiltfot , stopp o brodérffot , osynlig fållsömsfot

Vilken använder man när man syr i trikå?

Funderar lite...ska man ha mekanisk eller datoriserad? Började titta på Janomes, kostar ju lite mer, men det kanske är värt?
    Troligen använder man universalfoten för trikåsömnad.

Vilka pressarfötter du behöver beror ju på vad du skall sy. Jag har köpt till rynkfot, pressarfot för dolt blixtlås, passpoalfot, musselsömfot 5mm, fållvikare (olika bredder), kantstickningsfot och resårfot. 
Svar på tråden Hjälp med val av symaskin