• yellow88

Förlora SGI om man gör såhär?

Hej ! Jag tänkte slänga iväg den här frågan till Försäkringskassans chatt men den var avstängd.. Så jag tänkte att någon här på familjeliv kanske kan hjälpa mig sålänge? :)

Jag har en son som snart är 1 år i mitten på april. Fram tills dess så tar jag ut tre dagars föräldraledighet i veckan och min sambo tar ut 2. För att behålla min SGI kommer jag börja ta ut 5 dagar i veckan efter hans 1 årsdag. Nu ska vi få ett till barn i augusti och jag har skickat in moderskapsintyget denna veckan.

När det har bekräftats att jag blev gravid inom 1 år och 9 månader och att jag kommer få samma SGI med det barnet, kommer vi att kunna gå tillbaka till så vi hade det förut, dvs jag tar tre dagar och min sambo två? Eller kommer jag då förlora SGI:n med första barnet?

• Svar på tråden Förlora SGI om man gör såhär?
  • Prospero

Eftersom du blev gravid inom 1 år och 9 månader kommer du att få samma föräldrapenning som med första barnet, oavsett hur mycket fp du tar ut efter 1-årsdagen. Däremot får du inte samma SGI, det är skillnad. Så för att ha samma SGI och vara på den säkra sidan om du skulle bli sjuk t ex, måste du ta ut 5 dagar i veckan.

• Cia o krabaten

Det är inte din SGI du har kvar efter 1år och 9mån. Det är att du är garanterad samma FP, lite skillnad där.
    Oavsett så behöver du inte börja skydda din SGI om du ändå vet att du ska ha nästa inom den tidsramen, för du komme riaf bli garanterad samma FP med 2an då.

Vill du däremot ha kvar din SGI så kvittar det hur länge det är mellan barnen, du måste skydda den iaf. 

• yellow88

Jag är så dålig på sånt här.. Men får se om jag fattat det rätt... Jag kommer få lika mycket pengar med andra barnet, men om jag efter första barnets 1års dag inte tar ut 5 dagar i veckan så sänker de SGI:n och jag får mindre pengar fram tills augusti när nästa kommer och jag börjar ta ut för honom/henne?

• IsabelleLi

Inte riktigt så.....Det är 3 olika regler som styr här:

1. Föräldrapenningen för din son behåller du på samma nivå som nu tills han är 2 år oavsett hur mycket/litet fp du tar efter 1-årsdagen. Från 2-årsdagen beräknas fp på den SGI du har just då.

2. Om du blir gravid inom 1 år och 9 mån så får du samma fp för barn 2 även om du tar ut föräldrapenning färre än 5 dagar/v från sonens 1-årsdag. Däremot så nollas din SGI helt om du är helt föräldraledig vid sonens 1-årsdag och du inte tar ut fp 5 dagar/v.

3. En nollad SGI innebär bl a att du inte kan få sjukpenning om du blir sjuk. För att få en ny SGI krävs det att du börjar jobba igen och planerar att jobba i minst 6 månader. 

• Cia o krabaten
    yellow88 skrev 2011-03-23 11:37:13 följande:
    Jag är så dålig på sånt här.. Men får se om jag fattat det rätt... Jag kommer få lika mycket pengar med andra barnet, men om jag efter första barnets 1års dag inte tar ut 5 dagar i veckan så sänker de SGI:n och jag får mindre pengar fram tills augusti när nästa kommer och jag börjar ta ut för honom/henne?
    Du får samma FP med andra barnet-ja.
    Men om du blir sjukskriven eller vabbar eller så så sjunker din ersättning pga tat du inte skyddat din SGI.

Ang om din FP med nuvarande barnet sänks fram till tvvåan kommer så vill jag säga nej, jag är rätt övertygad om det, men kan inte lova. 
  • Billabong

Om du inte skyddar din SGI efter barnets 1-årsdag så sänks kvarvarande FP-dagar för det barnet till den nivå din SGI då har. Men det görs inte förrän barnet fyller 2 år. Så fram tills dess är nivån ändå densamma för det första barnet.

Klokast är att skydda sin SGI fram tills nästa barn föds. Om du egentligen inte vill ta så många dagar, gör det ändå och spara pengarna. Låt sedan bli att ta ut FP för nästa barn en tid och lev på de sparade FP-pengarna för det äldre syskonet.

• Apolline
    Billabong skrev 2011-03-24 10:56:52 följande:
    Klokast är att skydda sin SGI fram tills nästa barn föds. Om du egentligen inte vill ta så många dagar, gör det ändå och spara pengarna. Låt sedan bli att ta ut FP för nästa barn en tid och lev på de sparade FP-pengarna för det äldre syskonet.
    Låter som ett bra tips, tack!
    IsabelleLi skrev 2011-03-23 11:54:05 följande:
    Däremot så nollas din SGI helt om du är helt föräldraledig vid sonens 1-årsdag och du inte tar ut fp 5 dagar/v.
    En nollad SGI innebär bl a att du inte kan få sjukpenning om du blir sjuk. För att få en ny SGI krävs det att du börjar jobba igen och planerar att jobba i minst 6 månader. 

Men då är väl egentligen det inga problem att SGI'n sänks, för vabba/vara sjukskriven gör man ju när man jobbar. Och har man börjat jobba och har för avsikt att jobba i minst 6 mån så höjs SGI'n direkt?

Förutom då att FP efter att barnet fyllt 2 år blir lägre om SGI'n är oskyddad, men det gäller inte så länge man har något barn som är under 1 år, eller som man skyddar SGI'n på, och man inte har börjat jobba?

• Barbabok

Tänk på att tfp/sjukpenning räknas på SGI, om du blir sjuk (allvarligt) alt. barnet så har i ingen ersättning om du nollats.

• Simben

Fast du kan ju bli sjuk under föräldrarledigheten oxå och bli sjukskriven istället...då är det inte kul att ha nollad sgi...tex om du bryter benet eller ja set finns ju massa saker som kan inträffa även om man inte tror det just nu.

Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • Anksan

Rätta mig om jag har fel nu. Men de sista 6 månaderna i graviditeten är SGIn skyddad ändå. Väl?

ex. Du kan lägga ner att jobba och gå hemma och dra utan ersättning. Och SGIn är ändå den samma som tidigare.

• Barbabok
    Anksan skrev 2011-03-24 22:13:16 följande:
    Rätta mig om jag har fel nu. Men de sista 6 månaderna i graviditeten är SGIn skyddad ändå. Väl?

ex. Du kan lägga ner att jobba och gå hemma och dra utan ersättning. Och SGIn är ändå den samma som tidigare.
    Fel. Detta gäller inte om man redan är inne i en SGI-skyddande åtgärd som TS är. Då måste man fortsätta att skydda fram tills barnet föds.
  • Anksan
    Barbabok skrev 2011-03-24 22:15:19 följande:
    Fel. Detta gäller inte om man redan är inne i en SGI-skyddande åtgärd som TS är. Då måste man fortsätta att skydda fram tills barnet föds.
    Aaah. Ja det är en jungel med alla regler om...ja allt.
  • Barbabok
    Anksan skrev 2011-03-24 22:19:15 följande:
    Aaah. Ja det är en jungel med alla regler om...ja allt.
    Jaaaa, håller med 
  • Billabong
    Apolline skrev 2011-03-24 21:59:44 följande:

Men då är väl egentligen det inga problem att SGI'n sänks, för vabba/vara sjukskriven gör man ju när man jobbar. Och har man börjat jobba och har för avsikt att jobba i minst 6 mån så höjs SGI'n direkt?

Förutom då att FP efter att barnet fyllt 2 år blir lägre om SGI'n är oskyddad, men det gäller inte så länge man har något barn som är under 1 år, eller som man skyddar SGI'n på, och man inte har börjat jobba?

Som sagt, tråkiga saker kan inträffa som gravid eller under förlossningen. Man rår aldrig över ödet/slumpen och det kan då få stora ekonomiska negativa följder att man nollat sin SGI för att spara några FP-dagar fram till förlossningen.
    Så om man kan skydda sin SGI är det absolut klokast att göra det.
    Anksan skrev 2011-03-24 22:13:16 följande:

Som sagt, det gäller endast om man hunnit jobba heltid först under 6 månader direkt innan man vill nyttja det SGI-skydd du nämner. TS nyttjar redan en annan SGI-skyddsregel och man kan inte använda dem tillsammans, därför måste TS fortsätta ta ut 5 dagar FP ända fram tills bebisen föds - först då är hon inne i en ny SGI-skyddsperiod. Det gäller alltså att fortsätta ta ut FP även om man går över BF...
  • IsabelleLi
    Apolline skrev 2011-03-24 21:59:44 följande:
    IsabelleLi skrev 2011-03-23 11:54:05 följande:
    Däremot så nollas din SGI helt om du är helt föräldraledig vid sonens 1-årsdag och du inte tar ut fp 5 dagar/v.
    En nollad SGI innebär bl a att du inte kan få sjukpenning om du blir sjuk. För att få en ny SGI krävs det att du börjar jobba igen och planerar att jobba i minst 6 månader. 

Om man blir så sjuk att man inte kan vårda sitt barn så ska man sjukskrivas från föräldraledigheten. Har man då ingen SGI så får man noll inkomst.

Såklart ska man inte utgå ifrån att det värsta händer, De flest håller sig friska och går tillbaka till jobb när de planerat för det. Men en vän till mig tänkte att "jag blir inte sjuk"....men hon fick cancer i slutet av sin föräldraledighet, hade inte skyddat sin SGI och var jättedålig i ett halvår. Pappan fick ta fp och sänkte sin inkomst - hon fick ingen ersättning alls. Vill som sagt inte måla f*n på väggen här, men har man ingen buffert så kan det bli svårt....
  • Klinga81

En fråga om detta med krav att ta ut fem dar. Min dotter är 14 mån och jag får en till i augusti.
    Jag var hemma t.o.m. februari, dvs en månad efter att hon fyllt ett. Under den månaden tog jag ut 7 dar i veckan, fast till lägstanivå... Är det ok elle rmåste man ta 5 SGI dar för att behålla SGI?

Nu är min sambo hemma och tar 5 SGI dar i veckan tills hon börjar på dagis.

Som sagt, ny bebis i augusti. Om vi har dagar kvar på det första barnet, kan jag ta ut dem innan jag ska föda nästa så att jag slipper ta semester i juli och istället gå tillbaka på föräldraledighet för henne?

• Billabong

Du skyddar din SGI genom att ta ut Fp 5 dagar varje vecka, det går lika bra att ta ut 5 LN-dagar som SGI-dagar så du gjorde rätt efter hennes 1-årsdag.

Och ja, om du inte har tagit föräldraledigt under tre perioder redan under detta kalenderår (2011) så kan du anmäla en ny föräldraledighet för henne under sommaren om du vill det.

När börjar barnet fsk? Om det är efter sommaren får ni bestämma vem av er som tar ut FP vilka veckor - om ni båda vill skydda era SGI:er. Den som inte har föräldraledig kan ha semester så att ni tar semester/föräldraledigt omlott.

Svar på tråden Förlora SGI om man gör såhär?