Hej!
Jag skulle rekommendera att ni erbjuder honom samma mat som ni äter. Min erfarenhet är dock att barn fördrar att man inte blandar maten, utan delar upp den. På så vis ser de vad de äter och blir inte lika misstänksamma ;) Dessutom är det bra att servera små portioner. För stora portioner kan göra att barn tappar aptiten direkt.
Lingon-grova är perfekt både som mellis och frukost. Kör med olika pålägg för att få lite varation. Leverpastej är både gott och nyttigt, men han kanske kan tänka sig avokado, äggröra, tonfisk eller någon krämig färskost.
Många barn kan även gilla att få dricka smoothie som mellis. Blanda frukt och grönsaker i fil eller yoghurt och mixa det med stavmixer.
För övrigt skulle jag (då han verkar gillar plockmat) ta för vana att, inför varje huvudmål, skära upp lite olika grönsaker, lägga dem i olika högar på ett fat och ställa det mitt på bordet. Blir ofta väldigt färgglatt och ser inbjudande ut!
Försök att inte tänka på vad han äter varje dag, låt det gå en vecka innan du "summerar" vad han ätit. Det kan gå en hel dag utan att barn äter speciellt mycket, men så brukar det komma ett tillfälle när de plötsligt äter mer än vanligt. Friska barn som växer och utvecklas väl reglerar sitt mat- och vätskeintag alldelses utmärkt själva. Vi föräldrar skall dock se till att barnen erbjuds någorlunda varierad kost, vid regelbundna tider.
Min erfarenhet är att all form av tvång leder till matvägran och man skall heller inte berömma eller banna efter hur det ätit. Att äta gör man för att leva, precis som att man andas. Det går vi inte runt och berömmer!
Däremot, om han skulle äta mycket av något, kan man säga; Vad kul, det verkar som att du gillar köttbullar!
Självklart ser det annorlunda ut vid sjukdom eller om ens barn av någon anledning inte växer tillfredsställande. Då bör man vara mer aktiv så att barnet får i sig vad det behöver.
MVH Christine