• Princess84

7åring som spelar allan

Fick höra igår att min son har svårt att sitta still på samlingen i skolan. Han beter sig som en clown när det blir för långt. Jag har ju själv märkt av dessa tendenser när han har tråkigt men jag visste inte att han även betedde sig så i skolan. Han beter sig så när han tycker att det är tråkigt. Här hemma kan han vara extrem ibland och nästan klättra på väggarna men riktigt så illa är det inte i skolan.

Så nu är frågan hur ska jag få honom att sluta spela allan?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-23 13:15
    Han går i förskoleklassen. Kanske kan vara bra att veta.

• Svar på tråden 7åring som spelar allan
  • Euphemia

Aktivera mera, gör saker med honom ofta, få honom att springa av sig då och då. På samlingen i skolan kan en fröken gå ut med honom när han börjar bli stökig och göra något annat.

• Princess84
    Euphemia skrev 2011-03-23 13:15:45 följande:
    Aktivera mera, gör saker med honom ofta, få honom att springa av sig då och då. På samlingen i skolan kan en fröken gå ut med honom när han börjar bli stökig och göra något annat.
    De har andra barn som beter sig mycket värre än honom på samlingen så jag tror inte att de kan gå ut med honom. Det är en av anledningar till att han beter sig ibland, sen så är det så långa samlingar. 24 barn som alla ska prata om allt möjligt. De funderar på att dela upp gruppen.
    Det här får vi nog jobba med hemma så jag ska försöka aktivera honom mer här hemma.
  • Euphemia

Om det är fler som är jobbiga på samlingen får de ta ut alla dem. min son kunde intesitta still när han gick i förskoleklass, då gick en av fröknarna ut med honom, de varvade skolan 2 gånger, ibland fick han springa och hon tog tiden...

• Euphemia

Ett tips som är både roligt och aktiverande är Geocaching...

Nu snart ska min lille son och jag gå ner till stan, ska till banken, på vägen ner letar vi skatter med hjälp av en GPS. Mina sönertycker det är skoj att hjälpa till att leta, min store kille går verkligen in för det...

www.geocaching.se/

• Euphemia

Ett tips!

Om ditt barn inte är speciellt jobbig eftersträva ingen diagnos i första taget, gör bara mer saker tillsammans.

Kanske behöver just ditt barn aktiveras med olika lekar, varierande.

Jag har fått göra det under min stora sons uppväxt. Vi har promenerat en hel del och på vägen har vi hittat på saker, vi gick en gång längs stranden från en by till en annan, en sträcka på ½ mil min son var 4 år. den gången hittade vi en stenåldersyxa i flinta :)

Åker man någonstans tex till en skog man inte varit i kan man hitta många saker, ha alltid med kamera. En hand-GPS är alltid bra ifall man går vilse, spåret sparas i GPS:en och man kan gå efter den tillbaka. Vi hittade en gammal husgrund mitt i en skog, troligtvis fanns källare med.

Jag har aktiverat min snart 14 åriga son hela hans liv.

• Princess84

Va? Nog för att han kan vara lite vild ibland men någon diagnos har och ska han heller inte ha. Han har svårt att sitta still när han har tråkigt helt enkelt. Är det något han tycker är roligt däremot så kan han sitta still i timmar.

• Euphemia
    Princess84 skrev 2011-03-24 13:57:56 följande:
    Va? Nog för att han kan vara lite vild ibland men någon diagnos har och ska han heller inte ha. Han har svårt att sitta still när han har tråkigt helt enkelt. Är det något han tycker är roligt däremot så kan han sitta still i timmar.
    Kunde min son med, han har diagnos.

Bra att du har rätt inställning till att inte leta diagnos.

Ibland behöver vissa barn leka med äldre barn för att inte tycka saker och ting är tråkiga...
Svar på tråden 7åring som spelar allan