• Anonym

Alkohol + Citalopram = Blackout!

Var ute och festade i helgen. Dumt av mig. Jag knaprar Citalopram och i somras var jag ute och drabbades då av en blackout i samband med alkohol. Nu tänkte jag att det var säkert pga att jag hade druckit drinkar. Sprit är ju inte så bra kanske. Denna gång tänkte jag att jag håller mig till vin, det känns som det är lite "snällare"

Men det hjälpte inte. Drabbades av blackout även denna gång. Ca fyra timmar är helt svarta. Minnsn svaga partier och då är jag helt konstig och sitter och storgråter och vill åka till psyket. Jag har även skickat konstiga och osammanhängande sms till min sambo. På gränsen till psykotisk.

Nu vågar jag aldrig mer dricka alkohol. Får bli ett nyktert liv framöver.

MEN...jag har fortfarande sån ångest efter helgen. Finns det några fler här som äter Citalopram och som har varit med om något liknande?

• Svar på tråden Alkohol + Citalopram = Blackout!
  • Madick

Men hur mycket alkohol dricker du då? Jag har druckit litegrann (typ ett par cider) utan problem.

• Anonym

Alldeles för mycket har jag druckit, men är nog mer lättpåverkad med medicin dessutom. Jag tappar omdömet och kan inte sluta i tid. Är ute extremt sällan och dricker typ aldrig alkohol i vanliga fall, så jag har vanligtvis inte några såna alkoholproblem. I början av kvällen var jag helt normal, glad och trevlig. Sedan sa det bara pang och så blev allt svart och jag förändrades och flippade ur...ÅNGEST!

• Anonym (erfarenhet)

Har varit med om exakt samma sak för ett antal år sedan, psykofarmaka och sprit är en dålig combo.

• Anonym

Så blir det för mig med, men det är likadant med eller utan medicinen. Så det är nog inte i medicinen problemet sitter, utan varför man behöver medicinen från första början.

• Anonym

...och jag har supit skallen i bitar ett antal gånger - tillsammans med allsköns mediciner. Inclusive Citalopram. Inga problem. Har inte fått en blackout sedan jag var i tonåren och festade hejdlöst för det mesta.
    Men du ska nog inte dricka - ifall det är medicinen. Inte kul att inte veta vad man sagt och gjort, skämt ut sig och snackat en massa goja.

• Anonym (suckar...)

Har du ingen spärr? Har det hänt en gång så borde ju det vara ett varningens tecken på att det inte är helt bra, eller?
    Mediciner i samband med alkohol är en dålig kombination.
    Medicinen behöver du ju ta. Men alkoholen gör verkligen noll nytta i din kropp, så varför utsätta den för det?

• Anonym

Sucka på du.... ditt svar var till föga hjälp för mig.

Jag kommer att behöva äta medicin livet ut och ville så gärna vara som en normal människa en kväll. Hade verkligen inga planer på att flippa ur, det gick så bra i början av kvällen och jag var så glad och allt var under kontroll.

Detta har hänt två gånger nu och jag inser att det inte är hållbart. Jag måste hålla mig från alkoholen. Det är ju inte som att jag har supit varje helg precis. Kommer aldrig att dicka mer.

• Anonym (Sambo)

Hej
    Min man var med om det en helg. Han tar citalopram och drack massor (trots att jag sa att man inte borde). Sen gjorde han en massa dumma saker, bla skulle ta livet av sig. Han vet inte ens alla saker han har gjort och jag vill inte förvärra genom att berätta men blir det en massa alkohol igen så måste jag berätta.

Hur vet du att du kommer få äta medicin resten av livet? Jag förstår att man vill känna sig normal och ha lite kul men det är ju klart, om det inte ens går med lite så är det ju svårt. Måste du ha den sorten då? Jag vet inte så mycket om sånt här.

• Anonym (Skraj)

Jag har ätit citalopram i snart två veckor och vi är bjudna på inflyttningsfest den 6e april. Jag hade tänkt dricka ett par öl men dricka väldigt sakta och försiktigt men den här tråden gjorde mig skräckslagen för det!
    Har aldrig varit och festat med sambons vänner tidigare så jag vill verkligen inte få nåt frispel och skämma ut mig där. Jag vill inte heller vara en torrboll och inte dricka och jag vill definitivt inte tala om varför jag inte dricker.

• Anonym
    Anonym (Skraj) skrev 2011-03-26 11:40:46 följande:
    Jag har ätit citalopram i snart två veckor och vi är bjudna på inflyttningsfest den 6e april. Jag hade tänkt dricka ett par öl men dricka väldigt sakta och försiktigt men den här tråden gjorde mig skräckslagen för det!
    Har aldrig varit och festat med sambons vänner tidigare så jag vill verkligen inte få nåt frispel och skämma ut mig där. Jag vill inte heller vara en torrboll och inte dricka och jag vill definitivt inte tala om varför jag inte dricker.
    TS drack sprit och dessutom för mycket sprit. Om du håller dig till 2 öl så ska det nog inte vara någon fara men lita inte på mig utan fråga din läkare istället.
  • Anonym

Oj, jag läste fel på TS. Glöm mitt inlägg här ovanför. Skäms

• Anonym (Sambo)

Min man kan dricka öl men detta hände när det var massa massa alkohol. Fast han dricker det tyvärr för ofta så det får man väl akta sig för. Låter inte som att några öl är någon fara men man vet ju aldrig, det finns aldrig några garantier.

• Anonym (suckar...)
    Anonym skrev 2011-03-26 10:16:37 följande:
    Sucka på du.... ditt svar var till föga hjälp för mig.

Jag kommer att behöva äta medicin livet ut och ville så gärna vara som en normal människa en kväll. Hade verkligen inga planer på att flippa ur, det gick så bra i början av kvällen och jag var så glad och allt var under kontroll.

Detta har hänt två gånger nu och jag inser att det inte är hållbart. Jag måste hålla mig från alkoholen. Det är ju inte som att jag har supit varje helg precis. Kommer aldrig att dicka mer.
    En "normal människa" enligt dig måste dricka alkohol?
    haha...
  • pluppfamiljen

Citalopram är en SSRI-medicin och jag tror att alla SSRI-mediciner är ganska lika vad gäller kombinationen alkohol + SSRI-medicin. Det vill säga att käkar man sån medicin och dricker alkohol så får man ett kraftigare alkoholrus. Beror ju så klart på hur mycket man dricker. Att dricka två glas vin kan man nog göra. Men, planerar man dricka mer bör man ha i åtanke att ditt tillstånd kan slå över i drängfylla fortare än du anar. Min egen erfarenhet är att det där sköna mitt emellan- läget "salongsberusad" inte existerar när man käkar SSRI. Du går, så att säga, från att vara nykter direkt in i apfull- stadiet. Du får nog även räkna med minnesförluster och att överjaget helt kan försvinna. Vilket kan resultera i att du får grym ångest dagen efter p g a att du gjort pinsamma saker.

Så, min rekommendation är att man inte dricker alkohol när man käkar sån medicin. Alternativt att man dricker ytterst måttligt. Att dricka måttligt kan visa sig vara svårt eftersom man kan uppleva att alkoholen kickar in så skönt, att man bara vill ha mer och mer när man väl börjat. 

Blivande 6 barns mamma
  • Anonym (men va fan...)

Har själv ätit en massa antidepressiva läkemedel, bl.a. Citalopram, och när man äter det ska man INTE dricka alkohol. 
    Om man absolut ska envisas med alkohol, ta inte medicinen den dagen.

Ser framför mig hur TS tänker :
    Va? ska jag inte ta min medicin??? Men då mår jag ju dåligt...  

VÄLJ SJÄLV, medicin ELLER alkohol. INTE både och. 

• Anonym (men va fan...)
    Anonym (suckar...) skrev 2011-03-26 17:06:18 följande:
    En "normal människa" enligt dig måste dricka alkohol?
    haha...
    Skrattande
  • Anonym

Mäh, det är väl klart att man inte måste dricka alkohol för att vara en normal människa. Klumpigt uttryckt av mig. Det jag menar är att innan jag började äta medicin så var det för mig normalt att gå ut kanske två gånger per år och ha roligt med mina vänner. Självklart kan man ha roligt utan alkohol, men jag lider även av social fobi, så det var alltid lite lättare och roligare för mig med lite alkohol i kroppen. I måttlig mängd.

Tack för alla svar här i tråden. Jag inser ju att jag måste hålla mig borta från alkohol i fortsättningen. Det är nog precis som någon skrev här att salongsberusad inte finns längre för mig...att jag inte märker när jag ska sluta dricka. För innan jag gick ut förra helgen så hade jag verkligen lovat mig själv att ta det lugnt. Sedan efter redan två glas vin så kunde jag inte få nog...

Min vän jag var ute med knaprar också samma medicin. När jag berättade för henne att jag var lite rädd för att dricka pga händelsen i somras, så sa hon att sprit kan man lätt spåra ur av, men att vin inte var någon fara. Skål då, tänkte jag och trodde jag också skulle funka med vin. Men det där är ju såklart individuellt.

Känns i alla fall bättre nu. Den värsta ångesten har lagt sig, men det tog en hel vecka. Phu, aldrig mer!! 

• Anonym (Kvinna, 28)

Ha inte ångest,  förlåt dig själv.

Jag äter Citalopram. Jag har varit med om samma sak dussinet gånger, men även långt innan Citalopramen.  Det är såkart idiotiskt att jag inte lärde mig snabbare, men jag kände mig väldigt utanför vännernas gemenskap utan alkoholen. Det är en social samvaro som man litegrann går miste om, och just då var den viktigast.
    Jag är nu helnykter sedan ungefär ett år sedan, det är helt klart värt det jag förlorar socialt mot de konsekvenser för mitt mående som alkohol har haft. Även jag vart psykotisk många gånger, med långa minnesluckor och med en enorm ångest till följd. Jag provade skära ner på alkoholen, ta bort starkspriten... det hade ingen betydelse, räckte med salongsfylla för att jag skulle spåra. Nu går jag på fest nykter, när de andra fyllnar till så åker jag hem, och jag är nöjd med det. Följer ibland med ut på krogen också, men det är sällan.

Kram på dig!

• Anonym

Jag äter Citalopram, och jag har festat flera ggr utan att få några konstiga biverkningar. Är du verkligen säker på  att det beror på den medicinen??

• Jossofräs

Kan det kanske ha något samband i hur man reagerar på alkohol utan medicinen? Dvs om man har lätt för att bli agressiv eller en storgråtare på fyllan kanske effekten blir starkare och kommer tidigare om man äter medicin.

Svar på tråden Alkohol + Citalopram = Blackout!