• Anonym (ts)

hur fungerar det med flerbarnstillägg ?

jag har en fråga och jag vet att jag kan ringa FK och kolla men tänkte kolla här eftersom det mest är av nyfikenhet inte för att jag praktiskt sitter i den sitsen.

jag lever i dag med en man som har barn sedan innan en som har studiebidrag de får barnet själv.
    sedan två mindre barn (alla tre med samma mamma) som han och mamma delar på barnbidragen de tar ett var och hälften av den 100 kr? (eller är de mer) som man får för andra barnet?

nu undrar jag vad gäller om vi får gemensamma barn? om de två minsta fortfarande har barnbidrag räknas vårat barn som nummer 3 och vi får summan för flerbarnstillägg för barn tre eller vad gäller?

jag vet en kompis som har ett barn sedan tidigare och två med en ny och hon får  för tre barn alltså det är väl 500? kr nått man får i tillägg när man får barn nummer tre?

vad gäller?

• Svar på tråden hur fungerar det med flerbarnstillägg ?
  • Anonym

vad jag vet räknas flerbarnstillägg in om man är skriven på samma adress.  Så för att ni ska få flerbarnstillägg om ni får ett gemensamt barn så krävs det att barnen är skriven hos er. (eller minst ett av dom i alla fall)

att dom delar på barnbidraget har inget med saken att göra.

• Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-03-23 16:40:14 följande:
    vad jag vet räknas flerbarnstillägg in om man är skriven på samma adress.  Så för att ni ska få flerbarnstillägg om ni får ett gemensamt barn så krävs det att barnen är skriven hos er. (eller minst ett av dom i alla fall)

att dom delar på barnbidraget har inget med saken att göra.
    okej det spelar ingen roll. att det är försäkringskassan som fixar med delningen. alltså de betalar ut ett barnbidras till min sambo och ett till barnens mamma samt delar på den 100lappen som de är för flerbarns tillägg.
  • Anonym
    Anonym (ts) skrev 2011-03-23 16:41:38 följande:
    okej det spelar ingen roll. att det är försäkringskassan som fixar med delningen. alltså de betalar ut ett barnbidras till min sambo och ett till barnens mamma samt delar på den 100lappen som de är för flerbarns tillägg.
    nej det spelar ingen roll att dom delar på barnbidraget eftersom det är frivilligt.

som sagt, det viktiga är vart barnen står skrivna för att ni ska få flerbarnstillägg.
  • Anonym (ts)
    Anonym skrev 2011-03-23 16:44:43 följande:
    nej det spelar ingen roll att dom delar på barnbidraget eftersom det är frivilligt.

som sagt, det viktiga är vart barnen står skrivna för att ni ska få flerbarnstillägg.
    okej så om barnen (de yngst ) är skriva hos oss så kommer (när vi får ett barn) så får vi ett barnbidrag för vårt barn ett för hans gemensamma (som han får i dag) hälften av flerbarnstillägget för hans två barn och ca 500 kr för vårt tredje barnet? samt att mamman till bonusarna får ett barnbidrag och halva av hennes två barns flerbarnstillägg?

blev krångligt nu men så borde det ju bli.
  • MammaHela

Jag tror att du kan ha fel där.

Om man läser FKs egna information så står det så här:

Om ni är två föräldrar som bor ihop och har barn från tidigare förhållanden som ni får barnbidrag för, kan ni räkna ihop samtliga barn. Det gör att flerbarnstillägget kan bli högre. Men ni måste antingen vara eller ha varit gifta med varandra, eller ha eller ha haft ett gemensamt barn.

Alltså spelar det ingen roll vart de är skrivna, det som räknas är att man får barnbidrag för barnet. Jag vet att en kompis till mig har tre barn med sitt ex, fick ett barn till med sin nya kvinna, och även om de tre äldre barnen inte var skrivna hos honom fick de flerbarnstillägg för fyra barn

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • Thuleslapper
    MammaHela skrev 2011-03-24 23:26:28 följande:

Om ni är två föräldrar som bor ihop och har barn från tidigare förhållanden som ni får barnbidrag för, kan ni räkna ihop samtliga barn. Det gör att flerbarnstillägget kan bli högre. Men ni måste antingen vara eller ha varit gifta med varandra, eller ha eller ha haft ett gemensamt barn.

Alltså spelar det ingen roll vart de är skrivna, det som räknas är att man får barnbidrag för barnet. Jag vet att en kompis till mig har tre barn med sitt ex, fick ett barn till med sin nya kvinna, och även om de tre äldre barnen inte var skrivna hos honom fick de flerbarnstillägg för fyra barn
    Det var intressant.
    Min sambo har 2 barn med sitt ex, och hon tar bägge barnbidragen (de har delad vårdnad, barnen är skrivna hos oss)
    Har hört att om sambon och jag skulle lyckas få barn så måste han se till att få barnbidragen för sina 2, annars skulle vi inte kunna få flerbarnstillägget...
  • MammaHela
    Thuleslapper skrev 2011-03-24 23:31:43 följande:
    Det var intressant.
    Min sambo har 2 barn med sitt ex, och hon tar bägge barnbidragen (de har delad vårdnad, barnen är skrivna hos oss)
    Har hört att om sambon och jag skulle lyckas få barn så måste han se till att få barnbidragen för sina 2, annars skulle vi inte kunna få flerbarnstillägget...
    Ja det stämmer, man får inte flerbarnstillägg om man inte får barnbidrag från FK. Har du några egna barn? För om du har det, och han har barn sen innan och ni får gemensamma barn så får ni räkna ihop för alla barnen.

Eller så gifter ni er och på så sätt får ni även räkna ihop alla barnen, för det var villkoren, antingen gifta eller har gemensamma barn.
  • Fröken Susidus

Men alltså, nu är jag kanske trött och lite trögfattad.
    Ni skriver att man ska vara antingen gift eller ha gemensamma barn? Om man har ett gemensamt och sambon ett sen innan och väntar ett tredje, får man flerbarnstillägg då eller behöver vi vara gifta för det?

Vad är det annars som gäller då för att man ska få tillägg? Att barnen är skrivna här eller hänger allt på barnbidraget?

• MammaHela
    Fröken Susidus skrev 2011-03-24 23:52:21 följande:
    Men alltså, nu är jag kanske trött och lite trögfattad.
    Ni skriver att man ska vara antingen gift eller ha gemensamma barn? Om man har ett gemensamt och sambon ett sen innan och väntar ett tredje, får man flerbarnstillägg då eller behöver vi vara gifta för det?

Vad är det annars som gäller då för att man ska få tillägg? Att barnen är skrivna här eller hänger allt på barnbidraget?
    Gift ELLER ha gemensamma barn. Om ni har ett gemensamt, får ett till och han har barn sen innan som han får barnbidrag för så har ni rätt att få flerbarnstillägg för 3 barn. Det spelar ingen roll vart barnen är skrivna.
  • Anonym (ts)
    MammaHela skrev 2011-03-24 23:26:28 följande:

betyder det att om vi får ett barn så får vi flerbarns tilllägg för tre barn (ett gemensamt och hans två) och om hans ex får ett barn med nån annan så får hon likasant? alltså att de blir dubbla flerbarnstillägg?
  • MammaHela
    Anonym (ts) skrev 2011-03-25 12:59:20 följande:
    betyder det att om vi får ett barn så får vi flerbarns tilllägg för tre barn (ett gemensamt och hans två) och om hans ex får ett barn med nån annan så får hon likasant? alltså att de blir dubbla flerbarnstillägg?
    inte helt dubbla, det delas på något sätt som jag inte riktigt kopplat, men det står flera olika räkneexempel på den pdf:en som jag har tagit de förra uppgifterna från.
  • hon mot strömmen

För att ni ska få flerbarnstillägg för ert gemensamma barn och hans tidigare så måste ni skicka in en ansökan till FK om att sammanräkna barnen för att ni ska få tillägget för 3 barn. Vi höll på att missa 15000 för att vi inte visste om det. Fick retroaktiv för en viss period bakåt. 

• Anonym (ts)
    hon mot strömmen skrev 2011-03-25 14:08:02 följande:
    För att ni ska få flerbarnstillägg för ert gemensamma barn och hans tidigare så måste ni skicka in en ansökan till FK om att sammanräkna barnen för att ni ska få tillägget för 3 barn. Vi höll på att missa 15000 för att vi inte visste om det. Fick retroaktiv för en viss period bakåt. 
    okej men barnen måste inte vara skriva hos oss+ eller hur är det?
  • hon mot strömmen
    Anonym (ts) skrev 2011-03-25 19:27:52 följande:
    Ring till FK och kolla hur det är. Barnen var skrivna hos oss när vi fick men då boende bonusen här på heltid pga avståndet. Har ingen aning om hur det är annars.
  • MammaHela
    Anonym (ts) skrev 2011-03-25 19:27:52 följande:
    nej de behöver inte vara skrivna hos er alls. Det enda som krävs är att pappan delar barnbidraget med mamma, plus att ni ansöker om att få underhåll för alla barnen.
  • MammaHela

Läs denna så slipper ni fundera =)

www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_4058_barnbidrag_flerbarnstillagg.pdf

Så här står det

Flerbarnstillägget för två barn är 150 kronor i månaden. Ett barn ger då rätt till 75 kronor vid helt barnbidrag och hälften så mycket, 37,50 kronor, vid delat barnbidrag. Om du får delat barnbidrag för två barn blir alltså flerbarnstillägget 2 x 37,50 kronor. Får du delat barnbidrag för två barn och helt barnbidrag för ett barn blir flerbarnstillägget 2 x 101 kronor för barnen med delat barnbidrag och 201 kronor för barnet med helt barnbidrag.

Eftersom barnen inte kan vara skrivna på olika adressen så har inte folkbokföringen någon som helst betydelse,

Jag får helt flerbarnstillägg för 3 barn fast jag bara har ett barn skrivet hos mig.

• hon mot strömmen
    MammaHela skrev 2011-03-25 20:05:59 följande:
    Läs denna så slipper ni fundera =)

www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_pu...

Så här står det

Flerbarnstillägget för två barn är 150 kronor i månaden. Ett barn ger då rätt till 75 kronor vid helt barnbidrag och hälften så mycket, 37,50 kronor, vid delat barnbidrag. Om du får delat barnbidrag för två barn blir alltså flerbarnstillägget 2 x 37,50 kronor. Får du delat barnbidrag för två barn och helt barnbidrag för ett barn blir flerbarnstillägget 2 x 101 kronor för barnen med delat barnbidrag och 201 kronor för barnet med helt barnbidrag.

Eftersom barnen inte kan vara skrivna på olika adressen så har inte folkbokföringen någon som helst betydelse,

Jag får helt flerbarnstillägg för 3 barn fast jag bara har ett barn skrivet hos mig.
    Lite annat om man har barn med olika partner och inte får barnbidrag för alla barn insatt på sitt konto.
    Ex:

Pappan har barn A och B, får barnbidrag och tillägg.
    Pappan har barn C med nya partern som får barnbidraget

Då får man inte flerbarntillägget för det tredje barnet automatisk.  Utan man måste skicka in ansökan om att sammanräkna barnen.
  • MammaHela
    hon mot strömmen skrev 2011-03-25 20:17:03 följande:
    Lite annat om man har barn med olika partner och inte får barnbidrag för alla barn insatt på sitt konto.
    Ex:

Pappan har barn A och B, får barnbidrag och tillägg.
    Pappan har barn C med nya partern som får barnbidraget

Då får man inte flerbarntillägget för det tredje barnet automatisk.  Utan man måste skicka in ansökan om att sammanräkna barnen.
    Ja men precis, som jag skrev ovanför *pekar uppåt*
  • hon mot strömmen
    MammaHela skrev 2011-03-25 20:45:16 följande:
    Ja men precis, som jag skrev ovanför *pekar uppåt*
    Tyvärr så upplyser inte försäkringskassan om det.
  • MammaHela
    hon mot strömmen skrev 2011-03-25 20:46:51 följande:
    Tyvärr så upplyser inte försäkringskassan om det.
    jo i den information som jag länkade till *pekar upp igen*

Föräldrar som bor ihop, har gemensamma barn och har valt olika mottagare av barnbidragen får inte automatiskt flerbarnstillägg. De måste anmäla att de vill räkna ihop barnen i familjen.
    Gör anmälan på blanketten ”Flerbarnstillägg” som finns på vår webbplats www.forsakringskassan.se.
Svar på tråden hur fungerar det med flerbarnstillägg ?