• Maeva

Vattkoppor/bältros

Min stackars make har fått bältros och herregud så ont han har! Ryggen och bröstet är täcka med fula, röda och vätskefyllda utslag. Vad jag har förstått kan bältros smitta så att den som ännu inte haft vattkoppor får det. Vi har en 1-årig son och jag funderar på om det är farligt för ett så pass litet barn att smittas av vattkoppor?

• Svar på tråden Vattkoppor/bältros
  • lotta sve

Har hört att ju tidigare i livet man får det desto lindrigare är det..
    Har just nu en 2,5åring som har det. Väntar bara på att 5åringen oxå åker på det...
    Men farligt för en 1åring är det inte.
    Hoppas din man kryar på sig.

• murreior

När jag hade bältros sa de att det inte smittade till vattkoppor ( Sa läkaren på vårdcentralen). Och barnen här hemma blev inte smittade. Däremot hade jag troligen blivigt smittad för att jag varit i närheten av vattkoppor.

Men jag har hört de som säger tvärtom här på familjeliv?!

Det är inte farligare att få det vid 1års ålder.  Däremot är det oftast hemskt att få det som vuxen.

• Malwa

Min man hade bältros och smittade våra 2 barn med vattkoppor. Så det är samma virus men första gången blir det vattkoppor och får man det fler gånger är det bältros.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • Korv med Bröd

Nej det är inte farligt..

• Malwa

Har du en gång haft vattkoppor så ligger bältros latent i kroppen, du kan få det när som helst tex i samband med förkylning eller stress, du kan även få bältros flera gånger.

Ramlar man för att man dör eller dör man för att man ramlar?
  • anju79

Om bältros nu ger vattkoppor så är det ingen fara för ettåringen. Min son var 7 v när han insjuknade. Ju tidigare desto bättre:)

Svar på tråden Vattkoppor/bältros