• Maj80

efternamn vid giftemål - familjenamn vs andersson - hjälp!

jag heter ett ovanligt efternamn, vi är ca 30 personer som heter det. Jag har tidigare tyckt mycket om mitt namn men ju äldre ja blivit desto mindre betyder det + att jag lessnat på att bokstavera det VARJE gång.

Min sambo har ett "son-namn", inte något av de vanligaste men ändå...

Har föreslagit (i många år) att vi ska ta mitt namn men senaste åren sagt att vi borde byta båda. Han vill inte. Jag har känt att det känns fel att byta mitt personliga namn till ett "son-namn", nu börjar jag tveka.

Vi har varit tillsammans i tio år, har två barn o ska gifta oss nästa år.
    Barnen heter samma som mig men jag vill att vi alla fyra ska heta samma namn, kanske fjantigt men jag vill att vi ska vara "familjen ...". Min sambo tycker det inte spelar någon roll om vi har samma eller ej.

Hur ska jag göra?
    Kan barnen och jag ha mitt efternamn som mellannamn eller liknande? Skulle inte vilja ta bort det helt men helst undvika dubbla efternamn

• Svar på tråden efternamn vid giftemål - familjenamn vs andersson - hjälp!
  • hemlig02

Jag hade oxå ett ganska ovanligt efternamn innan jag gifte mig och kände ungefär samma sak som dig. Det kändes viktigt att vi hade ett gemensamt namn i familjen, samtidigt som jag inte gärna ville skiljas från mitt efternamn. Från början tänkte jag ha dubbelnamn, men det kändes för jobbigt att skriva hela tiden, så jag tog min mans namn vilket jag inte har ångrat alls

• virre85

Jag hette Kuylenstierna innan jag gifte mig och blev kalrsson
    Men nu var ju inte detta mitt efternamn utan jag fick det när mamma gifte om sig, så det kom från mammas makes sida.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • MamaB

Man kan inte ha två efternamn. Man har ett mellannamn och ett efternamn. Mellannamnet är obetydligt i folkbokförings ögon och kan inte föras vidare till tex sina barn (alltså dina barns barn).
    Tänk på att om ni gifter er och du/ni byter namn kan barnen sen inte få ditt namn som mellannamn omdu kommer på det senare. När föräldrarna har samma namn får man inte ge sitt/sina barn ett mellannamn. Jag skulle lägga till makens namn som mellannamn (på barnen) och när ni gifter er ha kvar ert efternamn och be mannen byta eller alterternativt att han heter samma som nu och du tar hans namn som mellannamn.

• Maj80

Tack för alla svar!! Skönt att det är fler som varit i liknande situation:)

MamaB: kan jag ge mitt efternamn som mellannamn till mina barn innan vi gifter oss men ej efter? Vad menar du med ditt förslag? Att vi ska ha olika efternamn men att barnen kan ha hans efternamn som mellannamn? Det vill jag inte i så fall. Då kan det lika gärna vara som vi har det nu.

• Catox9

Svårt! Jag bytte till min mans efternamn när vi gifte oss vi är nu totalt fem som heter så Solig jag får jämt bokstavera men jag bryr mig inte speciellt mycket längre.
    Jag hade ett dubbelefternamn innan och ville inte tvinga på min man det men jag saknar ett av efternamnen som är finskt och inte speciellt vanligt...
    Förlåt det gav dig ju inte speciellt mycket men jag tror inte man kan ha dubbla efternamn numera utan det blir ett "mellannamn" eller nåt sånt..

Annars får du och barnen övertala snubben och sen får ni bokstavera i nöd och lust Flört
    Lycka till!

• Maj80

"Bokstavera i nöd o lust"  Ha ha ha! Bäst hittills:)
    Oavsett om man kan eller ej så vill jag ej ha dubbelnamn, vill inte att barnen ska ha det heller. Ibland funderar jag på om det jobbigaste kommer bli att berätta för pappa (hans slöktnamn)

• Catox9
    Maj80 skrev 2011-03-23 21:01:39 följande:
    "Bokstavera i nöd o lust"  Ha ha ha! Bäst hittills:)
    Oavsett om man kan eller ej så vill jag ej ha dubbelnamn, vill inte att barnen ska ha det heller. Ibland funderar jag på om det jobbigaste kommer bli att berätta för pappa (hans slöktnamn)

Ja, jag bytte ju bort mina båda (skilda föräldrar) båda mina föräldrar blev nog lite ledsna, mest pappa för hans var original, morsan hade gift om sig och jag fick hennes nya valda efternamn. Men jag ångrar mig inte jag tycker (fortfarande) det är lite kul att ha ett udda namn.

• mapo51

Hade det varit ett såpass ovanligt efternamn hade jag funderat på att behålla det, men jag hade ett ganska vanligt "icke-sonnamn" som jag fick bokstavera hela tiden och det blev ändå alltid fel så jag bytte bort det mot ett son-namn utan att tveka.

Jag tror att dina barn kan välja att ta ditt ovanliga efternamn eftersom du hette det som ogift. Jag har flera kompisar som har tagit sina mammors efternamn ovanliga efternamn, men kolla upp hur ni ska göra för att inte ta bort den möjligheten.
    Jag har också en kompis som inte bytte efternamn när hon var i samma situation som du, hennes barn har dock samma efternamn som pappan.

• Maj80

Någon som vet vem man kan kontakta för att få exakta svar?  Skattemyndigheten?
    mapo51: som du skriver: jag känner också som när de blivit vuxna tagit sin mammas efternamn som ogift

• MamaB

Jag och min första man gifte oss innan barnet kom, då hade vi alla samma efternamn. När vi skilde oss bytte jag tillbaka till mitt flicknamn som jag gav sonen som mellan namn.
    När jag gifte mig med min man var vi gravida med nästa barn och planen var att ge barnet mitt flicknamn som mellan namn och pappans efternamn (jag skulle själv byta vid vigseln) så syskonen skulle höra ihop lite namnmässigt (eftersom de skulle ha olika efternamn) men eftersom jag bytt till maken namn kunde vi inte ge barnet mitt flicknamn som mellannamn. Man får inte ge barnet mellan namn om föräldrarna har samma efternamn. Hade vi vetat detta hade jag väntat med att byta namn.

Vill du kolla upp reglerna är det namnlagen inom folkbokföringslagen som gäller. Kolla på nätet eller ring SKV och välj att prata med någon på folbokföringen.

Det slutade med att lillabarnet fick mitt flicknamn som förnamn, är ett kort inte typiskt efternamn.

Svar på tråden efternamn vid giftemål - familjenamn vs andersson - hjälp!