• Anonym (Tjej)

Biverkningar av p-ring?

Satte in min första p-ring i fredes, alltså fem dagar sen.

Igår eftermiddag, precis som idag, har jag mått väldigt illa. Det sitter i halsen och jag bara väntar på det, ungefär.... Väldigt obehaglig känsla. Jag har denna eftermiddagen, precis som igår behövt vila på eftermiddagen.

Jag gissar mig till att det är biverkningar av ringen men undrar om någon annan upplevt liknande biverkningar av p-ring?

Tankar och åsikter?

Jag trivs bra med ringen annars, har varit utan preventivmedel i drygt två år och vill verkligen att denna ska fungera för mig,om bara illamåendet kan släppa någon gång.... 

• Svar på tråden Biverkningar av p-ring?
  • Anonym (Hormoner...)

Här är vad som står i Fass.se om biverkningar. Tromboser är förstås allvarligast.
    Själv tipsar jag om pessar, som är helt biverkningsfritt...

Vanliga biverkningar 
    (förekommer hos fler än 1 av 100, men färre än 1 av 10 kvinnor)

buksmärta, sjukdomskänsla (illamående)

vaginal svampinfektion (så som ”torsk”), ringrelaterat obehag ivagina, genital klåda, flytning från vagina

huvudvärk eller migrän; nedstämdhet; minskad sexlust

bröstsmärta; smärtsamma menstruationer

akne

viktökning

utstötning av ring

Mindre vanliga biverkningar (förekommer hos fler än 1 av 1 000 men färre än 1 av 100 kvinnor)

synrubbning; yrsel

svullen buk; kräkning; diarré eller förstoppning

trötthet, olust eller irritation; humörförändring; humörskiftning

vätskeansamling i kroppen (ödem)

blåskatarr eller urinvägsinfektion

svårighet eller smärta vid tömning av blåsan; stark önskan och behov av att tömma blåsan, täta trängningar

problem vid samlag inkluderat smärta, blödning eller att partnern känner ringen

förhöjt blodtryck

ökad aptit

ryggsmärta; muskelspasm; smärta i ben och armar

minskad hudkänslighet

ömma eller förstorade bröst; fibrocystisk bröstsjukdom (cystor i brösten som kan svullna eller bli smärtsamma)

inflammation i livmoderhalsen; cervixpolyp (tillväxt i livmoderhalsen); utväxt på gränsen till livmodermunnen (ektopi)

förändringar i blödningsmönstret (t.ex. kraftig menstruation, menstruationen förlängs, blir oregelbunden eller uteblir helt); bäckenobehag; premenstruellt spänningssyndrom (PMS), spasmi livmodern

vaginal infektion (svamp och bakteriell); brännande känsla, illaluktande, smärta, obehag eller torrhet i vagina eller vulva

hårförlust, eksemklåda, utslag eller blodvallning

brusten ring

Följande sällsynta biverkningar har rapporterats efter att NuvaRing godkänts för försäljning: utslag, besvär från penis hos partnern (så som irritation, utslag, klåda).

• Anonym (Tjej)

Jag har googlat mig fram till en hel del info om ringen, 
    det jag var ute efter var lite mer personliga erfarenheter

Illamåendet har gått över nu, det som besvärar mig mest är mitt humör...  Känns som hela jag är en känslomässig bergodalbana, kanske inte fullt så roligt för min pojkvän...

Inga andra med egna erfarenheter? 

• baobab

Jag har använt min i drygt en vecka nu och jag har ett konstant illamående och har blivit världens lipsill, kan knappt kolla på tv längre för att allt är så sorgligt/fint/allmänt rörande hehe. Har dina biverkningar gått över eller mår du fortfarande dåligt av ringen? Jag Hoppas ju verkligen att det blir bättre:S

• Snabeldrake

Jag har p-ring. Aldrig känt något problem så. Men jag blir nedstämd av den. Märks tydlig skillnad de ringfria veckorna och de veckorna jag har ring. Men men, den får gå ett tag till. 

• baobab
    Snabeldrake skrev 2011-04-14 19:46:40 följande:
    Jag har p-ring. Aldrig känt något problem så. Men jag blir nedstämd av den. Märks tydlig skillnad de ringfria veckorna och de veckorna jag har ring. Men men, den får gå ett tag till. 
    Hur länge har du haft den? Jag hade samma problem när jag åt p-piller och min barnmorska menade att det är en vanlig biverkning när man är känslig mot gestagen/gulkroppshormon. 
  • Anonym (Tjej)

Jag har tagit ut min ring efter att ha provat i drygt 2 månader. Det var absolut inte värt det med alla humörsvängningar, gick ner mig totalt , grät utan anledning och fick migrän på köpet.
    Får blir hormonfri spiral istället. 

Svar på tråden Biverkningar av p-ring?