LillTussa skrev 2011-03-23 23:19:25 följande:
Använder inte produkter till djur som inte ens människan råds att ta på sig själv (man ska ha handskar, inte gosa med hunden på ett dygn etc etc om det är som för 3 år sedan då jag läste bipackssedeln)
Min hunds helbror blev jättesjuk av frontline, fick först ett riktigt fult köttsår på applikationsstället och strax därefter insjuknade han såpass att han var tvungen att läggas in på djursjukhus i 3 dagar under ständig övervakning.
Det började med såret, sen fortsatte det med dåsighet, flåsande, slö, vägrade dricka vatten. Senare in i förloppet kissade han ned sig, såg dåligt, bajsade ned sig, epileptiska anfall.. Skummade ur munnen.
En kraftig överkänslighetsreaktion som kunde ha kostat honom livet. Biverkningen rapporterades in till läkemedelsverket av veterinär.
Vill absolut inte skrämmas men var då uppmärksam och bada hunden ordentligt så du får bort medlet. Sen håller du koll och det finns andra produkter på marknaden som är betydligt mildare mot hunden.
Varför har du gett frontline? (en vänligt ställd fråga...

Man vet aldrig på FL...)
Kors i taket.....:(
Jag har alltid varit emot med, men min hund är snart fyra år och har haft borrelia tre gånger redan.. Och så som jag går igenom henne och stackarn har inte fått springa i skogen som en hund borde just för fästingarna. Dom bara flyger på henne ändå..våran andra hund gillar dom inte alls.
Hon har även kronisk magkatarr som antagligen uppstod efter den första borrelia kuren som magen kraschade totalt på. Dom andra två gångerna va hon tvungen att äta en annan medicin för att kunna klara av borrelia medicinen..men vad skall man göra liksom. Man tror det ska vara en gång...när hon fick det två gånger unde man inte tro det...tredje gången..ja då finner man inte ord..
Vi satte på Frontline....hittade ingen utväg....testat ALLT som finns i sprayväg och halsband.
EN fästing har hon haft sen det!!! Vi var överlyckliga!!!!! Innan kunde jag ta 20-30 per dag....fast vi bara gått på små gräskanter...så kröp dom i huvudet på henne..
Hon har gått på korticon i tre år pga magkatarren, sett ut som en gående ballong. Dåligt bajs konstant och kissade jämt. Trots mediciner och specialfoder. Tillslut sa veterinären att hon har inte ett värdigt liv. Hon orkade inte springa efter en pinne utan att bli anfådd i flera timmar.
Levern visade sig hålla på att kollapsa. Det ena värdet som ska ligga mellan 10-100 var på 625, det andra som ska vara på några hundra med...det var OMÄTBART för det va så högt!! Och så visade sköldkörteln problem med.
Jag fick nog...en sista jävla chans ska hon få stackarn, fast dom tyckte hon skulle avlivas egentligen..
Jag slutade med korticonet (trappade ner såklart) Bytte foder från ett som magkatarrshundar absolut skulle ha för 900 spänn i månaden, till ett dietfoder med fibrer.
Så jag har köpt så mycket otrolig dyr medicin för levern, och nu har det vänt!! Veterinären har aldrig varit med om en hund som återhämtat sig så på medicinen. Nu är värderna perfekta!! Sköldkörteln med, äter levaxin.
Hon har varit korticonfri sen december, säkert gått ner 10 kg (mycket vätska) och ser nu ut som en hund :)
Jag har fått en ny hund!!! Ursäkta, men hon har BAJSKORVAR, det har hon aldrig haft innan!! mest diare..
Och därav Frontline....alla säger att fästingarna dyker upp vid plusgraderna och jag vill verkligen inte att hon skall få borrelia igen, för hon kommer inte klara det, därför köpte vi redan. För hon fick det hela förra året och vi va SÅ lyckliga att hon tålde det, därfär blev jag SÅ ledsen och förtvivlad nu....kanske ni förstår....
Så jag trodde givetvis att det skulle gå bra nu med.... :(