• Phillippa

Hur länge kan era barn på 1,5 år leka själva?

Hej

Min dotter är 1,5 år och jag är bara nyfiken på hur länge era barn i samma ålder kan leka själva? Med själva menar jag då att ni inte sitter bredvid utan attt barnet exempelvis är i sitt eget rum och grejar (utan syskon). Min dotter har inte gjort det så mycket hittills men leker väldigt bra när jag är i närheten. Idag överraskade hon dock och lekte själv inne på sitt rum medan jag grejade i köket i 15 minuter. Jag säger varken bu eller bä om detta och har inget emot att hon vill ha mig i närheten men jag är nyfiken på vad som är vanligt i denna ålder. 

• Svar på tråden Hur länge kan era barn på 1,5 år leka själva?
  • frankrike

Kortare stunder i rummet men leker bäst i närheten. När storasyster är hemma är det typ kanonbra och roligt i ca 10 min och msn njuter sen utbryter oftast något bråk...

• Keyrie

Det är INTE länge kan jag säga. Kan räkna på en hand när han har suttit för sig själv och lekt, max 10 min. Han vill absolut ha sällskap eller vara med när jag/pappan gör saker.

• Phillippa

Det verkar ju vara som min dotter då. När börjar barn generellt att leka själva?

• Mary Jo

Det är väldigt olika. Men är hon på bra humör kanske 1 timma. Men det är nog inte ofta. Oftast är det 20 minuter kanske dom mest .. (Dock så är hon 13 månader,missade att det var 18 månader )

• lammet

Min son är 20 månader och kan leka själv hur länge som helst. Han har alltid varit så. Det är inte många minuter om dagen han kräver att vi ska leka med honom men det gör vi ju ändå såklart. Men jag tror inte det hör till vanligheterna att barn i den åldern leker så mycket själv som han gör för de är förvånade på förskolan att han är så självgående. 

• Phillippa

Oj, så länge själva! Hoppas att min lilla också lär sig tycka om att leka mera själv snart också.

Det gör inget om barnet inte är exakt 18 månader sofianordstrom ;). Allt mellan 1-3 är egentligen intressant!

• Annatingeling

Hej, min son på 22 mån leker korta stunder själv. 5-10 min kan han gå in på sitt rum. Han leker helst i närheten av och med oss vuxna. Han har inget jämnårigt syskon, kanske hade det varit annorlunda då. Barn är verkligen olika redan från start, det är så tydligt när man läser denna tråd.

• Smulan87

Oj, min son kan sitta i timmar o leka själv, han kommer obrt till mig o kikar ibland, om han ska rita så sitter han minst en halvtimme :P

• semchen

När det bara är jag och sonen på 19 månader hemma kan han leka för sig själv ganska länge, jag kan hinna laga mat t.ex.

Men när pappa också är hemma förvandlas sonen och vill jämt vara med en av oss

• Bonnie Tyler

Det där är ju helt och hållet en personlighetsgrej, skulle jag säga.

Min äldsta lekte inte så mycket själv vid den åldern. Hon är väldigt social och vill ofta ha sällskap. Nu vid snart 4 år är det klart att hon kan vara själv i sitt rum ett tag, men hon väljer inte det.

Yngsta dottern däremot leker själv långa stunder dagligen. Men hon är inte lika tvungen till sällskap. En vanlig dag sysselsätter hon sig själv nästan hela dagen, men jag eller min man sitter oftast i närheten och läser eller pysslar med nåt. Sen med jämna mellanrum kryper hon upp i knät och myser och sticker sen iväg och grejar med sitt igen. Hela tiden nära oss, men ändå på egen hand.

Hon är 1,5 år och språket verkar inte bli så tidigt som på storasyster. Inte så konstigt när man hela tiden klättrar, pysslar och leker för sig själv och är nöjd... 

• Flygandemattan

Vår dotter på två år kan inte leka själv.. finns liksom inte en tendens till det. däremot så kan hon titta på Musses klubbhus och händige Manny helt ensam i soffan. Jag brukar parkera henne där om jag ska laga mat eller duscha.

• frankrike

Jag tycker termen kan inte leka själv är lite fel. Det jag har lärt mig vad gäller vår dotter på 31/2 är att hon kan mycket väl leka själv men hon älskar samspel. Älskar att kommunicera, visa , fråga osv. Sonen verkar vara likadan fast med mindre språk då än så länge. Men visst kan hon leka själv.

• mamma0907

Min kille kan köra med sina bilar rätt länge själv ibland, men det handlar kanske om 15-20min. Bäst gör han det dock om vi är i samma rum och kanske går iväg korta stunder. Helst vill han dock att man är väldigt nära honom även då han leker själv...

• Lilja7

Oj min son på 15 mån leker aldrig själv, även om han kan bläddra i sina böcker själv så tar han min arm o vill att jag ska bläddra åt honom, han vill rida på min rygg o att jag ska lyfta upp honom överallt men om jag går ut några sekunder så slänger han sig på golvet o blir jätteledsen eller så drar han i byxbenet o vill ha uppmärksamhet, så att laga mat är inte det lättaste.Men det blir nog bättre när han blir äldre, eller får ett syskon att leka med =)

• tackförfisken

Min yngsta på 19 mån leker själv i högst 15 min. Med sina äldre syskon( 5 och 8 år ) leker hon så länge hon får. Är dom större på gott humör och låter henne vara med så hinner man med massor här hemma:)

• J K

Mitt barn på 1,5 kan leka/läsa/pyssla för sig själv i kanske 10-15 minuter.

Gäller det TV så är det ett eller ett par program (gärna naturprogram med djur i) som kan få honom att sitta i soffan i 5 minuter.

Men annars vill han väldigt gärna vara med och greja (städa, diska, tvätta) och det beteendet uppmuntrar jag gärna  

♥ Benjamin 2010.08.27 ♥ BF 2012.04.02 ♥ janekallqvist.se
Svar på tråden Hur länge kan era barn på 1,5 år leka själva?