• Jeninan

Sociologi alt. Psykologi. Vad ska jag välja?

Hej!

Jag är ekonom i botten och har funderingar på att plugga till beteendevetare. En studievägledare sa till mig att det skulle räcka med att läsa 1,5 år för att kunna ta ut en kandidatexamen i beteendevetenskap om jag läste 90 poäng i samma ämne. Stämmer detta?

Jag kan inte avgöra om det är psykologi eller sociologi jag vill läsa. Vad är roligast? Vad har jag mest nytta av?

Jag är intresserad av jobb som tex. personalchef, enhetschef på äldreboende, rekryterare mm.

Tack så mycket till dig som tar dig tid att svara!!

• Svar på tråden Sociologi alt. Psykologi. Vad ska jag välja?
  • Una Estrella

Såg en artikel idag på aftonbladetTema Högskola att sociologer är en av utav de tre utbildningar där examinerade har svårast att få jobb...dock tycker jag själv att sociologi är mycket med intressesant att läsa än psykoligi! så det beror lite vad du går efter....jobbmöjligheter eller intresse

• Tecken

Har du kollat upp arbetsmarknaden ordentligt? 90h låter lite för de jobben du vill ha. Leder det verkligen till jobb?

• Tecken

Nu har jag funderat lite till. Hur kom du fram till beteendevetare? Varför inte läsa t ex socialt arbete istället? Och så lite arbetsrätt kanske?

• Miss Cee

Mycket förenklat skulle jag beskriva det som att psykologi hanterar problem "Inom" människor. Tex psykiska sjukdomar, ångest eller andra saker.
    Sociologin fokuserar på problem/samspelet mellan människor, men även på ett samhällsperspektiv osv.

Så med din bakgrund så skulle jag absolut välja sociologi (av de två alternativen) eftersom du kan ha nytta av sådana saker som gruppdynamik etc i ditt arbetsliv.

• Thessla

Med tanke på de yrken du är intresserad av så hade jag valt sociologi.

~ du är din egen lyckas smed ~
  • Livisu
    Tecken skrev 2011-03-23 22:19:57 följande:
    Har du kollat upp arbetsmarknaden ordentligt? 90h låter lite för de jobben du vill ha. Leder det verkligen till jobb?
    Men alltså, hon menar väl att hon med sina 90hp kan göra en dubbelexamen tillsammans med delar ur ekonomiutbildningen hon läst? Så hon får en kandidat både i psykologi/sociologi, och i det ekonomiska ämne hon läst tidigare.
  • shopgirl75

hej
    jag vet inte vad som gäller med poängen.

Visste du att du kan läsa socialpsykologi och få det bästa från två världar? 

• ToKar

om du ska bli personalchef så kan du ju läsa ämnen som psykologi eller sociologi med inriktning personal och arbetsliv. Det är kanske lite mer relevant? och så lite arbetsrätt på det också. Det är nog toppen att du har ekonomi i grunden. Många vill ha såna personalchefer.

Även om personalvetare är beteendevetare så skiljer det ju sig rätt rejält. Även om man läser psykologi så är det ju inte alls samma psykologi man läser... :)

• violatricolor
    violatricolor skrev 2011-05-12 16:42:09 följande:
    Mitt förslag är att du kollar vilka kurser de läser på PA-programmet och försöker hitta motsvarande fördjupning.
    I Uppsala, t ex ser pogrammet ut så här:
    www.uu.se/node605?pKod=SPA1K&lasar=11%2F12
    Du ser att de finns tre alternativa fördjupningar? Dessa går att läsa som fristående kurser. Välj bland dem.  
    Alltså:
    Alternativ 1: Pedagogik med inriktning mot vuxna och arbetsliv
    Alternativ 2: Sociologi med inriktning mot arbetsliv, organisation och personal
    alternativt Socialpsykologi
    Alternativ 3: Psykologi
Svar på tråden Sociologi alt. Psykologi. Vad ska jag välja?