Beccibus skrev 2011-04-04 12:11:48 följande:
Hej!
Jag har epilepsi och väntar mitt andra barn och äter medicinen Keppra. Min förra graviditet åt jag Lamictal och det var väldigt svårt att dosera den och jag fick ganska många anfall. Nu är jag i vecka 11 och det har gått bra. Haft lite känningar men inga kramper. Problemet med Lamictal var att koncentrationen av medicinen påverkas av blodvolymen i kroppen som blir högre när man är gravid. Jag fick ta koncentrationsprov varje månad och höja min dos till det dubbla och trots det fick jag anfall. Innan jag blev gravid hade jag varit anfallsfri i tre år.
Medicinen Absenor vet jag inget om. Finns det forskning om att den ökar risken för missfall och missbildningar?
Nu med andra graviditeten oroar jag mig inte lika mycket för missbildningar. Min lilla flicka föddes fullt frisk och mår jättebra så det känns lite säkrare nu när man faktiskt vet att det för det mesta går bra.
Medicinen Keppra saknar studier på gravida men jag känner mig trygg i och med att jag förhoppningsvis slipper anfall. Den påverkas inte av blodvolym eller vikt så antagligen behöver jag inte höja dosen. Min läkare rekommenderade mig att byta trots att hon visste att vi ville ha fler barn. Jag har i flera år ätit Folasin (Folsyra 5mg) i förebyggande syfte.
Det enda som är jobbigt nu är att min medicin har trötthet som en vanlig biverkning och lägger man till garviditetströtthet på det så blir det väldigt svårt att orka med allt precis som vanligt. Jag ska prata med min läkare idag och se om jag kanske ska bli sjukskriven ett tag. Under min första graviditet var jag sjukskriven from. v 16. (jobbar natt med många tunga lyft och mycket stress)
Hur är det med dig? Får du ofta anfall?
Hej!
Va skönt att den första graviditeten gick bra, även om den verkar ha varit tung. Hur fick du göra vid förlossningen? Blev det ett planerat kejsarsnitt eller vanlig vaginal förlossning?
Vad det gäller Absenor så ökar den främst risken för ryggmärgsbråck och hör tyvärr till en av "de sämre" medicinerna när det gäller graviditet. Det är en gammal medicin så man har kunnat följa den länge i forskningen. Jag har pratat mycket med min neurolog redan innan jag blev gravid och det verkar som att det inte är någon vidare idé för mig att försöka byta medicin. Jag har testat olika komibinationer tidigare, men ingen har fungerat bra. Den kombinationen som jag har nu har gjort att jag inte haft anfall på ca 6 år, och jag hoppas det fortsätter så.
Än så länge mår jag strålande, men är bara i vecka 7 så jag tar inget för givet. Jag fick tidigare ett missfall och kan inte sluta fundera på om det berodde på medicinerna. Jag hoppas bara så innerligt att det här pyret stannar och kan hålla sig friskt. Det enda jag känner att jag egentligen kan göra är att fortsätta äta folsyra (har ätit ett år i förebyggande syfte) och försöka leva sunt. Men lite jobbigt är det...