• fiskarna

    Gravid i v 38. Extremt starka fosterrörelser. Normalt?

    Hej!

    Jag är gravid i v 38 och enligt bokens alla regler så ska ju rörelserna avta eller bli svagare nu, eftersom barnet har det trångt därinne nu.

    Men mitt barn sparkar och har sig mer än någonsin nu. Jag förstår inte, innebär det att mitt barn är extremt litet? Är det någon som upplevt samma? Hur stora barn hade ni? Man oroar sig ju för ALLT, vilket är dumt men man har inte så mycket annat att tänka på numera..

    Jag skulle bli jätteglad om någon kunde komma lite erfarenheter eller tankar. Tack på förhand! 

  • Svar på tråden Gravid i v 38. Extremt starka fosterrörelser. Normalt?
  • Pickeli

    Min bebis sparkade som din, sparkade även sig igenom hela förlossnigen under värkarna också! 3400 vägde han...

    Det blir trängre i magen men barnet blir ju samtidigt starkare så det är klart det känns!

  • Clotilda

    Jaha, ska rörelserna minska? Min levde loppan ända fram till slutet och kom ut och vägde strax över fyra kilo. Att det var trångt verkade inte röra honom, men så var han väldigt stark redan som nyfödd också - kunde hålla upp sitt eget huvud och sparka ordentligt. Kanske har du en stark krabat bara, som inte den minskade platsen kan tämja. =)

  • Naura

    Hej!

    Kan inte annat än svara på hur det varit för mig de sista veckorna. Är i v.39 nu och mitt barn sparkar och boxas oxå mer än nånsin vissa dagar. Så har det varit i ett par veckor nu. Jag hade på senaste kontrollen ett magmått på 37cm och ligger högst upp på kurvan av magens storlek, min bm gissar att det blir ett 3,5 - 4kg barn för mig bara av hur det brukar se ut för dom som ligger på samma ställe på kurvan. Så jag är inte orolig. Är bara nöjd över att man känner mkt rörelser och slipper oroa sig över att den rör på sig för lite. :)

  • fiskarna
    Pickeli skrev 2011-03-23 21:46:02 följande:
    Min bebis sparkade som din, sparkade även sig igenom hela förlossnigen under värkarna också! 3400 vägde han...

    Det blir trängre i magen men barnet blir ju samtidigt starkare så det är klart det känns!
    Åh! Skönt att höra. Visst är det logiskt att de blir starkare, bara det att man sitter och läser om graviditeten på nätet och i böcker och överrallt står det att rörelserna avtar i slutet.. Bara det att min är vildare än någonsin nu :)
     Tack så mycket för ditt svar! 
  • fiskarna
    Clotilda skrev 2011-03-23 21:48:14 följande:
    Jaha, ska rörelserna minska? Min levde loppan ända fram till slutet och kom ut och vägde strax över fyra kilo. Att det var trångt verkade inte röra honom, men så var han väldigt stark redan som nyfödd också - kunde hålla upp sitt eget huvud och sparka ordentligt. Kanske har du en stark krabat bara, som inte den minskade platsen kan tämja. =)
    skönt att höra! grattis till din starka krabat, hoppas det även gäller min :)
  • fiskarna
    Naura skrev 2011-03-23 21:48:18 följande:
    Hej!

    Kan inte annat än svara på hur det varit för mig de sista veckorna. Är i v.39 nu och mitt barn sparkar och boxas oxå mer än nånsin vissa dagar. Så har det varit i ett par veckor nu. Jag hade på senaste kontrollen ett magmått på 37cm och ligger högst upp på kurvan av magens storlek, min bm gissar att det blir ett 3,5 - 4kg barn för mig bara av hur det brukar se ut för dom som ligger på samma ställe på kurvan. Så jag är inte orolig. Är bara nöjd över att man känner mkt rörelser och slipper oroa sig över att den rör på sig för lite. :)
    Lycka till! Ska också tänka som du!
  • EmmaRoSa

    Är i v 35 och min lille pojk sparkar och har sig på kvällarna så man undrar hur mycket plats han har egentligen, detta är min tredje graviditet och kanske så finns där mer utrymme då men han har ändrat rörelsemönstret lite för nu sover han mer på dagarna och är aktiv i magen på kvällarna sedan sover han på natten med, det är säkert fullt normalt, mina andra två pojkar va lugnare än denna lilla så alla bebisar är olika även i magen..

  • fiskarna
    EmmaRoSa skrev 2011-03-23 21:56:27 följande:
    Är i v 35 och min lille pojk sparkar och har sig på kvällarna så man undrar hur mycket plats han har egentligen, detta är min tredje graviditet och kanske så finns där mer utrymme då men han har ändrat rörelsemönstret lite för nu sover han mer på dagarna och är aktiv i magen på kvällarna sedan sover han på natten med, det är säkert fullt normalt, mina andra två pojkar va lugnare än denna lilla så alla bebisar är olika även i magen..
    grattis och lycka till med din starka lille son!
  • linda åk

    min bebis sparkar mycket oxå o speciellt jätte starka rörelser! är i v38+0 idag och enligt min bm är det inte farligt bara bra då vet man de har de bra där inne skönt o känna av mkt vore värre annars=)

  • vertige

    Är i vecka 40+1 idag och här är det full rulle. Det här med platsbrist har inte vårt Pyre förstått sig på heller. Barnmorskan gissar på att det är en 3,5-3,8 kg bebis just nu men den kan även vara lite större.

  • ChelseaGirl

    Är i v.37+6 idag och min bebis lever också rullan i magen! Jag håller med Lissabon, skönt att slippa oroa sig för att man INTE känner nåt. Har också varit lite förvånad över allt detta prat om att den "ska" röra sig mindre nu. Den här kommer troligtvis väga närmare 4 kg om jag går hela tiden enligt bm. Jag tar det mer som ett tecken på att den tycker att det är dags att komma ut snart, den kanske börjar känna sig lite klaustrofobisk därinne... :)

  • Lovely Miia

    är i vecka 37+4 o min lilltjej i magen sparkar o lever loppan hela dagen..
    o ibland sparkar hon så man får så jääävla ont haha...

    o min son var jättelugn hela grav.. så denna bebis är en riktig ninja haha xD


    Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • fiskarna

    Jag kan praktiskt taget hålla i de olika kroppsdelarna på mitt barn...känns mysko men samtidigt fantastiskt!  Kände även på huvudet idag och det verkar som att huvudet är fixerat, men den sparkar på som aldrig förr ändå! Mycket kraftigare sparkar med denna krabaten än med storasyrran. Skönt att höra att det inte bara gäller mig iallafall!
     

  • Familjen L

    Min bebbe rörde sig konstant och då kom bebben ut i vecka 42+0. Och det var inte liten bebis heller, 4590 g och 53 cm. Han, bebisen fick konstigt nog plats i min mage och han hade svängrum där han kunde sparkas och ha sig.

  • Nica01

    Min kille sparkade in i det sista. (Minns inte hur det var dagen då förlossningen satt igång, hade nog annat att tänka på då...) Han föddes 40+6 och var rätt normalstor. 3930g 51 cm. Och helt frisk.

  • Lovely Miia
    fiskarna skrev 2011-03-24 13:09:50 följande:
    Jag kan praktiskt taget hålla i de olika kroppsdelarna på mitt barn...känns mysko men samtidigt fantastiskt!  Kände även på huvudet idag och det verkar som att huvudet är fixerat, men den sparkar på som aldrig förr ändå! Mycket kraftigare sparkar med denna krabaten än med storasyrran. Skönt att höra att det inte bara gäller mig iallafall!
    de kan jag med min bebis med =)
    helt wierd känns de
    Julian December 2007 & Bebis April 2011
  • Utvandraren2

    Jag väcker liv i en gammal tråd...

    Är i v39 och min bebis rör sig från att jag går upp på morgonen till jag går och lägger mig. I synnerhet när jag sitter/ligger. Lite mindre när jag är i aktivitet, men orkar ju inte vara det lika mycket längre. Men det är inte längre bara obehagligt, ibland gör det ont! Häromdagen sparkades det rätt upp i revbenet, då kom det en tår från mamma.

    Min bebis ligger i nedre delen av kurvan, men jag är inte så stor själv heller. Det är ju skönt att veta att hon har det bra, men sparkarna börjar göra så pass ont nu att jag börjar önska att hon tittar ut snart.

Svar på tråden Gravid i v 38. Extremt starka fosterrörelser. Normalt?