• Anonym (pluggis/idiot?)

Blir knäckt så fort jag får underkänt....

I hela mitt liv har jag haft bra betyg, pluggat mycket och varit bra på att uttrycka mig, nu läser jag på högskolan och det går trögt ibland!

Loggade in på studentportalen ikväll för att se resultatet på min tenta. Underkänd. Jag blir så knäckt varenda gång. Jag vet inte vad det är som är fel, och det som gör mig mest ledsen är att den är underkänd, inte underkänd med komplettering. En komplettering kan ju vara ett fjuttigt årtal som saknas, men vid underkänd måste hela tentan göras om :(

Jag blir så jävla ledsen, får ångest och kan inte sova. Gråter mig igenom dagarna efter ett besked om underkänt. är det fler som är såhär, hur vänjer man sig vid att inte duga??? :(((

• Svar på tråden Blir knäckt så fort jag får underkänt....
  • Lena

jag lärde mig att inte värdera mig utifrån prestation, det var väldigt nyttigt.  Sen så blev det bättre studieresultat när jag kom in i hur man pluggade och kom förbi grundkurserna och började läsa intressanta saker.

Jag tycker att jag verkligen försöker, och jag tycker att det är kul med det jag läser! Men visst är det så att jag mår jättedåligt och känner mig kass när jag inte har presterat riktigt bra. Vill nog mest skriva av mig, jag tycker det är så jobbigt att inte klara saker när jag verkligen har trott att jag har koll på läget :/

• Themis

Man får börja med att acceptera att konkurrensen är en annan på högskola/universitet, och sen även tänka på att kurserna inom programmet är olika svåra. Nästan alla utbildningar har en del lätta glasskurser och några "nålsögon" där man verkligen måste kämpa.

Jämför inte med andra om det stressar dig, jämför med dig själv och de mål du sätter upp. Steg för steg kan man komma igenom även besvärliga kurser, men det kanske krävs ett par omtentor för en del för att det ska gå. Du är inte alls underkänd, du har bara inte blivit godkänd än!

Gråt inte, bli arg istället, anfall böckerna som en tiger och känn att du vinner poäng när du har koncentrerat innehållet till fina anteckningar.

Lös extentor om ni får det, jobba tillsammans med kurskamrater för att fånga det de har förstått som du kanske har svårt att förstå eller formulera bra. Även om båda har missat tentan så kanske ni har fångat olika saker som den andra behöver veta.

Var inte blyg för att be toppstudenterna om att få kopiera deras anteckningar, de flesta brukar dela med sig och de har ju redan tagit tentan så de behöver dem inte nu ändå, eller hur?

Våga gå igenom den underkända tentan med läraren och diskutera dina viktigaste missar, för om du inte förstår exakt vad som krävs för godkänt så kan du ju inte jobba på det. Är det enskilda stora frågor det gäller, för lite råplugg av fakta, eller är det hur du resonerar och skriver som är problemet?

Sen gör du en ny plan uitfrån när omtentan ligger, glöm inte att lägga in 3 extra  dagar för vila och repetition precis innan.

Vill man igenom så går det för de allra allra flesta, det tar bara lite längre tid.

Bara för att min magkänsla funkar betyder det tyvärr inte att din gör det.
  • Anonym

Studentportalen? Läser du på distans vid högskolan i Gävle?

• Lena

Jag har en examen trots jag bara tog en enda kurs första året och vissa kurser gjorde jag upp till 10 omtentor på.

• Eisa

Konstigt hur man kan bli underkänd när man tycker sig ha koll på läget ju.

Anonym skrev 2011-03-23 22:17:51 följande:
    Studentportalen? Läser du på distans vid högskolan i Gävle?
    Nej jag läser på Mälardalen.
    Eisa skrev 2011-03-24 06:38:37 följande:
    Tack för ditt sympatiska stöd.

Ja, det är ju det som är problemet, det känns som om jag förstår och att jag verkligen har tänkt igenom det jag skriver, men uppenbarligen inte... Har gjort 15 tentor hittills och tre har kommit tillbaka underkända, en fick jag göra om två gånger.
  • sextiotalist
    Eisa skrev 2011-03-24 06:38:37 följande:
    Inte helt konstigt, det hände mig flera gånger när jag studerade, man gick från tentan och tyckte det gick bra och sedan visade sig att man körde.
    Nu läste jag en utbildning där det var normalt att 25-30% körde på en tenta, var det färre som körde då var tentan för lätt ansågs det.
    Det hände inte en gång att det var så många som 50% som körde på tentan.
  • Anonym (lektorn)

Hej TS, jag befinner mig på andra sidan kan man säga och har de senaste åren hållt i några kurser på universitetet och även rättat tentor. Det är alltid några som blir underkända och vi försöker alltid att kolla igenom de underkända tentorna en extra gång för att se om det inte går att hitta lite extra poäng nån stans. Man vill ju inte underkänna studenterna. Vi hade nyligen en individ som blev underkänd på en tenta och som kontaktade oss via mail och frågade hur det kunde komma sig för hon kände att hon verkligen pluggat och hade koll. Jag kollade igenom den tentan igen och insåg att hon totalt missförstått några centrala begrepp vilket gjorde att hon missade måga poäng.

Jag önskar ibland att studenterna vågade komma och diskutera tentan för då tror jag att vi kan ge en bättre bild av vad vi är ute efter och hur vi förväntar oss att svaret ska se ut. Man kan ju då också passa på att förklara lite begrepp och sånt om man ser att det är lite sån kunskap som saknas.

Upp på hästen igen, ta hjälp, diskutera med lärare och andra studenter. Nästa gång går det säkert bättre.

Lycka till.

Svar på tråden Blir knäckt så fort jag får underkänt....