• mammutten81

Bedövning vid kejsarsnitt. Lång nål? Ont?

Hej på er.

Jag funderar på det där med bedövning vid kejsarsnitt.
    VAD exakt är det för bedövning man får?
    Är det "vanlig" ryggmägsbedövning?

Hur kändes det?

Jag är lite rädd för det eftersom jag hört att det ska vara EXTREMT viktigt att sitta stilla så att man inte blir felstucken och får komplikationer.

Och att nålen är jättetjock och lång, och att en Låååång bit ska in i ryggen!
    Och att själva bedövningen gör skitont.

Ni som fått sputan, hur var det?
    Hur lång tid tog det innan den verkade och vad var effekten?

Kan tillägga att jag inte är gravid nu, men verkligen vill veta, för jag känner mig så nojjig och löjlig över detta, speciellt när jag inte ens är spruträdd.

Så kom med den råa sanningen.

• Svar på tråden Bedövning vid kejsarsnitt. Lång nål? Ont?
  • Teskedsmamman

Det som jag tyckte gjorde ont var lokalbedövningen själva bedövningen var inte så farligt trots att det blev 2 "felstickningar" så det brände i benen... Har inte haft några som helst problem efter mitt kejsarsnitt pga den anledningen.

Nålen ser du aldrig och det där med att sitta still beror nog på att om de inte träffar rätt så tar inte bedövningen rätt... Och man kan känna när de skär i magen.

• Nathalie32

Jag kände inget alls,. tror nog det är väldigt olika från person till person. Kommer inte ihåg var lång tid det tog innan det verkade (akut ks-02).

Under ks:et och uppvaket kändes allt bra, det var sen, när det gått några timmar som jag började må helvetiskt illa.

Men jag fick reda på "detta året!!" att narkosläkaren stuckit mig fel, då jag mådde som en gris efteråt. Va sängliggandes i 3 dygn, samt att jag fick blod pga mina värden var i bott....

Kan säga att jag INTE vill genomgå ett ks till...

• mammutten81

Usch, att de sticker fel och inte säger ngt, svinigt alltså!

Så om jag fattat saken rätt, man måste ta lokalbedövning innan?
    I ryggen då alltså?

• Sciarlotta

Som jag har förstått det så är det skillnad på EDA och spinal. Av spinal (som brukar ges vid kejsarsnitt) blir man förlamad från bröstet och ned.
    När jag akutsnittades hade jag haft extrem värk i mellangärdet i 2,5 vecka. För mig gjorde det fruktansvärt ont att ligga ihopkurad på sidan (svårt att ligga stilla), men narkosläkaren övertalade mig. Jag minns bara en kort känsla av obehag när han förde in nålen. Bedövningen började verka ett par sekunder senare och då suckade jag "det här borde jag ha fått för tre veckor sen".
    Allt är ju subjektivt och hade jag varit frisk och aldrig haft ont nån gång kanske jag hade tyckt att det var jättejobbigt att få ryggbedövning.

• lollo75

Jag fick akut kejsarsnitt. Det enda jag kände var ett snabbt stick, sen sved det till lite. Tog inte många minuter innan det börjat verka. Det som var läskigt var efter ingreppet, när man inte kunde röra benen, inte kände någonting från bröstet och neråt...
    Men redan dagen efter var jag uppe på benen igen och behövde inte ta nåt smärtstillande, så jag tyckte att det var ganska skönt att slippa gå igenom en lång förlossning.

• Froggis

Det är väl vanlig EDA du tänkter på? Det är ju samma vid en vaginal förlossning att man måste sitta stil vilket är kämpigt mitt i värkarbetet, men det brukar gå bra. Jag gjorde ett akut kejsarsnitt och hade då fått EDA och även en del påfyllning, så jag blev sövd (Utan spruta ) Men hade dom inte fyllt på den så många gånger så hade jag fått påfyllning och varit vaken vid snittet.

• listo

Jag fick lokalbedövning innan, den stack litegrann och så blev det liksom
    helt kallt i huden. Sedan kände jag inte ett dugg när narkosläkaren satte
    själva ryggbedövningen.
    Om det var en lång nål eller inte, det har jag ingen aning om, det är ju
    som svårt att se vad läkaren gör bakom ryggen på en. Men bedövningen
    gjorde alltså inte ett dugg ont.

Nu fick jag epiduralbedövning under förlossningsarbetet och sedan starkare
    påfyllning inför snittet. Epiduralbedövningen tog nog typ 20 minuter innan
    den hade full verkan, men när snittbedövningen fylldes på så var jag
    helt bedövad på bara ca 5 minuter, så det går väldigt fort. Och effekten var
    förstås att jag blev helt bedövad, från armhålorna och neråt, och även en
    del i armarna.

• mammutten81

Okej, bra att läsa om eraerfarenheter, känns lite bättre, och jag hittade det här på nätet, att det finns två olika varianter som ngn nämnde.
    Kopierar i fall det finns fler undrande som vill läsa.

Ryggbedövningar
    Om du vill vara vaken finns det två olika ryggbedövningar; epidural- eller spinalbedövning. Båda bedövar kroppen från tårna och upp till brösthöjd. Vid en epiduralbedövning sätter narkosläkaren in en nål i ryggen och för in en millimetertunn plastslang genom den. Nålen tas bort och genom slangen sprutas bedövningsvätskan in i ett hålrum utanför ryggmärgen och ryggmärgsvätskan, och bedövar smärtnerverna. Till epiduralbedövning behövs ca 20 - 25 ml bedövningsvätska. Det tar 30-45 minuter innan bedövningen tagit. Den ska ta bort all smärta, men det händer att känseln är kvar och att man kan uppfatta beröringen och att det "drar" när barnet tas ut, den blir alltså inte alltid lika total som en spinalbedövning.

Vid spinalbedövning sprutas bedövningsvätskan istället in i ryggmärgsvätskan, via en tunn nål, på betryggande avstånd från ryggmärgen. Det är samma bedövningsmedel som till epiduralbedövningen, men mängden är bara 2,5 - 3 ml bedövningsvätska. Det dröjer ca 5-10 minuter innan denna bedövning tar. Ca 5 av 1000 mammor drabbas av spinalhuvudvärk, en särskild typ av huvudvärk som är en biverkning av spinalbedövningen. I sällsynta fall kan den hålla i sig i 3 veckor. Innan både epidural- och spinalbedövning bedövas huden innannålen sticks in, och genom att ändra läget på kroppen påverkas utbredningen av bedövningen.

• Felicia6

jag började föda "Normalt" och fick då EDA.. Där sved det till som tusan i en-två sekunder av lokalbedövningen, sen kände jag inte sprutan eller något sånt..Däremot kände man ju att nåt sprutades in i en, men inte att det gjorde ont..
    för lokalbedövningen tar så hisekligt fort..

angående det att man måste ligga helt stilla.. jag var nervös för att få en värk mitt i, men narkosläkaren väntade in min värk o så fort jag andades ut för den slutade så stack han mig.. Jag såg aldrig sprutan eller något heller..

sen blev det akutsnitt till slut för mig, o då var det meningen att jag skulle få spinal (ryggmärgsbedövning) för den bedövar från bröstkorgen o ända ner ut i tårna..
    där är det en spruta man får så sprutar dom in bedövningen, medan vid EDA så sätter dom dit en slang där dom kan skicka in mer o mer bedövning då det behövs, utan att måsta sticka igen..
    NU hade jag tur som slapp spinalen, för jag gillar inte nålar
    Dom sprutade in starkare bedövning via slangen ist..

• Titti och mini

Vid planerade snitt är det normala att man ger spinalbedövning. Jag kände inget alls, mer än av lokalbedövningen o ändå stack han flera ggr för mina kotor är väldigt täta. Det som var värre för mig var dock att jag mådde riktigt illa av morfinet i spinalen o spydde i ett dygn, så nästa gång (om det blir ngn ) ska jag fråga om man kan får EDA istället för det vet jag att jag tål

• Sophie82

EDA tycker inte jag känns ett dugg, känns bara som dom trycker på ryggraden med tummen typ.

När dom satte spinalen så kändes lokalbedövningen..som ett getingstick typ.. själva spinalen gjorde inte ont.

• Zmulan 74

jag fick ingen lokalbedövning innan dom satte spinalen den här gången. Förra snittet fick jag lokalbedövning.
    Den tyckte jag gjorde skitont..men nu kändes ingenting...

• amandin

jag kände inget, visste inte heller att den redan hade lagts. var för stressad´(akut snitt och alla sprang runt)

• siamesen

Kändes lite som en lätt elektrisk stöt som "surrade" lite ut i ryggen men det gjorde absolut inte ont.

Sedan när jag akutsnittades sa fyllde de pa med nagot annat som gjorde att känseln försvann fran midjan och ner men den kändes inte alls.

Var uppe och gick nagra timmar efter snittet.

• Tant Green

Jag fick som TeaSpoon, två felstickningar som gjorde att jag trodde att vänstra låret exploderade. Var tvungen att titta ner för att se om benet fanns kvar Men när hon väl stack rätt så kändes det inte mycket. Jag tycker det värsta är på uppvaket innan man kan börja röra på benen igen, lite som cellskräck

• flian

Först fick jag lokalbedövning, sen satte de spinal bedövning. de förklarade att man sätter sprutab i en blåsa som ligger inne bland kotorna. Jag hade lite otur för jag fick någon nybörjare som skulle sätta spinalen så hon fick hålla på ett tag det gjorde inte ont men spände lite grann, så efter ett tag så fick överläkaren sätta den då gick det hur fort som helst. Och direkt när dom satt den så kände jag hur det domnade i hela kroppen jag upplevde att jag vart helt bedövad på en halv minut.
    Lycka till det går nog alldeles suveränt för dig
    Kramar

• Finisen

jag fick bedövnings salva innan, kändes inte då

• mammaE

Jag hade redan EDAn eftersom jag gjort nästan hela förlossningen. Den va jobbig att lägga och flera stycken fick hålla i mig för att vara alldeles still. Hade rätt jobbiga värkar då. Sen blev det akutsnitt och jag fick spinalbedövning. Då satt jag upp på en säng och jag antar att han väntade ut en värk. Märkte inget av den förutom att den tog fort och väldigt högt upp, från armhålorna och neråt. Inget att oroa sig för

• zuccess

Jag var väldigt rädd när de sulle sätta ryggbedövningen på mig, så jag andades lustgas under tiden.. Det gick bra, men kommer ihåg att det knakade i ryggen, väldigt obehagligt!!

Svar på tråden Bedövning vid kejsarsnitt. Lång nål? Ont?