• Jessie 89

Min son fick RS-viruset.

Hej! Under helgen som varit fick jag och min son ligga inne på barn pga att han fick RS-viruse. Han var jätte dålig och under fredagsnatten fick to.m en sköterska sitta och vaka så att hans tillstånd inte försämrades.
    Det var troligtvis vår dotter som smittade honom, för hon fick en kraftig förkylning m.m, men just då tänkte vi inte på detta med RS-viruset, förrän vi upptäckte att han blev blek, hade svårt att äta, var tät i näsan, hostade och det kom ett rosslande ljud ifrån hans lungor..
    Det slutade med att vi fick åka in akut i fredags, då han var jätte slö, blek och hade inte fått i sig mer än 50ml ersättning på hela dagen!

Min dotter har redan varit hemma två veckor ifrån dagis nu och jag vill inte hålla henne hemma längre nu. Hon behöver träffa andra barn och få komma ut. Vi är mycket noga med handhygien här hemma och tvättar oss med sprit innan varje gång vi ska ta i honom. Dock funkar inte det om nätterna. Det enda jag har i huvudet då är att se så han andas och ligger högt med huvudet!

Jag undrar därför hur stor chansen är att vår lillekille kan få RS-viruset igen? Och är det sant som det står, att nästa gång blir inte lika farlig som första? Enligt barnläkaren så är risken minimal att de får tillbaka viruset, men så låter det inte när man läser om det! (Tjuvlyssnade när han pratade med rumskompisen på barn som också de hade ett till äldre syskon). Jag är jätte rädd för att han ska bli lika sjuk igen, för denna helgen var verkligen den värsta i mitt liv!

(Jag lägger upp en bild som är tagen på barn, jag tycker det är så svårt för folk att förstå om dom verkligen inte får se med egna ögon vad ens barn har fått gå igenom.)
  • Svar på tråden Min son fick RS-viruset.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Det är verkligen ingen önskvärd upplevelse att ens barn får RS och mår så här dåligt :(
    Du undrar om han kan få det igen och mycket riktigt (som du redan visste egentligen) så blir man inte immun och kan därför drabbas igen och igen. Min uppfattning och erfarenhet är dock att nästa gång blir lindrigare än första gången.

Tyvärr mår de minsta barnen sämst, då de har så trånga luftrör och små resurser. Vad jag vet är 80% av alla som är inlagda för RS, under sex månader. Förhoppningsvis klarar han sig denna säsong och nästa säsong är han betydligt äldre och större, vilket onekligen är bra.

Jag förstå att du inte vill vara med om detta igen. Men har din son återhämtat sig och mår bra nu, så tycker jag asolut att du skall låta din dotter gå tillbaka till förskolan. Fortsätt vara noga med handhygienen, lär din dotter nysa i armvecket, undvik infekterade människor och se fram emot att vi går mot varmare tider, vilket gör att infektionerna minskar.

Håller verkligen med om att en bild säger mer än tusen ord!
    Det är en väldigt söt liten kille ni har, även om man ser att han är medtagen och påverkad av sin RS-infektion.

MVH Christine

Svar på tråden Min son fick RS-viruset.