• Maria
    Äldre 24 Mar 10:15
    3303 visningar
    5 svar
    5
    3303

    Mat efter operationen

    Hej har bara en fråga hur lång tid efter operation gav ni barn mat på burk.. våran son gillar inte riktigt fruktkrämen

    Våran son operades i tisdag, Det var läppen denna gången,,,

  • Svar på tråden Mat efter operationen
  • minaun­derbar­abarn
    Äldre 24 Mar 11:04
    #1

    Jag misstänker att det är en spalt operation du undrar om? Vad fort man glömmer, då har vi ändå genomgått tiden efter operationerna 3 gånger. Men vi körde "flytande" kräm, youghurt lös mannagrynsgröt i 5 dagar. Sen började vi med burkmat eller annan mjuk mosad mat. Men det är jättejobbigt när man väl är dä. Vår äldsta son slutade att välling i samband med operationen också så där fick man ju ingen hjälp, medans yngsta sonen levde på välling och youghurt, kräm och var hyfsad nöjd med det. Lycka till med allt

  • Äldre 28 Mar 17:33
    #2

    Vi lever också med flytande mat just nu, sonen opererades i torsdags. Vi har fått instruktioner om att det är flytande (finmixad soppa, yoghurt, juice...) som gäller i 4 dagar efter operation (operationsdagen räknas som dag 0), sedan puré/mos i ytterligare 7 dagar.

    Sonen hade idag ett ordentligt utbrott när han inte fick korv till lunch. Han vill ha korv, köttbullar och pizza och nobbar bestämt soppa trots att han är riktigt förtjust i soppa i vanliga fall. Han får inte i sig särskilt mycket eftersom han är så irriterad över att bara få flytande. Och jag förstår honom, det är hemskt att vara hungrig! Vi har en vecka kvar, så det gäller att kämpa på!

    Har ni provat glass? Den smälter i munnen, så blir flytande. Sonen har fått glass efter operationerna på sjukhuset, så jag vet att det är okej. Vi har köpt hem glass med chokladsås, men även det nobbar sonen just nu...

  • Äldre 28 Mar 17:37
    #3

    Kan också tipsa om smothies för små barn (från 6 mån) som finns i portionsförpackningar. Den är fint mosad, så sonen har faktiskt fått den även när det är flytande som gäller. Om ni har en mixer går det att mixa i stort sett vad som helst, så man behöver inte köra bara med burkmat (även om vi också gjorde det vid första operationerna). Idag mixade jag potatismos och köttbullar tillsammans med lite crème fraiche för att det skulle blir krämigt. Tyvärr nobbade sonen även det eftersom han ville ha "stora köttbullar", men förhoppningsvis får han i sig lite senare idag...

  • Boomsa­n
    Äldre 21 Apr 23:31
    #4

    antar att ditt barn har en LKG spalt, det har min son :), jag gav han klumpfri mat och mjölkersättning efter operationen.

  • Thi 08
    Äldre 22 Apr 15:24
    #5

    Jag gjorde en soppa på potatis, palsternacka och timjan med grädde i, gröt mm. Jag gav aldrig burkmat efter operationen. Efter tio dagar fick hon börja äta makaroner, kokt torsk, mjukt bröd och sådana saker. Kan du inte göra egen mat och mixa? Ang fruktpurén så kan man ju göra det själv också. Det finns en smoothie som heter Ella´s kitchen som även finns med potatis. Men den är ganska dyr. 

    Min dotter blev tokig om vi åt i närheten av henne, så vi åt i "pass" för att hon iaf skulle slippa se oss äta.  JA de är hungriga efter operationen och vill ha ngt matigare. Men det är dock en kort period, så de hinner inte bli undernära på ngt sätt.

Svar på tråden Mat efter operationen