• Anonym (svullen)

föda vaginalt med åderbråck i underlivet?

Är helt svullen i underlivet och antar att det är åderbråck jag har fått. Det jag undrar över är ifall det finns nån risk med att föda vaginalt. Kan de bli värre eftere en förlossning, eller komplicera en vaginalförlossning så att det slutar med snitt istället?

sen undrar jag är detta något som jag behöver tala om för min bm, känner mig inte direkt bekväm med att hon ska titta hur det ser ut.

• Svar på tråden föda vaginalt med åderbråck i underlivet?
  • Anonym

Jag hade det under mina två senaste graviditeter, på ena blygdläppen. Jätteobehagligt, men kände inte av det alls när jag födde. Direkt efter förlossningarna har det gått ned lite och sen mer och mer för att försvinna helt. Jag nämnde det nog nån gång för min bm men det är ju inget man kan göra åt det. Hon tittade inte på det heller.
    Det ska inte vara någon fara, vad jag vet.

• Anonym

Har också fött utan problem med åderbråck i underlivet, min BM ville inte titta, hon tog mitt ord på det och sa att det är inte mycket att göra ändå. Stödstrumpor kan hjälpa lite!

• Anonym (svullen)

Vad skönt att höra att de försvinner efteråt.

• Anonym

Var skönt att höra! Har själv någotslags bråck där nere, o har en förlossning framför mig om några(?) veckor.Bråcket har uppkommit under denna graviditet. O jag hoppas det försvinner efteråt. Nej, man vill ju inte nämna det för någon o att de skall syna hur där nere ser ut.. det är ju lite känsligt.. Fast jag vet att det är deras jobb o de säkert ha sett värre, lixom... men men..

• Anonym (2-barnsmamman)

Jag födde en son för nästan 5 månader sedan och hade åderbråck på båda yttre blygdläpparna. Det gick bra och jag kände aldrig av dom under förlossningen. Efter förlossningen var de puts väck

BM sa att det i princip aldrig är problem att föda vaginalt med åderbråck, så det kommer säkert gå kanonbra för dig med! Lycka till!

• Anonym

det var nån som sa att on skulle ta sprutor efter förlossningen för att undvika propp, min BM har inte nämnt nåt om detta... har ni hört det?
    Jag har liksom åderbråck på blygdläppen och igår gjorde det så ont att jag tittade med spegel hur det sg ut,... för jävligt!!!! och jag har liksom inne i slidan också på ena sidan, asäckligt.

• Anonym (jag)

Jag läste i en informationsbroschyr jag fick från min bm att åderbråck i underlivet är vanligt och att det inte brukar försvåra eller påverka förlossningen.

• Anonym (otur)

Jag hade åderbrock inne i slidan(slidväggen) tydligen.. visste inte om det själv. Det blev ett problem när de var tvugna att använda sugklocka. De sprack och klockan släppte flera gånger pga det. Förlorade 2 liter blod, var av 600 ml innan moderkakan kom ut och resten efteråt. 
    I journalen står det att det hade svårt att få dem att sluta blöda under operationen (syddes i en timme pga stor bristning) som jag förstått det så var det främst åderbrocken som orsakade blodförlusten..

Så det kan vara värt att ta upp innan tycker jag!

• Anonym

usch då. blev det problem och du fick använda sugklocka på grund av bråcken eller blev det problem för att du hade sugklocka?
    visste du inte att du hade åderbråck alls eller var det bara det att du inte visste att du hade det inne i slidan? jag har massor inne i slidan har jag märkt, men inte så mkt utanpå.

• Anonym (otur)
    Anonym skrev 2011-05-07 20:02:53 följande:
    usch då. blev det problem och du fick använda sugklocka på grund av bråcken eller blev det problem för att du hade sugklocka?
    visste du inte att du hade åderbråck alls eller var det bara det att du inte visste att du hade det inne i slidan? jag har massor inne i slidan har jag märkt, men inte så mkt utanpå.
    Problemet var att bråcken gick sönder och blödde, så att klockan inte fastnade som den skulle. Nej jag visste inte att jag hade det alls..kändes ju svullet och ömt och så, men tänkte aldrig på att det kunde vara därför!
  • Anonym (svullen)

Nu har det blivit ännu värre, ser ut som om jag har fått en spricka i bakredelaen av öppningen, har lite svårt att se med spegeln men det ser ut som det. Inget som blöder utan väldigt rött och ser lite slitet ut om ni förstår vad jag menar.
    Nu blev jag orolig att detta kansek gör att jag spricker helt under förlossningen....

Svar på tråden föda vaginalt med åderbråck i underlivet?