• Anonym

Blir galen nuuu hur lång tid tar det att tina räkor? TIPS?

Nån med tips på hur det ska gå fortare att tina räkor som precis kommit ur frysen?
    Känner ett sjukt suug kan man äta dem när de är frysta? Alltså kalla med iiis?
    Jag är gravid så ja är nojjig =P

• Svar på tråden Blir galen nuuu hur lång tid tar det att tina räkor? TIPS?
  • hemlig02

Jag har hört att det inte är bra alls att äta räkor som inte är riktigt tinade, så du kanske ska vänta lite!

Lägg dem i en djup tallrik, strö på lite salt och ställ tallriken på en kastrull med varmt vatten i, brukar gå ganska fort då!

• Diablo

Jag brukar spola lite ljummet vatten över räkerna så tinar de jättefort.

Har man tur behöver man inget vett!
  • hemlig02
    Diablo skrev 2011-03-24 10:57:07 följande:

Jag brukar spola lite ljummet vatten över räkerna så tinar de jättefort.

Så gjorde jag ibland förrut, men jag tycker att de blir lite smaklösa då...
  • Pfyrix

tinar mina med ljummet vatten
    och avslutar med en skvätt kallvatten så dom inte är ljumna när jag ska äta dom. :)

• IceCloud

Lägger dom i micron, rör runt varje halv minut så jag har koll på dom så de inte blir varma. Tar ca 3-4 min beroende på vilken värme du har. det tycker jag har varit det smidigaste.

• Anonym (Räkan)

Lägg dem i kallt vatten så går det något fortare. OBS! Låt dem ligga i en påse och inte direkt i vattnet eftersom de tappar smak då.

• Anonym

men jag har hört att man ej får snabbtina i vatten för att det bildas bakterier då

• che

Koka upp saltat vatten och häll över räkorna som ligger i ett durkslag så tinar de på noll komma nix! Evt. så måste du doppa durkslaget i vattnet ett par gånger för att de ska tina ordentligt. Blir superduper!

Stolt mamma till en liten tjej som kom 16 maj 2010
Svar på tråden Blir galen nuuu hur lång tid tar det att tina räkor? TIPS?