• Anonym (stina)

När kan man få järndropp??

Är gravid i vecka 30, har ett hb på 92 och feratin nivå på 10.

Äter järntabletter men det verkar inte fungera så bra, har tidigare tagit dem ett glas vatten men ska ta dem med c-vitaminbrus nu enligt min bm.

Men jag undrar ifall det finns nån lägsta nivå på värderna innan man kan få dropp eller en injektion, eller får man inte ge sånt när man är gravid?

Har ingen lust att få blodtransfusion efter förlossningen, om det nu skulle visa sig att mina värden inte går upp.

Sen så borde det ju gå fortare att få upp värden så slipper jag gå omkring och må så dåligt som jag gör nu

• Svar på tråden När kan man få järndropp??
  • Amazina

Hej TS!

Din järnbristanemi skulle nog kunna vara en indikation för intravenös järninfusion... Tar du dubbel dos tabletter nu tillsammans med C-vitamin, eller vad har ni kommi överens om? Järntabletter ska ju heller inte tas tillsammans med mjölk eller kaffe...

Min erfarenhet är att man väntar med intravenöst järn tills det verkligen är nödvändigt. Jag har sett patienter med rejäla allergiska reaktioner efter järninfusioner och det är väl det sista man vill ha som gravid... Du kanske ska be att få ett möte med en läkare istället för BM. I och med att du är trött och sliten också kanske man ändå ska ge det iv.

• Akmi

Jag harvade med för lågt blodvärde under hela min första graviditet. Men järndropp fick jag först efter förlossningen. Vet inte om det hade att göra med att jag var gravid innan eller om det bara var så att det borde gått upp och inte gjorde det. Jag fick dock välja om jag ville få ett par påsar järn, eller om jag ville ha blod.

• Anonym (9)

Jag var inte gravid då, men hade ett S-ferritin värde på 9, då fick jag äta 2 st 100 mg duroferon per dag. Ett år senare låg jag på 126 och då drog man ner till 1 tablett per dag.

Nu är jag gravid och man kollade i vecka 12-13, då låg jag på 85 och fick fortsatt dos på 1 tablett per dag.

Har själv bara en i bekantskapskretsen som fått järninjektioner (hon var inte heller gravid då) och hon hade 4,5 när det upptäcktes om jag minns rätt. Tror hon fick välja på järntabletter eller injektioner, men valde injektionerna av någon anledning.

Mig frågade de aldrig om jag ville ha det ena eller det andra.

• Anonym

För att järntabletter ska bli så efektiva som möjligt så har jag fått de här instruktionerna:

Ingen mat 1h innan tabletten och 3h efter. Ta den gärna med C-vitamin.

Svar på tråden När kan man få järndropp??