• Anonym

Min bebis vill inte sova själv eller på rygg

Jag har två små "problem" med min nyfödda. Han är lite över en vecka gammal. Han vill bara sova på bröstet på mig, så fort jag lägger i från mig honom så börjar han skrika, det enda som funkar är att lägga honom på mage, då somnar han snabbt och sover ordentligt. Hur ska man göra för att han ska kunna sova själv ?

• Svar på tråden Min bebis vill inte sova själv eller på rygg
  • Anonym

Kan han inte sova på dig då? Det är ju bara en vecka sedan han sov i din mage.

• Anonym

Min son sov hos mig till han va 1 år gammal!!! Sova på mage det gillar bebisar det är ju bara en vecka sen du fick honom. Han har ju ett helt liv på sig att hinna sova i sin säng.

• Giraff

Prova att linda honom i en filt. 

Googla eller youtuba "swaddle" så får du upp bra och lätta instruktioner. Filten måste vara lite större än de vanliga svenska bebisfiltarna bara, men en handduk duger bra om du inte har nåt annat!  

• Anonym
    Anonym skrev 2011-03-24 12:21:39 följande:
    Kan han inte sova på dig då? Det är ju bara en vecka sedan han sov i din mage.
    Jag tycker det är lite jobbigt att ha honom på mig dygnet runt. Kan inte ens gå på toan själv, så länge min sambo är hemma är det väl okej men sen när han börjar jobba igen så vill jag kunna lägga i från mig honom en stund utan att han skriker. Sen kan jag inte riktigt koppla av på natten om han sover på mig.
    Anonym skrev 2011-03-24 12:23:32 följande:
    Min son sov hos mig till han va 1 år gammal!!! Sova på mage det gillar bebisar det är ju bara en vecka sen du fick honom. Han har ju ett helt liv på sig att hinna sova i sin säng.
    Hos mig går bra, men på mig tycker jag är jobbigt. Kan ju inte lägga i från mig honom eftersom han vaknar då för han vill inte sova på rygg. 
  • Giraff
    Anonym skrev 2011-03-24 12:33:07 följande:
    Jag tycker det är lite jobbigt att ha honom på mig dygnet runt. Kan inte ens gå på toan själv, så länge min sambo är hemma är det väl okej men sen när han börjar jobba igen så vill jag kunna lägga i från mig honom en stund utan att han skriker. Sen kan jag inte riktigt koppla av på natten om han sover på mig.
    Hos mig går bra, men på mig tycker jag är jobbigt. Kan ju inte lägga i från mig honom eftersom han vaknar då för han vill inte sova på rygg. 
    Det  låter som att du behöver en bärsjal också! 
  • Anonym
    sån var min md.. och han vägrade sova på rygg. Så då fick han väl sova på mage då..nu är han 6 månader och sover 8 timmar i sträck på mage i sin egen vagga.
  • Anonym
    Aha. Tja, då vet inte jag. Jag tyckte att det var mysigt att ha barnen både på mig och hos mig, jag sov som bäst när de var nära. Vad jag vet så går det inte att lära spädbarn att sova själva, men andra vet kanske något som jag inte känner till. Om han inte gillar att ligga på rygg kanske han kan ligga på sidan intill dig? (Och vända honom efter amning, rap och gos.) Jag skulle inte haft honom på mage under natten. Möjligen under kortare sovstunder på dagen när jag hade honom under uppsikt. 

Gå på toaletten själv gjorde jag inte förrän barnen var flera år gamla. 
  • Nica01

Låter väldigt normalt för ett barn på en vecka. Kämpa inte emot redan nu. De allra flesta kommer in i andra vanor av sig själva rätt fort. Jag vet att när man är mitt uppe i det så tror man att det ska vara så hela livet men om du tänker att det bara är någon vecka eller månad till så känns det inte så svårt. Och så är det ju med de flesta barn. När de fått några veckor på sig att vänja ig med livet utanför magen så kan de sova "själva".

• Anonym

Min ville sova på mage, så då fick han det med.

• Miss Union

Min tjej var exakt likadan när vi kom hem från bb, hon sov som bäst när hon låg på mig. Jag tyckte det var jobbigt i början och det tog mig några veckor att acceptera att det var så. Men sedan insåg jag att jag kunde sova ändå och bestämde mig för att gilla läget. Tyckte det var bättre att få någon sömn och att lillan sov än att hålla på och trassla. Hon är nu fyra månader och vill fortfarande sova på mig ibland. Hon har blivit rätt så stor så det skulle kunna vara jobbigt, men jag har vant mig. Glad Så mitt tips är att ta tillvara den sömn du kan få även om den lille måste sova på dig.

• Nica01

Tänkte bara tillägga att min lill kille var sådan de första två månaderna. Enda gången han inte blev buren eller sov på någon av oss var när vi åkte bil eller gick ut med vagnen (gick säkert tre timmar om dagen bara för att slippa ha honom i famnen en stund) Sedan vände det i stort sett över en natt. Han somnade snällt varje kväll och är numera en extremt trygg tvååring.

Jag vill tro att man har igen varje sekund av bärande och kläng senare i livet genom ett mkt tryggare barn.

• sylse

Hej!!!

Tänk bara vilken kort tid detta egentligen är. Okej det är jobbigt att ha bebisen nära hela tiden. Men den där tiden går så otroligt fort.
    Jag lovar. Bebisen är bara en vecka o vill den inte sova på rygg så lägg den på mage om hon/han sover bättre pga det.

Lycka till med er lilla ängelSolig

• Lottis1976

Bara ögnat igenom de andra inläggen men prova att linda som ngn sa. Mina har aldrig sovit på mage, så där har jag inga specifika tips själv.

Annars spelar det ingen större roll hur bebben somnar just nu (vaggas, på din mage, bara i sin vagn osv), han är ju nyfödd. Var inte rädd för att ge den "dåliga vanor". Har alltid låtit mina barn somna hur och när dom vill när de är nyfödda och sedan vid 5-6 mån ålder har vi tränat dom att somna själva. Funkat helt utan problem.

Det som jag kan tipsa om när det gäller sömn dock är att hjälpa till med skillnaden på dag och natt från början. För att få in en god sömnrytm. Är det natt så ha det mörkare, inte tända lampor, prata inte med barnet, inte leka/sjunga etc. Visa att det är natt. Vaknar barnet så gör bara det viktigaste (byt blöja, mata etc).

Låt han styra lite nu. Gör det som verkar fungera bäst. Lära sig somna själv kan han göra senare. Måste få lära sig dygnsrytmen först. Vilket brukar ta några månader (iallafall för våra tre bebbar) :)

• arathea

Han är bara en vecka, det blir bättre :) Min kille kunde bara sova på mage, så det har han alltid fått. Han är 7 månader nu. Man lägger ner honom på rygg, han vänder sig till mage.. somnar :)

• morochmer

Så gör nyfödda. Du kan inte ta bort det behovet.

Svar på tråden Min bebis vill inte sova själv eller på rygg